به گزارش ایسنا، بنابر اعلام همراه مکانیک، بازگشت تحریمها طی سال 97 خودروسازی ایران را تا پای فلج کامل پیش برد اما این صنعت درست مانند بیماری که نیاز به تب داشت، توانست با استفاده از پتانسیلهای داخلی هرچند لرزان تا حد زیادی روی پای خودش بایستد و اقدامات شایستهای را به سرانجام برساند. همین موضوع نیز نویدبخش آیندهای روشن در صورت لغو تحریمهای صنایع خودروسازی ایران و زنجیره تامین قطعهسازان است. پس اگر طی ماههای آینده سیگنالهای سیاسی مثبت بازار را به پیش براند میتوان سال آینده را دستکم سال ثبات قیمت بازار خودروهای داخلی در اسفند 1400 قلمداد کرد.
در این سلسله مقالات با کمک همراه مکانیک به چه موضوعی میپردازیم؟
قرار است با کمک همراه مکانیک، طی 4 مقاله به بررسی وضعیت قیمت خودرو داخلی در 6 ماهه اول سال 1400 بپردازیم که در حال حاضر، مقاله اول را مطالعه میکنید. در این مقاله بهطور کلی به بررسی اوضاع قیمت خودروهای تولید ایران پرداختهایم، در دو مقاله بعدی وارد جزییات هر کدام شده و به تفکیک در مورد هر کدام از این سازندگان مشهور و تک تک خودروهای آنها صحبت خواهیم کرد.
در این شرایط پیشفروشها و قرعهکشیهای پیاپی سال 1400، صفر شدن تعهدات معوفقه خودروسازان بزرگی چون سایپا، ورود اندک مدلهای جدید در بازه قیمتی 400 تا 900 میلیون تومان بهصورت تحویل فوری یا پیشفروش مدتدار توسط ایرانخودرو، سایپا، بهمنموتور، کرمانموتور و مدیرانخودرو نیز در عمل نتوانست آنگونه که باید و شاید قیمتها را به ساحل آرامش برساند. حال در ادامه قیمت این خودروها را با هم ببینیم.
نوسانات قیمت محصولات ایران خودرو را به کجا خواهد کشید؟
اجازه بدهید برای بررسی قیمت محصولات ایران خودرو در نیمه اول سال جاری قصه را از انتها به ابتدا بخوانیم و قیمت خودروها را از هفته نخست مهرماه تا فروردین بررسی کنیم. در اوایل مهرماه، سمند و سورن در انواع مختلف بین 264 تا 276 میلیون تومان به فروش میرسیدند، روی تنها باقیمانده خانواده 405 یعنی مدل SLX برچسب قیمتی 260 میلیون تومانی به چشم میخورد و خانواده پژو پارس در انواع گوناگون بین 275 تا 355 میلیون تومان ناقابل قیمت داشتند.
قیمت هاچبکهای مشهور ایرانخودرو یعنی 206 و 207 نیز سر به فلک کشیده و بازه قیمتی 230 تا 285 و 331 تا 415 میلیون تومان را پوشش میدادند. از دیگر سو هاچبک کراس سایپا کوییک از 163 تا 220 میلیون تومان قیمت داشتند. دنا پلاس توربو اتوماتیک 455، شاهین 355 و تارا 460 میلیون تومان قیمت خوردهاند. دردسرتان ندهیم، قیمت ماشین در 6 ماه و اندی که از سال گذشته حتی با احتساب افت چندین میلیونی ابتدای مهر بس ناجوانمردانه بالا رفتهاند.
قیمت محصولات سایپا به کجا رسیده است؟
اکنون جایی ایستادهایم که خانواده پراید بهعنوان یک ملاک و معیار برای تورم در ایران در شرایطی که تولید آنها متوقف شده و با نرخ ارز تعیین قیمت میشوند، بین 131 تا 163 میلیون تومان قیمت خوردهاند و تیپهای مختلف ساینا در بازه قیمتی 149 تا 193 میلیون تومان قرار دارند.
خودرویی مثل چانگان CS35 در محدوده قیمتی 350 تا 450 میلیون قرار دارد، خانواده تیبا تا حداکثر 170 میلیون تومان قیمتگذاری میشوند و خودروهای بسیار جذاب مونتاژی سایپا مثل سراتو نیز تا 775 میلیون تومان در مدل تولید سال 1398 ارزش خواهند داشت.
پیشبینی قیمت خودروهای داخلی در ادامه سال 1400 چگونه است؟
قیمت خودرو داخلی؛ عبارتی است که در طول روز به کَرّات از گوشه وکنار جامعه به گوش میرسد. با توجه به این که بازار خودروی ایران، همواره تحت تاثیر چندین و چند عامل از جمله قانون واردات خودرو، وجود روند تصاعدی در قیمت ارز و... است؛ قیمت خودروهای داخلی نیز دستخوش تغییرات زیادی میشود. زمانیکه تلاطم در بازار رو به افزایش است، اطلاع از قیمت روز خودروهای داخلی نیز تبدیل به مسالهای مهم برای خریداران و فروشندگان این ماشینها خواهد شد.
دانستن پیشبینی کارشناسان از اوضاع قیمت روز خودرو میتواند افق روشنتری از این بازار را برای شما روشن کند؛ اما صبر کنید! هنوز برای این موضوع زود است. در 2 مقاله بعدی با ما همراه باشید تا ببینید وضعیت دقیق خودروهای پرتیراژ این سازندگان معروف داخلی چگونه است. کافی است کلمه «گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 » را در سایت و یا گوگل سرچ کنید تا بتوانید قسمتهای بعدی را بخوانید. ضمنا در صورت تمایل با مراجعه به صفحه قیمت خودرو داخلی همراه مکانیک میتوانید قیمت لحظهای خودروهای ایرانی را مشاهده کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات