• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400081814300
  • خبرنگار : 71553

وعده بی‌سرانجام!

وعده بی‌سرانجام!

در حالی که قرار بود قیمت سه محصول لبنی پرمصرف از ۱۷ مهرماه ۱۰ درصد ارزان شود ولی مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت این محصولات هنوز تغییری نکرده است.

به گزارش ایسنا، حدود یک ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۱۰ درصدی قیمت برخی از محصولات لبنی خبر داد و اعلام کرد که با تصمیمی که در ستاد تنظیم بازار گرفته شده و بنا به دستوری که رییس جمهوری در مورد ثبات قیمت‌ها و فراوانی و دسترسی اقلام صادر کرده است، از ۱۷ مهرماه قیمت سه محصول اصلی شیر، ماست و پنیر ارزان خواهد شد.

اگرچه وعده کاهش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی در مقابل افزایش حدود ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت انواع محصولات لبنی  از تیرماه سال گذشته تا تابستان امسال وعده چشمگیری نیست ولی همین موضوع نیز تبدیل به روزنه امیدی برای بسیاری از خانواده‌ها شده بود و امیدوار بودند که کاهش قیمتها کمی به سبد غذایی آنها قدرت بخشد.

با این وجود اما مشاهدات میدانی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که همین وعده داده شد نیز هنوز به صورت گسترده عملیاتی نشده است و قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی پاستوریزه ساده، ماست دونیم کیلویی ساده و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی در مغازه ها تغییری نکرده است.

در این راستا و در پاسخ به این سوال که چرا قیمت این سه محصول ارزان نمی شود، محمدرضا بنی طبا - سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی به ایسنا گفت: با روی کار آمدن دولت جدید بر حسب پیگیری‌های معاونت اول از صنایع لبنی درخواست شد که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید راه‌حلی برای حمایت از دهک‌های محروم ارائه شود. پیشنهاد کردیم که هرکدام از بخش‌های زنجیره تامین محصولات لبنی یعنی دامداری‌ها، کارخانه‌های و خرده‌فروشی‌ها بر روی سه محصول مشخص که مورد مصرف دهک‌های محروم است از محل سود خودشان ۵ درصد تخفیف برای مصرف کننده قائل شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل مقرر شد که بر روی هر سه محصول شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی پاستوریزه ساده، ماست دونیم کیلویی ساده و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی ۱۵ درصد تخفیف اعمال شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. اما متاسفانه این امر محقق نشد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در ادامه افزود: از همان ابتدای کار دامداران به دلیل افزایش هزینه های تولید به خصوص در نهاده ها نتوانستند همراهی لازم را داشته باشند. در نتیجه میزان تخفیف به ۱۰ درصد کاهش یافت. فروشگاه‌های زنجیره ای نیز همکاری نسبتا خوبی در اعمال تخفیف داشتند اما در بخش خرده فروشی یعنی مغازه ها و سوپرمارکت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های آب، برق و اجاره بها با این تخفیف موافقت نشد. این صنف اعتراضاتی در خصوص کاهش سود داشتند و اعتراضات آنها از طریق اتاق اصناف به معاونت اول رییس جمهوری انعکاس داده شد.

به گفته وی معاونت بازرگانی وقت وزارت جهاد در جلسه تصمیم گیری برای کاهش قیمت سه قلم از محصولات لبنی صنف خرده فروشی را دعوت نکرده بود و قطعا اگر این صنف در جلسه حضور داشتند نظراتشان در تصمیم گیری ها اعمال می شد.

بنی طبا اضافه کرد: ۸۵ درصد عرضه محصولات لبنی در خرده فروشی‌ها اتفاق می افتد و اگر آنها همکاری نکنند، عملا تخفیف اعمال شده محسوس نخواهد بود. متاسفانه بسیاری از مغازه ها حتی مایل به دریافت و فروش این سه محصول در مغازه‌های خود نیستند که دلیل اصلی آن سود کم این اقلام برای مغازه دار است.

وی با اشاره به اینکه در عرضه محصولات لبنی تخفیف دار به مشکل خورده ایم، گفت: این مساله را به معاون اول رییس جمهوری، وزیر جهاد و صمت انعکاس دادیم و به معاونت بازرگانی وزارت صمت نیز نامه ارسال کردیم و پیشنهادات خود را با آنها در میان گذاشته‌ایم و امیدواریم با هماهنگی دقیق‌تر این پیشنهادها اجرایی شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی به ارائه راه کار در این بخش پرداخت و گفت: پیشنهاد صنایع لبنی این است وزارت صمت، شبکه توزیع مانند شبکه فرهنگیان، کارکنان و کارمندان دولت، کارگری، کمیته امداد، بهزیستی و یا به خصوص میادین میوه و تره بار سراسر کشور به انجمن و صنایع لبنی معرفی شوند تا شرکت‌ها، محصولاتشان را به صورت مستقیم برای مردم و به خصوص دهک های محروم عرضه کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اراده صنایع لبنی همسو با اراده مسئولان این است که در شرایط کنونی با حمایت از سفره مردم به خصوص دهک‌های محروم، اجازه ندهند ضروری ترین محصولات سلامت محور نیز از سفره مردم کم شود، گفت: اگر اراده دولت و مجلس بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص منابع آزاد شده به دهک های محروم است، صنایع لبنی این آمادگی را دارند تا اقلام ضروری سبد خانوار را با کمترین حاشیه سود برای قرار گرفتن در سبد کالا و بن کارتهای الکترونیکی خرید این محصولات، تامین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۸ ۲۲:۴۶

"... ولی همین موضوع نیز تبدیل به روزنه امیدی برای بسیاری از خانواده‌ها شده بود ...". روزنه امید!!! نویسنده این مقاله تو کدوم کشور زندگی می‌کنه، ایران؟! فک کرده مردم این گفته‌ها رو باور می‌کنن که روزنه امید براشون باز بشه؟! شاید تعریف ایشون از مردم، تعریف مسئولین باشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۱۳:۳۱

هر روز که میریم مغازه با یه قیمتی مواجه میشیم این که نشد مدیریت