• شنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400082216503
  • خبرنگار : 71477

وزیر امور خارجه اردن: سیاست غرب در مقابل سوریه ناکام بوده است

وزیر امور خارجه اردن: سیاست غرب در مقابل سوریه ناکام بوده است

وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر اردن تاکید کرد، زمان آن فرا رسیده که سیاست غرب در مقابل سوریه مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد چرا که این رویکرد که در سال‌های اخیر دنبال شده، ناکام بوده است.

به گزارش ایسنا، ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر اردن در مصاحبه‌ای با شبکه فرانسه 24 گفت: تنها راه پایان دادن به بحران سوریه، یک راه‌حل سیاسی است. اردن با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کاملا موافق است.

وی افزود: این به دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بستگی دارد که آیا تصمیم می‌گیرد او نیز مسیر عادی‌سازی روابط با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را انتخاب کند یا خیر. اما باید تاکید کنم که اوضاع کنونی هیچ گزینه دیگری ندارد.
وزیر خارجه اردن اعلام کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای سفر به سوریه ندارد و بازگشت دمشق به اتحادیه عرب تصمیمی است که تمام کشورهای این اتحادیه درباره آن تصمیم می‌گیرند.

او گفت: همگان می‌دانند که راه حل بحران در سوریه باید سیاسی باشد و ما با هماهنگی شرکا و برادرانمان برای این مسئله تلاش می‌کنیم. باید این بحران پایان یابد. اصلی وجود دارد که همگان برای حل سیاسی در سوریه با آن توافق دارند و آن قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است.

وی گفت: اردن برای ایجاد تحرکات کارآمد درباره بحران سوریه که موجب فجایعی هم برای ملت سوریه و هم تمام منطقه شده است، تلاش می‌کند. آنچه ما می‌خواهیم همان چیزی است که تمام جهان می‌خواهد و آن دستاورد حل سیاسی است که به این مشکلات پایان دهد و وحدت و امنیت و ثبات را به سوریه بازگرداند. اردن جزو کشورهایی است که از بحران سوریه چه درباره میزبانی از ۱.۳ میلیون آواره و چه درباره توقف تجارت و تهدید تروریسم و قاچاق مواد مخدر بیشترین تأثیر را پذیرفته است.

الصفدی گفت: باید برای تحقق ثبات در سوریه تلاش کنیم چراکه به نفع اردن است. ما از منافع ملی اردن از طریق مشارکت در تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه که به این تهدیدات پایان دهد، حمایت می‌کنیم. کمک‌های سازمان ملل درحال تمام شدن است. حمایت بین المللی یا متمرکز شدن بر مسئله آوارگان کاهش یافته است. مسئله آوارگان تنها مسئولیت کشورهای میزبان نیست بلکه مسئولیت تمام جامعه بین‌المللی است. تصمیم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تنها تصمیم اردن نیست بلکه تمام کشورهای عربی درباره آن تصمیم می‌گیرند. اردن تأکید دارد که نباید نبود نقش جمعی عربی در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه ادامه یابد.

الصفدی در رابطه با توافق‌نامه‌ای برای تامین انرژی برای لبنان از طریق اردن و سوریه گفت: آمریکا موافقت کرده تا معافیتی را درخصوص تحریم‌های معاملاتی با سوریه اعطا کند.

وی همچنین بهبود روابط اردن با رژیم صهیونیستی را تحسین کرد و از ورود نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر اسرائیل استقبال کرد.

با این حال، الصفدی اطلاعیه‌های اخیر اسرائیل درخصوص شهرک‌سازی‌های جدید در کرانه باختری را محکوم کرد و تاکید داشت که این اقدام دورنمای یک راه‌حل دو کشوری را متزلزل می سازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha