• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400081813626
  • خبرنگار : 50130

کردستان، فاقد مدیریت پسماند

کردستان، فاقد مدیریت پسماند

ایسنا/کردستان معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کردستان گفت: شرایط جایگاه زباله بر اساس قانون مدیریت پسماند، ۲۹ عدد آیتم دارد که اکثر این آیتم ها در استان رعایت نمی شود.

اقبال حمیدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: جایگاه های دفن زباله نباید در جهت باد غالب به سمت مراکز جمعیتی،ارتفاعات، بالادست حوضه های آبریز سدها، منابع آب شرب، داخل دره ها و جاهای بهمن خیز قرار گیرد.

وی افزود: جایگاه دفن زباله باید در جایی احداث شود که خاک پوششی داشته و از لحاظ هیدرولوژی، ژئولوژی و نوع خاک، تأییدیه های زیست محیطی را دارا باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست کردستان، حداقل فاصله استاندارد جایگاه های دفن زباله در شهرها را ۵ تا ۸ کیلومتر و در روستاها یک کیلومتر ذکر کرد.

 وی ادامه داد: برای احداث جایگاه استاندارد باید حتما خاک برداری اصولی، حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر رس کوبی و لایه غیرقابل نفوذ در کف طبق استاندارد های زیست محیطی درست شود.

حمیدی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته لایه ژئوممبران احداث می شود، سپس لوله گذاری برای جمع آوری شیرابه درست شده و بعد از ۱۰ الی ۱۵ سال که محل دپو پر شد حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر خاک نباتی روی آن ریخته و به عنوان زمین ورزشی فوتبال یا گلف و یا حتی به علت داشتن مواد آلی غنی به عنوان زمین کشاورزی استفاده می کنند.

جایگاه های دفن زباله در کردستان تأییدیه زیست محیطی ندارند

این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر در استان کردستان همه شهرها جایگاه دفن زباله دارند، اما همه آنها به صورت عرفی بوده و هیچ گونه تأییدیه زیست محیطی ندارند، افزود: به علت مدیریت نامناسب، جایگاه زباله های استان فقط محل تلنبار و تخلیه بوده و عملاً هیچ مدیریتی ندارد.

حمیدی ادامه داد: تنها جایگاه کنونی در استان کردستان که مکان یابی اصولی دارد، جایگاه دفن زباله شهرستان سقز است که مراحل رس کوبی، بسترسازی و تعیین ضوابط زیست محیطی را انجام داده، اما آن هم مشکل شیرابه دارد.

وی افزود: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت زباله های عادی در داخل روستاها بر عهده دهیاری، خارج از حوزه شهر و روستا به عهده بخشداری ها و در شهرها بر عهده شهرداری است، اما آنها به اکثر وظایف خود در این حیطه عمل نکرده و این امر موجب بیماری زایی و آلودگی برای شهرها شده است.

معاون محیط زیست انسانی استان اضافه کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست کردستان به خاطر مدیریت غیراصولی پسماند، از شهرداری های مریوان، بانه و قروه شکایت کرده و با حکم دادگاه این شهرداری ها با مبالغ سنگین محکوم شده اند اما محکومیت آن ها هیچ مشکل زیست محیطی را حل نخواهد کرد.

وی تأکید کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست در کارگروه پسماند نقطه نظرات خود را منعکس کرده، اخطاریه داده و بعداً به دستگاه قضایی رجوع می دهد.؛ لازم است وزارت کشور و شهرداری ها همت به خرج داده و قانون مدیریت پسماند را اجرایی کنند تا معضلات زیست محیطی این حوزه کاهش یابد.

تفکیک زباله از مبداء در کردستان انجام نمی گیرد

حمیدی، به اهمیت تفکیک زباله در مبدأ اشاره کرد و گفت: اگر تفکیک در مبدأ انجام گیرد حجم زباله ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد که متأسفانه در هیچ یک از شهرهای استان در حال حاضر این کار انجام نمی شود.

وی اعلام کرد: معمولا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد زباله ها را پسماند آلی، حدود ۲ تا ۳ درصد فلزات و مابقی یعنی حدود ۲۰ درصد قابلیت بازیافت هستند.

وی زباله را طلای کثیف نامید و اظهار کرد: از زباله های آلی برای تهیه کمپوست می توان استفاده کرد که به حفظ و بقای محیط زیست کمک شایانی می کند.

این مقام مسئول، متولی بحث کمپوست را شهرداری دانست و گفت: از اواخر دهه هشتاد یک کارخانه کمپوست وجود داشته اما از حدود یکسال گذشته با خرابی دستگاه و عدم تعمیر آن از مدار خارج شده است.

حمیدی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸؛ روزانه از حدود ۲۰۰ تن زباله ای که به جایگاه زباله شهر سنندج می رفت حداقل ۱۸۰ تن آن به جایگاه بیوکمپوست رفته و به کود آلی تبدیل می شد، اما یکی از مشکلات این دستگاه این بود که به علت نداشتن جداساز شیشه، کود آن آغشته به شیشه بوده و درنتیجه برای استفاده کشاورزی غیرقابل استفاده بود، در حالی که برای آن میلیاردی هزینه شده بود !

وی یادآور شد: دوسال قبل یک شرکت اسپانیایی به استان آمده و اعلام کرد که با دادن یک سوله از طرف شهرداری، می تواند کل زباله های شهرهای قروه، دهگلان و بقیه شهر و روستاهای آن را بازیافت کرده، کمپوست تحویل داده و حتی به گازوییل و سوخت کارخانه سیمان تبدیل کند، اما شهرداری به علت تقاضای پولی ۲۰ میلیاردی (۱۰ میلیارد شهرداری و ۱۰ میلیارد مشارکتی) موافقت نکرد.

معاون انسانی اداره کل حفاظت از محیط زیست کردستان گفت: بارها از طرف این سازمان در کارگروه های مدیریت پسماند به فنس کشی،کنترل شیرابه،آهک ریزی روزانه یا حداکثر هفتگی و ریختن خاک پوششی روی زباله ها تأکید شده اما مدیریت شهری در این زمینه بسیار ضعیف بوده و عدم تفکیک در مبدأ موجب شده که افراد زباله گرد در محل به تفکیک پرداخته و همان پلاستیک به صورت ظروف بازیافتی سر سفره های مردم برگردد.

وی از پنج نوع زباله عادی، بیمارستانی، صنعتی، ویژه و کشاورزی اسم برد و میزان سالانه زباله های عادی و بیمارستانی در نقاط شهری استان را به ترتیب ۴۶۰ هزار و ۴۵۱ تن و ۱۰۵۵ تن ذکر کرد. 

زباله های بیمارستانی بی خطرسازی می شوند 

وی به زباله های بیمارستانی اشاره کرد و اظهار داشت: زباله های عفونی بیمارستانی بی خطرسازی شده و تا زمانی که بی خطرسازی انجام نگیرد جزو پسماند ویژه محسوب شده و با بقیه زباله ها دفن نخواهد شد.

مهندس حمیدی ادامه داد: در سنوات گذشته بیمارستان ها دستگاه زباله سوز داشتند و یا به صورت غیرقانونی به جایگاه دفن منتقل کرده و آنجا می سوزاندند اما از سال ۹۱ و ۹۲ تا الان، تمام بیمارستان ها به دستگاه بی خطرسازی مجهز شده و روزانه بسته به نوع، در دستگاه های هیدروکلاو یا اتوکلاو بی خطرسازی انجام می گیرد.

وی افزود: هر سه ماه یکبار دستگاه های بی خطرساز توسط آزمایشگاه های معتمد و تحت نظارت مسئولان محیط زیست استان،آزمایش و نمونه گیری و راستی آزمایی شده که تا امروز در این زمینه مشکلی مشاهده نشده است.

پسماندهای ویژه طبق اصول حفاظت از محیط زیست دفن می شوند

 این مقام مسئول، بیماری زایی، خورندگی، انفجاری بودن یا قابلیت اشتعال و سمیت را از ویژگی های زباله های ویژه برشمرد و اضافه کرد: در مورد پسماندهای ویژه در سال گذشته در سامانه جامع محیط زیست کلیه واحدهای صنعتی از جمله پتروشیمی ها، کارخانه های سیمان و بیمارستان ها ثبت نام کرده و ملزم به بارگذاری کلیه پسماندها شده اند.

اقبال حمیدی تصریح کرد: مثلاً بیمارستان ها، پسماندهای ژنوتوکسیک، داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهای مخصوص بیماران سرطانی و شیمی درمانی دارند که جزو پسماندهای ویژه بوده، نیمه عمر و تشعشعات رادیواکتیویته داشته و قابلیت بی خطرسازی را ندارند که باید به جایگاه های مخصوصی برده و دفن شوند.

وی ادامه داد: به علت نداشتن این جایگاه ها در استان کردستان، بیمارستان ها با شرکت های مخصوص تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست قرارداد بسته و آنها را در ظروف پلاستیکی قرار داده و روی آنها را حدود ۲۰ سانتی متر سیمان کاری می کنند.

معاون محیط زیست انسانی استان کردستان اضافه کرد: این زباله های ویژه، تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست و مدیران محیط زیست استان، با رعایت تدابیر ویژه با ماشین های مخصوص خارج شده و به جایگاه مورد نظر در خارج از استان برده می شوند.

 حمیدی به پسماندهای صنعتی اشاره کرد و گفت: این پسماندها اکثراً قابل بازیافت هستند، به طوری که صاحبان کارگاه ها آن را جمع آوری کرده و می فروشند و نخاله ها نیز بدون مشکل در جایگاه های زباله دپو می شوند.

معاون انسانی مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان اعلام کرد: پسماندهای ویژه بخش کشاورزی مانند سموم تاریخ گذشته نیز با هماهنگی بین سازمان جهادکشاورزی و اداره حفاظت از محیط زیست دفن خواهد شد.

سگ های ولگرد از پسماندهای شهری تغذیه می کنند

وی یکی از دلایل اصلی حضور پرتعداد سگ های ولگرد در سنندج را مدیریت ناکارآمد پسماند شهری دانست و بیان کرد: در مورد این سگ ها فقط پلاک کوبی و عقیم سازی انجام گرفته در حالیکه آنها ناقل بیماری های متعدد بوده و شهروندان ندانسته و ناخواسته به انواع بیماری ها مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: این سگ ها به وفور در خیابان های اصلی و مرکزی شهر؛ کوچه ها و محلات، پارک های تفریحی و محل تجمع بچه ها حضور داشته و از پسماندهای شهری تغذیه می کنند.

زباله گردی، سیمای شهر را زشت کرده است 

معاون انسانی محیط زیست کردستان؛ عدم تفکیک زباله در مبدأ و زباله گردی تعدادی از افراد شاغل در این بخش را از دیگر آسیب ها دانست و تأکید کرد: این مورد از عوامل اصلی بوی نامطبوع شهری و بیماری زایی بوده که خوراک تبلیغاتی رسانه های معاند نظام را فراهم کرده است.

اقبال حمیدی، روان شدن شیرابه ها در محل های انباشت زباله را عامل آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی و در شهر سنندج موجب انواع بیماری های شناخته و ناشناخته شهروندان توصیف کرد و شهرداری را مسئول اصلی در این قضیه دانست.

شیرابه جایگاه زباله سنندج، وارد سد قشلاق می شود

این مقام مسئول شرایط زیست محیطی استان را بد توصیف کرد و یادآور شد: جایگاه زباله شهر سنندج در "کیلک" یکی از تهدیدات اصلی رودخانه قشلاق بوده به طوری که شیرابه غیرقابل کنترل آن به این رودخانه وارد شده و این امر از موانع اصلی آبگیری سد ژاوه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha