عبداله متولی در گفتوگو با ایسنا، در تشریح روند تأثیر معاینه فنی در آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال و همچنین نقش معاینه فنی در ایمنی خودرو و سلامت شهروندان گفت: به رغم سرمایه گذاری گسترده و آماده بودن زیرساختهای فنی، سخت افزاری و نرم افزاری از ظرفیت بزرگ معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته ای در راستای کاهش آلودگی هوا، بهینه سازی مصرف سوخت، بهبود عملکرد خودرویی و ایمنی تردد در کشور استفاده نمیشود.
وی افزود: ملاک عمل فرسودگی خودروها بر اساس معاینه فنی است. در گذشته ملاک فرسودگی خودروها تعیین سن خودرو بود، به عنوان نمونه یک خودرو پس از رسیدن به یک سن مشخص فرسوده محسوب می شد و پس از آن حق تردد از آن سلب و اسقاط میگردید اما به جهت اینکه امکان حق سلب مالکیت از افراد بر اساس قانون وجود ندارد دیوان عدالت اداری کشور این مساله را مغایر با قانون تشخیص داد و هم اکنون ملاک فرسودگی خودرو ؛ سن خودرو نیست بلکه ملاک تائید سلامت خودرو از طریق انجام آزمون های دوره ای معاینه فنی بر اساس سن مرز فرسودگی خودرو است.
وی ادامه داد: جهت راه اندازی هر مرکز معاینه فنی چند میلیارد تومان هزینه می شود و چند ماه تا یکسال هم به منظور آموزش کارکنان متخصص و کارشناسان مربوطه زمان نیاز است اما به رغم وجود این بستر ارزشمند از حدود ۳۶ میلیون خودروی کشور (۲۴ میلیون خودرو سبک و سنگین ، ۱۲ میلیون موتور سیکلت) تنها حدود۹ میلیون خودرو سبک و سنگین و ۶۶ دستگاه موتور سیکلت در سال ۱۳۹۹ و در شش ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۱۸۱ دستگاه موتور سیکلت از خدمات معاینه فنی استفاده کرده اند که این مسئله به دلیل عدم رعایت قانون هوای پاک از جانب برخی ارگان های مسئول بر الزام شهروندان از خدمات معاینه فنی است.
وی با اشاره به اینکه در جدول ذیل تبصره ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک سن مرز فرسودگی انواع خودروهای سبک و سنگین مشخص شده است، افزود: سن مرز فرسودگی براساس تعریفی که درماده یک آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک از آن به عمل آمده سنی است که وسایل نقلیه به علت طول عمر و میزان کارکرد دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری بیشتر میباشند و بدیهی است تردد این گونه خودروها مشروط به دفعات بیشتر معاینه فنی براساس جدول ذیل ماده سه آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک خواهد بود.
متولی در ادامه با تاکید بر اجرای قانون هوای پاک توسط ارگانهای ذیربط گفت: اعمال کد جریمه توسط دوربینهای بین جادهای بر اساس تاکید صریح ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر وظایف نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی برای فراهم آوردن زیر ساختهای قانونی تحقق این ماده قانونی از مهمترین مواردی است که میتواند در ترغیب شهروندان به اخذ دریافت گواهی معاینه فنی و بهبود عملکرد خودرویی و در نتیجه بهبود کیفیت هوای کلانشهرها بسیار موثر باشد.
مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور افزود: بر اساس تبصره ۲ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک از سال ۱۴۰۱ تردد موتور سیکلتها و تاکسیهای با سامانه سوخت رسانی کاربراتوری در شهرهای دارای اولویت آلایندگی ممنوع میباشد و این مسالهای است که متاسفانه برنامهریزی و اطلاع رسانی مناسبی در خصوص آن صورت نگرفته و بستر آن فراهم نشده است.
وی تاکید کرد: با توجه به رصد آنلاین و شبانه روزی مراکز معاینه فنی و همچنین ایجاد قابلیت استعلام آنلاین اصالت گواهی معاینه فنی؛ از طریق سامانه ملی سیمفا؛ تخلفات مراکز معاینه فنی به حداقل رسیده است.
متولی در همین راستا با تاکید بر بازدیدهای سرزده و نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی از برخورد جدی و بدون مماشات با هرگونه تخلفی در مراکز معاینه فنی خبر داد و گفت: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده امکان بروز تخلفات در مراکز معاینه فنی به حداقل رسیده است؛ اما با این همه هر گونه تخلفی به سرعت به دستگاه قضایی ارجاع میشود و در این ارتباط به همکاری مضاعف ارگانهای مسئول (پلیس راهور و سازمان محیط زیست) نیازمند هستیم.
انتهای پیام
نظرات