• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400081813819
  • خبرنگار : 71424

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش:

خود را ملزم به پیگیری و اجرای«رتبه‌بندی» معلمان می‌دانم/کیفیت مدارس دولتی افزایش می‌یابد

خود را ملزم به پیگیری و اجرای«رتبه‌بندی» معلمان می‌دانم/کیفیت مدارس دولتی افزایش می‌یابد

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون رتبه‌بندی در دستور کار مجلس است و خوب پیش می‌رود گفت: ما نیز همچنان در مرکز پژوهش‌ها تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان که مورد تأکید اسناد بالادستی نیز هست تحقق پیدا کند، خودمان را ملزم به پیگیری و اجرای دقیق آن در اسرع زمان می‌دانیم.

به گزارش ایسنا، مسعود فیاضی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تاثیر گذار در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است و از این جهت موضوع در خور توجهی است اظهار کرد: رتبه بندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد که عبارت از ارتقای صلاحیت‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان است.

وی افزود: یکی از مصادیق اصلی ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای معلم‌ها، توانمندی‌های علمی و تخصصی آنهاست و علی‌رغم اینکه ۱۰ سال پیش در سند تحول  بنیادین، در سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز در برنامه ششم توسعه پنج سال پیش، تصریح شده بود که رتبه‌بندی معلمان باید مستقر شود؛ اما این مهم تا به امروز محقق نشده است.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات اهتمام جدی دارند که این مطالبه جدی و به حق معلمان را در این دوره جامه عمل بپوشانند اظهار کرد: فلسفه رتبه‌بندی معلمان، ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تخصصی، حرفه‌ای و عمومی معلم‌هاست که نتیجه‌ آن افزایش کیفیت آموزش خواهد بود. بنابراین دانش‌آموز با آموزش بهتر مواجه خواهد بود و خروجی‌ فرآیندهای تربیتی، آموزشی و یاددهی ـ یادگیری نیز قطعا بهتر خواهد شد.

فیاضی ادامه داد: در این سیستم، معلمانی که تلاش بیشتری در تربیت دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهره‌مندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند. شرط لازم تحقق رتبه‌بندی این است که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه شود، یعنی ما عدالت در پرداخت داشته باشیم و متناسب با شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و فعالیت‌های علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقاء و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود یابد، اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد این هستیم که کیفیت آموزش و پرورش بهتر و نظام آموزش و پرورش‌مان تعالی پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اکنون رتبه‌بندی در دستور کار مجلس است و خوب پیش می‌رود گفت: ما نیز همچنان در مرکز پژوهش‌ها تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان که مورد تأکید اسناد بالادستی نیز هست تحقق پیدا کند، خودمان را ملزم به پیگیری و اجرای دقیق آن در اسرع زمان می‌دانیم. در واقع عقیده مان این است که یک نگاه سرمایه‌ای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و ضلع مهمی از همان نظام تحولی است که دغدغه همگان است و باید با همراهی و کمک نهادهای مختلف تصمیم‌گیر کشور، به فوریت مورد توجه قرار گیرد؛ همچنان‌که بارها رهبری معظم انقلاب تأکید داشتند نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه سطح و کیفیت مدارس دولتی را از لحاظ آموزشی و تربیتی ارتقاء دهیم که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس، به حداقل‌ها می‌رسند یا امکان قبولی آنها در کنکور کمتر می شود و به تعبیر مقام معظم رهبری خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند. یکی از مداخلات و متغیرهای اصلی برای تحقق این مهم، استقرار نظام رتبه بندی معلمان است که باید در دستور اول پیگیری باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha