• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400082418676
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز جهانی خون بند ناف؛

ذخیره سازی سلول بنیادی پالپ ریشه دندان شیری در آینده نزدیک

ذخیره سازی سلول بنیادی پالپ ریشه دندان شیری در آینده نزدیک

ایسنا/خراسان جنوبی مسئول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر محققان در پژوهشگاه رویان توانسته‌اند سلول‌های بنیادی پالپ دندان شامل رگ‌ها و اعصاب دندان را جداسازی کنند.

ملیحه بهنامیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از منابع بافت سلول‌های بنیادی در بدن هر فرد دندان شیری است؛ دندان شیری در دوره‌ای از زندگی انسان ایجاد و سپس به صورت طبیعی از بدن جدا می‌شود و به عنوان یک منبع سلول‌های بنیادی قابل نگهداری است.

وی افزود: در حال حاضر محققان در پژوهشگاه رویان توانسته‌اند سلول‌های بنیادی پالپ دندان شامل رگ‌ها و اعصاب دندان را جداسازی کنند.

مسئول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد:  دندان شیری یک منبع جدیدتر سلول بنیادی است؛ در حال حاضر مردم تا حد زیادی با ذخیره سازی خون بند ناف آشنا شده‌اند و ارائه این خدمت شناخته شده است و پالپ دندان شیری هم یک خدمت جدیدتر نسبت به خون بند ناف در زمینه سلول‌های بنیادی است.

وی با بیان اینکه البته هر یک از انواع سلول‌های بنیادی ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی با هم دارند که به تبع تفاوت‌هایی را هم در کارکرد آنها ایجاد کرده است، افزود: از دیگر تفاوت‌های سلول های بنیادی پالپ دندان شیری با سلول بنیادی خون ساز خون بند ناف، تعداد کمتر سلول های بنیادی در این منبع است.

مسئول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: از این رو هر یک از انواع سلول‌های بنیادی از جمله سلول بنیادی جنینی و سلول‌های بنیادی بزرگسال دارای اهمیت و کارکرد مخصوص به خود هستند.

بهنامیان درباره خصوصیات سلول‌های بنیادی پالپ دندان شیری، گفت: سلول‌های بنیادی که از دندان شیری استخراج می‌شود از نوع سلول بنیادی مزانشیم است و نه سلول بنیادی خون ساز و این نوع سلول بیشتر برای درمان بیماری های غیرخونی مانند بیماری های عصب، عضله، استخوان و غضروف مناسب است.

وی با بیان اینکه اکنون با دانش فنی استخراج شده، امکان ذخیره سازی سلول بنیادی پالپ دندان شیری در رویان وجود دارد و شرکت رویان به زودی و پس از دریافت مجوزهای لازم، خدمات ذخیره سازی پالپ دندان را ارائه خواهد کرد، یادآور شد: هر ساله در تاریخ ۱۵ نوامبر روز جهانی خون بند ناف گرامی داشته می‌شود؛ مطالعات آماری نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ هزار پیوند خون بند ناف در سراسر جهان از سال ۱۹۸۸ میلادی برای درمان بیش از ۸۰ بیماری جدی و کشنده انجام شده است.

مسئول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: با این حال، خون بند ناف هنوز به عنوان ضایعات پزشکی در اکثر تولدها دور ریخته می‌شود که این امر اغلب به دلیل عدم آگاهی نسبت به فواید و کاربردهای مهم آن است.

بهنامیان یادآور شد: به گفته متخصصان مایع بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی است؛ این سلول‌ها می‌توانند سرطان، بیماری‌های خونی مانند کم خونی و برخی اختلالات سیستم ایمنی که توانایی بدن افراد برای دفاع از خود را مختل می‌کند، درمان کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha