• شنبه / ۶ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400090603861
  • خبرنگار : 71415

"گشت زنی رزمی" ارتش چین در تنگه تایوان همزمان با سفر هیات آمریکایی به تایپه

همچنان که هیاتی از مقامات کنگره آمریکا روز جمعه سفری غیرمنتظره به تایپه انجام داده و طی این سفر به ابراز حمایت از این جزیره مورد ادعای چین و دارای حاکمیت دموکراتیک پرداخت، ارتش چین گشت‌زنی‌هایی را در راستای "آمادگی رزمی" در تنگه تایوان اجرا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پنج نماینده مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب در سفری از پیش اعلام نشده به مدت دو روز وارد تایوان شدند؛ این دومین بار در یک ماه گذشته است که قانونگذاران آمریکایی به تایوان سفر می‌کنند.

این بار نیز همچون آخرین سفر قانونگذاران آمریکایی به تایوان، ارتش چین از اجرای گشت‌زنی در مجاورت تنگه باریک و حساس تایوان که این جزیره را از همسایه بزرگش، چین، جدا می‌کند، خبر داد.

فرماندهی حوزه شرق ارتش آزادیبخش خلق اعلام کرد، این ارتش روز جمعه "نیروهای دریایی و هوایی را به جهت ادامه گشت زنی‌های تامین امنیت و آمادگی رزمی در مسیر تنگه تایوان سازماندهی کرد".

در ادامه این بیانیه تصریح شد: "اقدامات مربوطه برای مقابله با وضعیت فعلی تنگه تایوان ضروری هستند. تایوان بخشی از خاک چین است و دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ماموریت مقدس ارتش ما است."

ارتش چین جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

وزارت دفاع تایوان، در گزارش به‌روز رسانی روزانه درباره عملیات‌های هوایی چین در نزدیکی این جزیره، اعلام کرد که روز جمعه هشت فروند هواپیمای نیروی هوایی چین، از جمله دو بمب افکن H-6 با قابلیت حمل سلاح اتمی، به داخل منطقه دفاع هوایی تایوان پرواز کردند، اما در فاصله دوری از خاک اصلی تایوان قرار داشته و نزدیک به جزایر پراتاس که تحت کنترل تایوان و در شمال دریای چین جنوبی قرار دارد، بودند.

چین همواره سفر سیاستمداران آمریکایی به تایوان را محکوم می‌کند و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که شکایت رسمی خود از بابت این سفر جدید گروهی از نمایندگان دو حزب اصلی کنگره  آمریکا به تایوان را به واشنگتن مطرح کرده و گفته است بازی با کارت تایوان "یک دست بازنده" را در پی دارد.

سرپرست هیات اعزامی کنگره آمریکا اوایل روز جمعه در دیدار با تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در دفترش، از این جزیره به عنوان "نیروی حامی خیر" در جهان تمجید کرد.

مارک تاکانو، رئیس کمیته امور کهنه سربازان مجلس نمایندگان آمریکا که این هیات تحت سرپرستی‌اش پیشتر به ژاپن و کره جنوبی سفر کرده بود، گفت: "خانم رئیس جمهور، من می‌خواهم رهبری شما را تحسین و تمجید کنم. تحت دولت شما، پیوندهای بین ما مثبت‌تر و سازنده تر از دهه‌های گذشته هستند."

او اضافه کرد: "تعهد ما به تایوان مستحکم است و همچنان که روابط بین ما عمیق‌تر شده است، استوار مانده است. تایوان یک تجربه دموکراتیک موفقیت آمیز، یک شریک قابل اعتماد و یک نیروی حامی خیر در جهان است."

آمریکا مانند اکثر کشورها، هیچ رابطه رسمی با تایوان ندارد، اما مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین کننده تسلیحات این جزیره دارای حکومت دموکراتیک است.

نانسی میس، نماینده دیگر کنگره آمریکا و عضو دیگر این هیات سفر کرده به تایوان در توییتی نوشت که سفارت چین در واشنگتن به هنگام انتشار خبر چنین سفری "خواستار لغو این سفر" شد.

او اضافه کرد: "ما چنین کاری نکردیم!" او تصویری از خود را در خارج از هواپیمای نیروی هوایی آمریکا که او را به تایپه برد منتشر کرد و در متن همراه این پست نوشت: "در جمهوری تایوان به زمین نشستیم" و اصطلاحی که توسط حامیان استقلال رسمی این جزیره استفاده می‌شود را به کار برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha