• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400092015003
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مصرف بالای آب در خشکسالی و هزینه‌ای که برای تعویض شبکه‌ها تامین نمی‌شود

مصرف بالای آب در خشکسالی و هزینه‌ای که برای تعویض شبکه‌ها تامین نمی‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: بیشترین مصرف آب در استان مربوط به شبکه‌های قدیمی و روستایی است که از عمر مفید لوله‌های آن بسیار گذشته است، اما تعویض بخش زیادی از این شبکه‌ها سرمایه مالی هنگفتی را می‌طلبد.

حسین امامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بخش شهری تغییرات خاصی در مبنای آب بها در قبوض وجود نداشته و عمدتا همان ۷ درصد و عوارض سایر جنبه‌ها حدود ۱۵ درصد تا ۱۷ درصد رشد می‌کند؛ مگر اینکه فردی مصرف بالای آب و یا ترکیدگی داشته باشد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که در بخش روستایی بعضی از مشترکین کم مصرف آب مجانی استفاده می‌کنند، ولی تعرفه منازل مسکونی، دو یا واحدهای غیر دائم و باغ منزل‌ها تغییر کرده است و این به دلیل پایین آمدن الگوی مصرف و نصف شدن الگوی مصرف به دلیل نداشتن اقامت دائم و از سویی به علت اینکه واحد پلکانی نیست تا ۷ مترمکعب عدد مصرف آب‌بها، متر مکعبی هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود و بعد از آن به صورت پله‌ای بالا نمی‌رود؛ به عبارتی باید برای مصرف نامتعارف قیمت‌های بازدارنده‌ای داشته باشیم.

امامی با بیان اینکه علی رغم تابستان سخت امسال در مناطق باغ ویلایی مصرف آب مدیریت شد اما باز هم باید  فعالیت داشته باشیم، ادامه داد: در خصوص بحث هدر رفت در شهرهای استان حدود ۳۱.۸ درصد هدررفت آب و در روستاها به طور متوسط حدود ۴۲ درصد هدررفت شبکه آب است که بخشی از این هدر رفت آب به علت کنترل‌های معیوبی که در شبکه وجود دارد به حساب نیامده و بخش دیگر ناشی از هدررفت خطوط انتقال است.

وی با اشاره به اینکه در راستای مدیریت مصرف و کاهش هدررفت برنامه ریزی و تدوین شده است تا از هدر رفت آب جلوگیری شود، بیان کرد: برای توسعه اشتغال و پایداری جمعیت استان باید به دو بخش خدمات، تجارت و صنعت توجه کرده و به موضوع انتقال آب از خلیج فارس به استان نیاز داریم.

ناگزیر به انتقال آب از دریای عمان هستیم

مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی اظهار کرد: برای توسعه استان ناگزیریم از دریای عمان و خلیج فارس این آب را داشته باشیم و در بخش صنعت این موضوع نیز توجیه و صرفه اقتصادی دارد و عمده مصرف این آب در بخش صنعت خواهد بود.

وی با بیان اینکه هدررفت آب در روستاهای خراسان جنوبی از میانگین کشوری بالاتر است، ادامه داد: حدود ۴۷ درصد این مصرف مربوط به شبکه‌های قدیمی و روستایی است که از عمر مفید لوله‌های آن بسیار گذشته است و با توجه به اینکه در روستاها شبکه به نسبت سرانه اشتراک بالاست و باتوجه به پراکنش استان و طول شبکه‌ها هرسال بخش زیادی از شبکه را باید تعویض کنیم، اما تعویض بخش زیادی از این شبکه‌ها سرمایه مالی هنگفتی را می‌طلبد.

امامی ادامه داد: برای انتقال آب به روستاها هزینه‌های زیادی لازم داریم؛ در شش ماه گذشته اقدامات خوبی انجام شده و پیش بینی ما این است که تا پایان سال بتوانیم در برخی از مناطق تا پایان سال بتوانیم ۴ تا ۵ درصد کاهش پرت داشته باشیم.

وی بیان کرد: میزان استهلاک در شبکه‌ها با هزینه‌ها متناسب نیست؛ از طرفی تعویض شبکه‌ها در شرایط کم آبی یک ضرورت انکارناپذیر است.

امامی ادامه داد: با توجه به هزینه‌های تجهیزات تقریبا به ۵۰۰ میلیارد تومان در راستای اصلاح شبکه‌ها نیاز داریم، اما با توجه به اینکه کل فروش آب در سال در بخش شهری و روستایی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است، این کار بدون سرمایه کافی نیست.

وی یادآور شد: در طول دو سال گذشته تعرفه‌های آب حدود ۱۵ درصد بوده، اما دستمزدها ۴۰ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین بدون سرمایه نمی‌توان دست به این کار زد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha