• یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400082318185
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس خبر داد

تشکیل اتاق فکر برای عمومی‌سازی دانش

تشکیل اتاق فکر برای عمومی‌سازی دانش

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: برای عمومی‌سازی دانش اتاق فکرهایی با محوریت بررسی چالش‌های فرهنگی در حال فعالیت است. یکی از مباحثی که در تولید علم و انتشار آثار به آن توجه داریم، زیارت متعالی است.

احد فرامرز قراملکی امروز در نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی که در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: به همین منظور اتاق فکری تشکیل شده و به دنبال تحلیل زیارت متعالی و تبیین تفاوت آن با زیارت متعارف هستیم. در این اتاق فکر فرآیند تحقق زیارت و عوامل درونی و بیرونی آن را بررسی می‌کنیم و از آنجایی که زیارت متعالی وابسته به عوامل مختلفی است، باید مبانی آن استخراج کرد.

وی بیان کرد: کتاب «خادم تراز» با رویکرد روایی در خصوص زیارت متعالی در حال انتشار است و از جمله آثاری است که به رفتار و اخلاق یک خادم که به زیارت متعالی کمک خواهد کرد، پرداخته است. ما به عنوان یک مرکز علمی و پژوهشی در راستای تحقق اهداف مجموعه آستان قدس رضوی گام بر می‌داریم اما تاکنون اثری تحلیلی و تاریخی از میراث علم اخلاق در تمدن اسلامی به چاپ نرسیده و از این رو بنیاد پژوهش‌های اسلامی نخستین فعالیت علمی با این محوریت را زیر نظر اساتید کتاب‌شناس تدوین کرده که در پنج جلد منتشر خواهد شد. نخستین جلد این مجموعه نیز در حال طی کردن مراحل چاپ است.

قراملکی عنوان کرد: از دیگر کتاب‌های در حال انتشار کتابی با عنوان «از مدح خوانی تا مدح پژوهی» است که به زودی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر خواهد شد. ضمن اینکه بناست این اثر در نمایشگاه بین‌المللی بغداد رونمایی و معرفی شود.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به شعار منتخب امسال در هفته کتاب و کتابخوانی با عنوان «تسهیل، تصحیح و تعمیق مواجهه مردم با کتاب» اظهار کرد: امید است بتوانیم با تحقق شعار امسال فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بیش از گذشته ترویج و تبلیغ کنیم.

وی افزود: مواجهاتی که با کتاب داریم، عموما به ۲ صورت سطحی و عمیق است؛ لذا سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اهتمام دارد مواجهه با کتاب و مطالعه را تسهیل کرده و تعمیق‌بخشی در این راستا ایجاد کند.

قراملکی با اشاره به مطالعات سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص جایگاه نشر در این مجموعه گفت: این مطالعات با محوریت بررسی چرخه نشر و آسیب‌شناسی در کشور آغاز شده که نتایج آن مطالعات به زودی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی  تصریح کرد: بخشی از فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در حوزه کتاب، تدوین و انتشار آثار موجود است. کتاب ارزشمندی همانند «المعجم» که تا کنون ۴۲ جلد آن به چاپ رسیده، از جمله اقدامات این بنیاد است و ضرورت دارد انتشار سایر آثار شاخص نیز ادامه یابد.

وی با بیان اینکه امروز تولید دانش در جهان ۲ سرنوشت را دنبال می‌کند، بیان کرد: اولین موضوع مرتبط با دانشی است که کاملا آکادمیک بوده و برای افراد خاص است. در سوی مقابل علم دیگری وجود دارد که عمومی‌سازی شده و مخاطبان زیادی را در بر می‌گیرد.

قراملکی عنوان کرد: در توان ماست که عمومی‌سازی دانش را با حفظ اصالت و استحکام دانش انجام دهیم. این نیز با عوام‌گرایی تفاوت دارد چرا که در راستای عمومی‌سازی دانش به مبانی نظری و روش‌شناسی پایبند هستیم.

وی افزود: بنیاد در سطح عمومی‌سازی با دانشگاه علوم اسلامی رضوی دارای یک سری تفاوت‌هاست چرا که رسالت دانشگاه علوم اسلامی رضوی تولید آثار آکادمیک و کار بنیاد پژوهش‌ها عمومی‌سازی دانش همراه با پایبندی به جنبه‌های علمی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha