• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400092116161
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

به دلیل فرونشست زمین؛

احتمال وقوع حوادث ناگوار با جابجایی میلیمتری ریل وجود دارد

احتمال وقوع حوادث ناگوار با جابجایی میلیمتری ریل وجود دارد

ایسنا/اصفهان مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان گفت: طی سه سال گذشته به راه آهن یزد هشدار داده‌ایم که بر روی ریل راه آهن تهران - بندرعباس دستگاه GPS نصب کند و مطالعات علمی بر روی آن انجام دهد، چرا که میزان فرونشست زمین برای ریل حتی بین یک یا ۲ میلیمتر بسیار مهم است.

در پی دریافت گزارش‌هایی از فرونشست راه آهن تهران - بندرعباس در حوالی روستای شهراب از توابع بخش زواره، به گفته منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان مطالعات تخصصی و علمی این خط آهن آغاز شد.

اما مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان در این باره به ایسنا، توضیح داد: طی چند سال گذشته بازدیدهایی از این منطقه داشته‌ایم و مشخص شد، بین زواره و ایستگاه شهراب و دو طرف ریل راه آهن، ترک‌های فرونشست از نوع شاخه درختی وجود دارد.

رضا اسلامی با بیان اینکه بازدیدهای این منطقه در سال ۹۸ و ۹۹ نیز ادامه یافت، افزود: با رایزنی‌های مختلف سال گذشته کار مطالعات و پایش زمینی پیرامون فرونشست در این محدوده آغاز شد.

وی با تأکید بر اینکه حفاظت از این ریل در محدوده یزد تا بادرود در محدوده استان و راه آهن یزد است،  گفت: ابتدای امسال بعد از بازدید از این محدوده متوجه شدیم با لودر داخل ترک‌های فرونشست را به نوعی پر کرده بودند، اما باید توجه داشت که این مشکل باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان با اشاره به اینکه نشانه گرهای نصب شده در آن منطقه، همه ترک خورده‌اند، گفت: دلیل پیشروی فرونشست، برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه کشاورزی و صنعت در اردستان است.

وی با بیان اینکه دشت اردستان حوضه‌ای است که از دو طرف تغذیه آب دارد، توضیح داد:  اردستان در دو طرف کوه‌های شرقی و غربی خود محصور شده است و به نوعی هر آنچه آب از این کوه‌ها می‌آید وارد دشت اردستان و از آنجا وارد دشت دق سرخ می‌شود.

اسلامی تأکید کرد: میزان نرخ سالیانه فرونشست (دشت اردستان مربوط به سال ۹۹) در منطقه بادرود و ابوزیدآباد که این خط راه آهن در آن واقع است، بین ۱۲ تا ۱۴ سانتیمتر است.

وی گفت: طی سه سال گذشته به راه آهن یزد هشدار داده‌ایم که بر روی ریل خود دستگاه GPS نصب کند و مطالعات علمی بر روی آن انجام دهد، چرا که میزان فرونشست زمین برای ریل حتی بین یک یا ۲ میلیمتر بسیار مهم است.

وی بیان کرد: حتی اگر ریل راه آهن به دلیل فرونشست به اندازه دو میلیمتر از جابجا شود، احتمال خارج شدن قطار از ریل وجود دارد که در این شرایط شاهد حوادث ناگواری خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha