• دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400090100736
  • خبرنگار : 30054

گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 – بخش دوم

گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 – بخش دوم

قیمت خودرو داخلی عبارتی است که در طول روز به کَرّات از گوشه ‎و کنار جامعه به گوش می‌رسد. با توجه به این‌که بازار خودروی ایران، همواره تحت تاثیر چندین و چند عامل از جمله قانون واردات خودرو، وجود روند تصاعدی در قیمت ارز و... است؛ قیمت خودروهای داخلی نیز دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام همراه مکانیک، در این مقاله قرار است به تغییراتی که در 6 ماهه ابتدای سال 1400 برای قیمت روز خودرو افتاده است، بپردازیم.

بلاخره 6 ماه پرتلاطم برای صنعت خودرو که در نهایت با وجود افت و خیز قیمت‌ها، به‌نفع افزایش قیمت بازار خودروهای داخلی و اقلیت وارداتی‌های نو و دست‌دوم به اتمام رسید. در مجموع چنان‌چه آمار 15 سال گذشته را بررسی کنیم کاملا آشکارا متوجه می‌شویم سهم خودروهای وارداتی در بازار ایران کمتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. اما ما قرار نیست در این مقاله در مورد خودروهای وارداتی صحبت کنیم و آن را به قسمت‌های بعدی واگذار می‌کنیم.

در این سلسله مقالات با کمک همراه مکانیک به چه موضوعی می‌پردازیم؟

قرار است با کمک همراه مکانیک، طی 4 مقاله به بررسی وضعیت قیمت خودرو داخلی در 6 ماهه اول سال 1400 بپردازیم که در حال حاضر، مقاله دوم را مطالعه می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله « گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 – بخش اول » را نیز مطالعه کنید و نظر خود را درباره آن با ما به‌اشتراک بگذارید.

قیمت محصولات ایران‌خودرو، فشار و نوسان

ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه تحت فشار بسیار توانست مدل‌های بهینه‌شده محصولاتی چون سمند، رانا، پژو 207 و سورن را راهی بازار کند، بلکه اندکی گرد پیری را از چهره تولیدات‌اش بزداید. البته پژو پارس پلاس را نیز باید دیگر خودروی به‌روزرسانی‌شده آبی‌پوشان جاده مخصوص دانست که هنوز خبری از آن نیست.

خانواده پژو 405

پژو 405 GLX مشهور که حالا دیگر به‌صورت رسمی تولید نمی‌شود و جای خود را به مدل SLX داده، فروردین 1400 را با قیمت 160 میلیون تومانی آغاز کرد تا یک هفته بعد به بهای 180 میلیون تومان رسید و سپس کاهش قیمت 2 میلیون تومانی را تجربه کرد. نسخه تک‌سوز یا بنزینی این خودرو روز دهم فروردین ماه 178 میلیون تومان قیمت داشت و مدل دوگانه‌سوزش 183 میلیون تومان. مدل SLX نیز با قیمت 170 میلیون تومانی پا به قرن جدید گذاشت.

اما وقتی تابستان آغاز شد، قیمت این مدل تا 228 میلیون تومان اوج گرفت و گرم‌ترین فصل سال را با بهای 252 میلیون تومانی به پایان رساند. قیمت پژو 405 معمولی نیز ابتدای تابستان به محدوده 200 میلیون تومان رسید و تا پایان شهریور مرز 225 میلیون تومان را رد کرد. این قیمت‌ها برای مدل دوگانه‌سوز نیز در همین رده با حدود 2 میلیون تومان بیشتر طی بازه زمانی فروردین تا شهریور 1400 نوسان داشت.

گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 – بخش دوم

رانا پلاس

سدان بهینه‌سازی شده ایران‌خودرو که از زیربرندهای این کمپانی به حساب می‌آید و بر پیشانی‌اش نشان کله اسب زیبای آبی‌پوشان جاده مخصوص را دارد به‌عنوان خودرویی قدیمی اما نونوارشده قرن نو را با قیمتی بالاتر از 200 میلیون تومان استارت زد تا ابتدای شهریور حتی به 274 میلیون تومان نیز رسید و در نهایت به محدوده 250 میلیون تومان رضایت داد. البته طی نیمه دوم سال جاری باید در انتظار ورود مدل پانورامیک و 6 سرعته رانا پلاس نیز باشیم.

بخش 3 این گزارش را فراموش نکنید، زیرا در آن قرار است به بررسی دقیق سایر خودروهای ایران خودرو بپردازیم.

قیمت محصولات سایپا، تلاش برای پایان تعهدات معوقه

سایپا به همراه زیرمجموعه خود، پارس‌خودرو از جمله خودروسازانی بودند که با بازگشت تحریم‌ها زیر بار تعهدات معوقه خودروهای سیتروئن C3، رنو، برلیانس و حتی چانگان کمر خم کردند. اما این گروه معظم خودروسازی آرام‌آرام توانست با مدیریت صحیح پارس‌خودرو را از تعطیلی نجات بدهد، تعهدات خود را عمدتا با تحویل خودروی جایگزین تسویه کند و با تمرکز بیشتر به تحقیق و توسعه بپردازد.

گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 – بخش دوم

خانواده پراید

پراید که هر چه سایپا کوشید نامش را به نسیم و صبا و بعد سایپا به‌علاوه کدهای سه‌رقمی تغییر بدهد اما در نهایت موفق نشد، با وجود توقف تولید هنوز در حاشیه بازار زنده است و معامله می‌شود. قیمت این خودرو طی ربع قرن گذشته همواره به‌عنوان نمایشگری زنده از تورم به حساب می‌آمده و همچنان می‌آید، نقشی که البته در دهه‌های پیش از آن بر عهده پیکان بود. حالا پراید که تا 10 سال پیش حتی به مخیله کسی نیز خطور نمی‌کرد قرار است بالای 100 میلیون تومان قیمت داشته باشد، حتی رقم‌های بیشتر از 150 میلیون را نیز لمس کرده است.

مدل کلاسیک این خودرو که حالا با نام سایپا 131 شناخته می‌شود، از محدوده 110 تا قریب به 150 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد اما تا پایان شهریور به 135 میلیون تومان رسید. مدل هاچ‌بک 111 از این خودرو که به‌نوعی یک نسخه فیس‌لیفت ماژور به حساب می‌آید نیز بدون نوسان و شیبی آرام از فروردین تا شهریور 1400 از محدوده 125 میلیون تومان خود را به رده 150 میلیونی رساند و همان‌جا، جا خوش کرد. مدل وانت مشهور پراید با نام رسمی سایپا 151 هم سال را با قیمت کمتر از 120 میلیون تومانی استارت زد و مانند کد پسوند نامش به قیمت 151 میلیونی نیز رسید؛ اما در نهایت محدوده 148 میلیون تومان را برای استقبال از ماه مهر برگزید.

بخش بعدی این گزارش را فراموش نکنید، زیرا در آن قرار است دیگر خودروهای سایپا را نیز بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha