سید محمدعلی زنجانی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به مستندات پایگاه ISI، اظهار کرد: ایران از نظر تعداد مقالات در یکی از پنج جایگاه اول خاورمیانه قرار دارد و این موضوع، پیشرفت بسیار خوب ایران در زمینه تولیدات علمی را نشان میدهد، اما تعداد مقالات منتشر شده ملاک جایگاه ایران در بخش فناوری نیست.
وی افزود: عموم پژوهشها منجر به فناوری نمیشوند و به عبارتی خروجی اکثر پژوهشها مقالات علمی چاپ شونده در مجلات است، اما از سویی دیگر ما تا رسیدن به دانشگاه کارآفرین فاصله بسیاری داریم.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد از جمله مشکلات پژوهش در رشته الکترونیک را نبود امکان سختافزارها و مدارهای مجتمع اعلام کرد و گفت: به عبارتی اکثر کارهای پژوهشی به حوزه مطالعات در حوزه ریاضی و شبیهسازی ختم میشود و دارای بعد کاربردی کمتری حتی در حد ساخت نمونه هستند. انی باور برخی متولیان حوزه پژوهش و فناوری، اساتید، دانشجویان و تمام ارکان جامعه علمی کشور است؛ این باور باید به گونهای باشد که ابزار ساخت فراهم شود، ارزش پایان نامهها و رسالههای حاصل از ساختافزاره، مدار و دستگاه بالاتر دیده شود و رصد نیازمندیهای صنعت جدیتر شود.
این استاد دانشگاه به بحران کرونا و چالشهای ناشی از آن اشاره و تصریح کرد: هرچند کرونا آسیبهای بسیاری به بخشهای مختلف زندگی وارد کرد، اما در حوزه دانشگاهی توسعه امکان حضور در کلاسهای آنلاین، قابلیت ضبط جلسات درس و کاهش زمان تلف شده دانشجویان برای ایاب و ذهاب در کلاسهای نظری و جلوگیری از افزایش جزوه محوری را به همراه داشته است.
وی خاطرنشان کرد: البته در آموزش کلاسهای عملی، برخورد چهره به چهره با مدرس و موارد مشابه، کلاسهای غیرحضوری دارای مشکلات اساسی هستند.
رئیس مرکز تحقیقات ریزشبکههای هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد با بیان اینکه از دانشجویان و پژوهشگران انتظار میرود که در این دوران با ارتباط جدیتر با اساتید خود در هر دو فضای حضوری و مجازی از افت تحصیلی خود جلوگیری کنند، به آنها توصیه کرد: به سبک جدید تعلیم و پژوهش توجه ویژه داشته باشند و فضای ارتباط جمعی را برای ایجاد طوفان ذهنی و خلاقیت حفظ کنند.
انتهای پیام
نظرات