• جمعه / ۲۱ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400082116020
  • منبع : نمایندگی مازندران

چرا تعداد بیمار "دیابتی" در مازندران بالا است؟

چرا تعداد بیمار "دیابتی" در مازندران بالا است؟

ایسنا/مازندران معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تشریح دلایل افزایش نرخ بیماران دیابتی در این استان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، قاسم اویس در آستانه هفته و روز جهانی دیابت، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران بزرگسال به ۷۰۰ میلیون نفر برسد؛ بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند. سالانه چهار و نیم میلیون نفر به دلیل دیابت جان خود را از دست می‌دهند. از طرف دیگر ۳۷۴ میلیون نفر در جهان دچار «اختلال تحمل گلوکز» یا همان «پیش‌دیابت» هستند که در صورت عدم مداخله مؤثر اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد.

وی با بیان افزایش نگران کننده دیابت در کشور گفت: بیش از ۵.۵ میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می برند. حداقل ۷۵ درصد آنان از بیماری خود آگاه هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت:مازندران در رتبه ششم کشور از نظر شیوع دیابت و رتبه دو کشور به جهت شیوع وضعیت پیش‌دیابتی قرار دارد که بیش از ۲۰۰ هزار بیمار دیابتی در مازندران تاکنون شناسایی شده‌اند، دلیل شیوع بالای دیابت و پیش دیابت در مازندران تغذیه نامناسب و رتبه اول اضافه وزن و چاقی است.

وی افزود: امسال نیز به منظور آگاهی عموم جامعه درباره بیماری دیابت و تأکید بر اهمیت مراقبت دیابت، ۲۲ لغایت ۲۸ آبان ماه به عنوان «هفته ملی دیابت» نامگذاری شده است. امسال شعار روز جهانی دیابت، درباره تضمین دسترسی به مراقبتهای دیابت برای تمام بیماران می‌باشد که در کشور ما هفته ملی دیابت و روزجهانی دیابت با شعار «مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه» تعیین گردید.

اویس گفت: در پاندمی کووید ۱۹، بیماران دیابتی همانند سایر بیماران مزمن غیرواگیر با تهدید دو گانه‌ای مواجه هستند. این بیماران در صورت ابتلای به کووید – ۱۹ در معرض عوارض شدید بیماری هستند و از طرف دیگر ممکن است به علت ترس از ابتلا به کووید – ۱۹ از مراجعه برای دریافت مراقبت‌های ضروری خود غفلت کنند این مسئله اهمیت اطلاع‌رسانی در خصوص مراقبت به موقع این بیماران و کنترل قند خون را دو چندان می‌کند.

وی با در نظر گرفتن شرایط پاندمی کووید ۱۹ بر نقش رسانه‌ها و لزوم فعالیت در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: لازم است این کار با حمایت ذینفعان و کمک همه سازمان‌های مرتبط دولتی و تشکل‌های مردمی انجام گردد.

برگزاری کارگاه و کلاس‌های آموزشی دیابت به صورت مجازی، کنفرانس‌های خبری، چاپ مقالات در روزنامه‌ها و مجلات و فعالیت‌های مختلف دیگر برای کودکان و نوجوانان، در خصوص اهمیت مراقبت و آموزش کارکنان مهم‌ترین برنامه‌هایی هستند که اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha