• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400092116248
  • خبرنگار : 71402

اعتراض بنگلادش به تحریم‌های آمریکا

اعتراض بنگلادش به تحریم‌های آمریکا

دولت بنگلادش با احضار سفیر آمریکا، مراتب اعتراض شدیدش به تصمیم واشنگتن برای تحریم مقام‌های امنیتی ارشد داکا را ابراز کرد. پیش از آن دولت بایدن هفت تن از جمله رئیس پلیس ملی بنگلادش را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، واشنگتن تحریم‌هایی را علیه "گردان واکنش سریع" بنگلادش (RAB) که از سال ۲۰۱۸ به مشارکت در صدها مورد مفقود کردن و حدود ۶۰۰ مورد قتل فراقضایی متهم شده است، اعمال کرد.  

هفت تن از مقامهای کنونی یا سابق گردان واکنش سریع بنگلادش هم تحریم شده‌اند. از جمله آنها بی نظیر احمد است که سابقا رئیس گردان اقدام سریع بود و هم اکنون ریاست نیروی پلیس ملی این کشور جنوب آسیا با بیش از ۲۰۰ هزار عضو را در دست دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مصمم هستیم که حقوق بشر را در مرکز سیاست خارجی خود قرار دهیم و این تعهد را با استفاده از ابزارها و اختیارات مناسب برای جلب توجه و ارتقای پاسخگویی در مورد نقض و سوءاستفاده حقوق بشری مجدداً تأیید می‌کنیم.

مقامات بنگلادش اما فورا این تصمیم را محکوم کردند و مسعود بن مومن، وزیر خارجه این کشور سفیر آمریکا را برای "ابلاغ مراتب نارضایتی داکا از این تصمیم" احضار کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه بنگلادش، مسعود بن مومن ابراز تاسف کرده و گفت "تصمیم واشنگتن، یک نهاد دولتی را که پیشگام در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و دیگر جرایم فراملی شنیع است و گمان می‌رفت این مساله جزو اولویت‌های مشترک با دولت‌های متوالی در آمریکا بوده باشد، تضعیف می‌کند."  

یکی از مقام‌های تحریم شده، با دفاع از عملیات‌های این نیروها گفت که هرگز مرتکب نقض حقوق بشر نشده‌اند. او تاکید کرد: اگر گرفتن یک مجرم طبق قانون، نقض حقوق بشر است، پس ما هیچ مخالفتی با این نوع نقض حقوق بشر که در راستای منافع کشورمان است، نداریم.

اما فعالان حقوق بشری محلی از این تحریم‌ها استقبال کردند.

گردان واکنش سریع در سال ۲۰۰۴ به دست یک دولت متحد با اسلامگرایان به منظور مقابله با افراطگرایی و جنایات جدی در این کشور ۱۶۹ میلیونی تشکیل شد. اما این گردان با جنجال‌ها و اتهاماتی مبنی بر نقض‌های حقوق بشری از جمله درگیری‌های مسلحانه برای کشتن مجرمان مظنون روبرو شد.

در ژانویه ۲۰۱۷، دادگاهی در بنگلادش ۲۶ تن از جمله ۱۶ تن از افسران این گردان را به مرگ محکوم کرد. آنها در پرونده مشارکت در ربایش و قتل هفت تن در شهر نارایان‌گنج در مرکز بنگلادش گناهکار شناخته شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha