• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۹:۵۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400091814319
  • خبرنگار : 50212

استاندار مرکزی:

قایق نظام اداری شهرستان‌ها را پارو نمی‌زنیم بلکه سکانداری می‌کنیم

قایق نظام اداری شهرستان‌ها را پارو نمی‌زنیم بلکه سکانداری می‌کنیم

ایسنا/مرکزی استاندار استان مرکزی گفت: قایق نظام اداری شهرستان‌ها را پارو نمی‌زنیم بلکه سکانداری می‌کنیم.

فرزاد مخلص‌الائمه پنجشنبه ۱۸ آذرماه در آئین تودیع و معارفه فرماندار ساوه که در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه ساوه برگزار شد، با اشاره به اینکه شرایط عمومی کشور برای نخبگان و مدیران کشور شرایط روشنی است و مشخص است که در چه شرایط اقتصادی قرار داریم و بلحاظ رشد اقتصادی، تورم، رشد سرمایه‌گذاری و نرخ بهره‌وری دولت در چه شرایطی سکان کشور را تحویل گرفته است، اظهار کرد: حداقل تا سال ۱۴۰۳ بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور صرف پرداخت چک‌هایی خواهد شد که در سنوات اخیر کشیده است و فشار را بر اقتصاد باقی خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه سه مولفه وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده مسیر فعالیت و حرکت به آینده برای پیشرفت و توسعه را ترسیم می‌کند، اظهار کرد: شرایط فعلی کشور شرایطی است که یک حرکت جهادی شبانه روزی را می‌طلبد تا بتوان پاره‌ای از دغدغه‌های مردم را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری کانون تمرکز دولت مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون فراگیر بود که توفیقات زیادی برای فروکش شدن بیماری بدست آمد و امیدواریم با تلاش مداوم شاهد وقوع پیک جدید در شرایط شکننده کنونی نباشیم، افزود: در سال آینده کانون تمرکز دولت بر رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی که برای سال ۱۴۰۱ کشور در نظر گرفته شده است معادل هشت درصد است که رقم قابل توجهی بوده و برای استان مرکزی  ۷.۲ درصد هدف‌گذاری شده است.

استاندار مرکزی تاکید کرد: با اصلاح بنیادین گسترده‌ای که در ساختار بودجه کشور با همکاری مجلس صورت خواهد گرفت، اختیارات خوبی به استانداری و دستگاههای اجرایی استان و شهرستان واگذار خواهد شد و روی ظرفیت شهرستان ساوه به عنوان دومین شهرستان استان حساب شده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت و فرصت‌های استان مرکزی بیش از مشکلات است، بیان کرد: ساوه به عنوان قطب اقتصادی استان مرکزی ظرفیت‌های بسیار گسترده و فراوانی دارد و بدلیل مجاورت با پایتخت جایگاه ویژه‌ای در فرآیند تعریف رشد اقتصادی دارد و باید با کمک بخش خصوصی، تعاونی و دولتی بتواند در رشد اقتصادی هدفگذاری شده، نقش موثری ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی علاج مشکلات کشور است، افزود: اقتصاد مقاومتی در پنج کلمه، رشد و شکوفایی در عین فشار و تحریم معنا می‌شود. شرایط ویژه‌ای که تحریم‌های ظالمانه بر علیه اقتصاد کشور ایجاد کرد، فرصت‌هایی را آفرید که در راس این فرصت‌ها جدایی اقتصاد کشور و وابستگی مفرط و کامل به نفت بود. نفت عامل فروریختگی‌های گسترده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در سالیان گذشته بود که این عامل از اقتصاد کشور جدا شد.

مخلص الائمه با تاکید بر اینکه در حوزه فروش نفت شرایط کشور رو به بهبود است، گفت: آن گروهی که عمدا قصد فروش نفت در گذشته را نداشتند با کمک مردم صحنه را رها کردند و با کمک مردم و نیروی جوان روند فروش نفت احیا شد تا درآمد فروش نفت در مسیر درست بکار گرفته شود و اقتصاد نفتی جایگزین اقتصاد مقاومتی شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی شامل دو رکن اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش بنیان است، گفت: شهرستان ساوه از ظرفیت بالای اقتصاد مردمی با فعالیت صنایع متعدد غیروابسته به نفت با استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور برخوردار است.

او با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بر سه پایه دولتی، تعاونی و خصوصی استوار است، گفت: ۲۵ درصد اقتصاد کشور وابسته به بخش تعاون است و ظهور اقتصاد مردمی با فعالیت در حوزه تعاون به عنوان یکی از دو رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی باید گفتمان اقتصاد تعاون را اقتصاد غالب استان بدانند، اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های قانونی اقتصاد مبتنی بر بخش تعاون بهره‌گیری کرد تا در کنار توسعه شرکت‌های دانش بنیان منجر به بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه از سه ویژگی دینداری، علم و ادب و شهر جوانان انقلابی، برخوردار است، افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که شهرستان ساوه در کنار ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد بتواند ماهیت و هویت اقتصادی را در کنار سایر ماهیت‌های خود تقویت کند.

مخلص‌الائمه با تاکید بر اینکه دولت در مقابل هیچ جناح و جریان سیاسی نیست، گفت: دولت در مقابل فساد و ناکارآمدی قرار دارد و جبهه مقابل دولت انقلابی جبهه فساد و ناکارآمدی است و سطح ادراک مردم از این واقعیت بالاست و براساس ادراک خود تصمیم می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه مردم از فساد و ناکارآمدی گلایه‌مندند و نقطه کانونی مشکلات مردم در عرصه فساد و ناکارآمدی است، تصریح کرد: ناکارآمدی روی دیگر سکه فساد است و آحاد مختلف از آن متنفرند و این دو موضوع همدیگر را تقویت و تشدید می‌کنند که منجر به تشکیل فقر به عنوان ضلع سوم می‌شود که زیبنده کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه ظهور ناکارآمدی در بروکراسی اداری است که نظام اداری را در خود غرق کرده است، افزود: برخی رفتارهای دیوان سالارانه مانع از تحقق تامین منافع مردم می‌شود. این فرآیندی است که در طول حداقل ۵۰ سال گذشته در کشور خلق شده و این نظام افلیج و بیمار اداری مانعی برای پیشرفت و توسعه به شمار می‌رود و توان درمان و بازآفرینی خود را ندارد.

استاندار مرکزی، مجموعه استانی را به یک کشتی و قایق تشبیه کرد و گفت: قایق نظام اداری شهرستان‌ها را پارو نمی‌زنیم بلکه سکانداری می‌کنیم. نباید مردم برای کوچکترین و جزئی‌ترین مشکلات خود به استان مراجعه کنند بلکه با تفویض اختیارات به دستگاههای اجرایی استانی و شهرستانی، بروکراسی اداری را به نفع مردم می‌شکنیم.

به گزارش ایسنا، فرماندار سابق ساوه نیز گفت: خدمت در نظام اسلامی یک هدیه الهی است و برای یک مسئول مهم این است که در صف خدمت باشد و قرار گرفتن در ابتدا یا انتهای صف یا اینکه سردار و سرباز خدمت باشد تفاوتی ندارد.

علی میرزایی افزود: هر خدمتی که به مردم در طول این مدت صورت گرفته محصول تلاش جمعی بوده است و با تعامل و هم افزایی می‌توان مسیر پیشرفت این شهرستان را با موفقیت طی کرد.

وی با تاکید بر اینکه مشروعیت و مقبولیت دولت با کارآمدی محقق خواهد شد و بحران ناکارآمدی مانع از خدمت‌رسانی صادقانه به مردم می‌شود، گفت: کارآمدی مقبولیت ایجاد می‌کند که نتیجه آن مشروعیت در نزد مردم است.

میرزایی با اشاره به اینکه توزیع قدرت سیاسی اگر براساس  شایسته سالاری صورت گیرد کارآمدی تولید خواهد شد و مشکل مدیریتی کشور باید برطرف می شود، افزود: اصلاح ساختاری تشکیلات دستگاههای اجرایی موجب خواهد شد تا مردم شهرستان ساوه از مزیت ساختار فرمانداری ویژه برخوردار شوند.

سرپرست جدید فرمانداری ساوه نیز گفت: رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست های کلی نظام اداری موارد مهمی همچون  نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی، دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران، چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف  و تسهیل و تسریع در خدمات رسانی به مردم، زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیت های مردمی، کارآمدسازی و هماهنگی ساختارها و شیوه های نظارت و کنترل در نظام اداری، حمایت از روحیه نوآوری و ابتکار و پویایی را مدنظر قرار داده اند.

مهدی الیاسی افزود: تلاش خواهم کرد با اشاعه روحیه جهادی و نهادینه ساختن سیاست‌های ابلاغی برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب که همانا ثبات امنیت، تحقق عدالت اجتماعی و استکبارستیزی، افزایش مشارکت مردمی، شکوفایی اقتصاد، تقویت اخلاق و معنویت گام بردارم.

وی افزود: برای پیشرفت و توسعه متوازن شهرستان نیاز به همکاری بین بخشی است تا بتوان ظرفیت‌های بالقوه ساوه را به بالفعل کرد و کمبودها را در حوزه‌های گوناگون با برنامه‌ریزی و کار جهادی برطرف و تهدیدها را به با مشارکت مردم به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: با عنایت به شناخت کافی از شهرستان، می توان از استعدادهای مهم شهرستان همچون صنعت، کشاورزی، قرارگرفتن در شاهراه های مواصلاتی کشور، حضور نیروهای جوان و نخبه و فرصت های مناسب جذب سرمایه گذاری، در مقابل تهدیداتی همچون توسعه نامتوازن، کمبود سرانه های بهداشتی، درمانی، فرهنگی، تفریحی، انتظامی، مسکونی  و حاشیه نشینی نام برد.

وی گفت: می توان با برنامه ریزی، کار جهادی و یاری ستاندن از ملت برای شکوفایی استعدادها و رفع موانع آن و تبدیل تهدیدات به فرصت ها اقدام کرد، زیرا تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان داد حضور با صلابت آحاد جامعه و جوانان، موجبات پیروزی و به زانو در اوردن متجاوزان و حامیان غربی را به همراه داشته است.

در این مراسم از خدمات "علی میرزایی" به عنوان فرماندار سابق ساوه با اهدای لوح تقدیری تجلیل و "مهدی الیاسی" به عنوان سرپرست جدید فرمانداری ساوه معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha