مصطفی آذرکیش در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امسال به نام «تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها» نامگذاری شده است اظهار کرد: بخشی از برنامههای تدوین شده به نتایج خوبی رسیده است و اقداماتی که به منظور فرهنگسازی در حوزه مهارتآموزی تدارک دیده شده بود منجر به اقبال بهتر خانوادهها به رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش شده است.
وی افزود: به گونهای که بر اساس آخرین گزارش دریافتی ما از سامانه سیدا، در ورودی پایه دهم هنرستانها با افزایش یک و نیم درصدی ثبتنامها مواجه شدیم. با توجه به تبعات ناشی از شیوع کرونا نه تنها آمار ثبت نام کاهش نیافته و با ریزش دانش آموزان روبه رو نبودیم بلکه رشد ثبتنامها را داشتیم که دستاورد خوبی به حساب میآید.
به گفته مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش میزان ثبتنام دانشآموزان ورودی هنرستانها در پایه دهم از ۳۵.۲۹ به ۳۶.۸۶ درصد رسیده است و افزایش ۱.۵۷ درصدی را نشان میدهد.
آذرکیش درباره نحوه فعالیت هنرستانها از ابتدای سال تحصیلی نیز توضیح داد و گفت: از روز سوم مهرماه که شروع سال تحصیلی بود به استناد مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستوالعمل ۰۶ و همچنین بخشنامه وزارت آموزش و پرورش با عنوان الگوی فعالیتهای آموزشی و پرورشی در شرایط کووید ۱۹ ، دروس عملی و کارگاهی هنرستانها با رعایت دستورالعملها به شیوه حضوری آغاز شد.
وی ادامه داد: از ۱۵ آبان ماه نیز دروس عمومی، پایه و شایستگیهای غیرفنی هم به مجموعه آموزشهای حضوری افزوده شده است و به استناد دستورالعملهای ذکرشده شاهد ارائه آموزش در همه عناوین درسی به شیوه حضوری هستیم.
وی با بیان اینکه البته تاکید ما این است که همچنان و برحسب شرایط، آموزش حضوری دروس عملی و کارگاهی ادامه داشته باشد گفت: دروس عمومی هم میتواند متناسب با بخشنامههای ابلاغی به صورت حضوری یا ترکیبی تدریس شود. مهم سلامت دانش آموزان و کادر هنرستانها است و قطعا سلامت، تقدم ذاتی دارد. بر این اساس ممکن است در برخی هنرستانها هنرجویان به طور کامل در کلاس و کارگاهها حضور یابند و در برخی دیگر نیاز باشد که گروهبندی شوند. این مجوز از سوی ستاد ملی کرونا به مدیران هنرستانها داده شده که با توجه به اقتضائات واحد آموزشی خود اقدام کنند. امسال بازگشایی مدارس اقتضایی و تدریجی است.
انتهای پیام
نظرات