• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400092317732
  • خبرنگار : 50006

مسئول مرکز نوآوری بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه ناحیه اهر:

رویکرد مسئله محور و محصول محور باید پایه و اساس فعالیت علمی و پژوهشی مراکز آموزش عالی باشد

رویکرد مسئله محور و محصول محور باید پایه و اساس فعالیت علمی و پژوهشی مراکز آموزش عالی باشد

ایسنا/آذربایجان شرقی مسئول مرکز نوآوری بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه ناحیه اهر گفت: در فعالیت علمی کشورهای پیشرفته رویکرد مسئله محوری و محصول محوری به معنای واقعی به‌عنوان پایه و اساس فعالیت‌های علمی و پژوهشی مطرح است.

با حضور جمعی از روسای ادارات، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و همچنین نخبگان شهرستان اهر تفاهم‌نامه مشترکی مابین مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان اهر و مرکز نوآوری بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه ناحیه اهر به امضا رسید.

سرهنگ پاسدار علیرضا کریم پور در این مراسم با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته بیش از سه درصد تولید ناخالص داخلی خود را در امر علم و پژوهش اختصاص داده و خروجی آن را نیز در توسعه شرکت‌های دانش بنیان با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال فراوان انجام می‌دهند، گفت: متاسفانه این موضوع در کشور ایران حدود ٠/۴ یا ٠/۵ درصد تولید ناخالص داخلی برای امر علم و تحقیقات اختصاص داشته و این با عدد دو درصد که یک نُرم بین‌المللی بوده، بسیار فاصله دارد؛ این در حالی است که در افق ۱۴٠۴ عنوان شده بود که با اختصاص چهار درصد تولید ناخالص داخلی به تحقیق و توسعه جایگاه خوبی در این زمینه خواهد داشت به‌عنوان مثال اکنون کشور کره‌جنوبی با اختصاص سهم ۴.۳۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی به تحقیق و توسعه، در جایگاه نخست جهان ایستاده است.

 کریم پور یکی از موانع عمده در مسیر پیشرفت کشور را عدم داشتن رویکرد مسئله محوری عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم فاصله وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب را تعریف کنیم، کاستن این فاصله و یافتن راهکارهای علمی و کاربردی برای پاسخ به این مسئله، مسئله محوری می‌باشد.

وی افزود: مهمترین تفاوتی که رویکرد مسئله محوری با موضوع محوری دارد این است که فرد مسئله محور دنبال حل مسئله، راه کار، نتیجه کار و کیفیت کار بوده و فرد موضوع محور نیز در کنار انجام کار این موضوع به نحوب تحمیل شده و خروجی کار و کم و کیف آن توجهی ندارند.

وی گفت: نکته‌ی قابل توجه اینکه رویکرد مسئله محوری به یکباره اتفاق نمی‌افتد و یک امر فرآیندی بوده و لازم است پایه و اساس مسئله محوری در مدارس شکل بگیرد و خروجی آن در دانشگاهها به صورت یک دانشجوی مسئله محور یا محصول محور و کارآفرین خود را نشان بدهد.

مسئول مرکز نوآوری بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه ناحیه اهر در ادامه افزود: در کشور ایران طبق آمار۶هزار و ۴۴۹ شرکت دانش بنیان وجود دارد که ۱۰ برابر نسبت به کشورهای پیشرفته عقب هستیم و سهم شهرستان اهر نیز از شرکت‌های دانش بنیان، به تعداد انگشتان دست نیز نمی رسد. 

وی گفت: شهرستان اهر دارای پتانسیل‌های نهفته‌ی فراوان و همچنین مبتکرین و افراد فناور بوده و باید با همکاری و هم افزایی در راستای توسعه شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش تلاش کنیم.

وی افزود: بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه ناحیه اهر آمادگی دارد تا با استفاده از ظرفیت خانه نخبگان بسیج که شامل دوازده کارگروه تخصصی در حوزه‌های مختلف چون صنعت، معدن، شیمی، کشاورزی نوین، فناوری‌های نوین، برق و انرژی، فرهنگی اجتماعی و علوم انسانی اسلامی و... است و در این راستا نیز رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان کمک کارِ مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان اهر باشد.

کریم‌پور همچنین گفت: مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان اهر آمادگی دارد با بکارگیری امکانات و ظرفیت‌های بسیج نسبت به شناسایی و جذب مبتکرین در راستای دانش بنیان شدن به منظور ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و کارآفرینی اقدامات موثری انجام دهد.

به گزارش ایسنا، وی برگزاری جشنواره‌ها، دوره‌ها، کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای دانش بنیان شدن، حمایت‌های مادی و معنوی از افراد فناور و شناسایی موانع و مشکلات دانش بنیان شدن در شهرستان را از دیگر زمینه‌ها عنوان کرد و افزود: تفاهم نامه‌ای امروز فی‌مابین مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان و مرکز بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه اهر منعقد می‌شود و تلاش بر این است که تفاهم نامه هدفمند تدوین شود تا اهداف آن کاربردی و قابل اجرا باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha