کتاب سینمای ناصر تقوایی از چهارده بخش تشکیل شده است که از آن جمله میتوان به عناوینی چون مولف ضدمولف، از داستان به فیلم؛ فراسوی اقتباس، همسفران واقعیت ( مستندهای تقوایی) و فیلم شناسی ناصر تقوایی اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، همچنین نویسندگان کتاب در هر بخش جداگانه به نقد و تحلیل مفصل هر یک از آثار سینمای استاد تقوایی از جمله آرامش در حضور دیگران، صادق کرده، نفرین، سریال دایی جان ناپلئون، ناخدا خورشید، ای ایران و کاغذ بی خط پرداخته اند.
سعید عقیقی پژوهشگر و مدرس سینما و یکی از نویسندگان کتاب در پیشگفتار آورده است:
اعتبار ناصر تقوایی به نحوی شهودی و خودانگیخته در آثارش ریشه دارد. استعداد او در بهترین سالهای شکوفایی مهری برنیگیخته و بیشتر عمرش در نبرد با سانسور و سرمایه سالاری و کجفهمی سپری شده و ستایش های گاه به گاه و دیرهنگام از او نیز به بزرگ داشت سال های فیلم ساختنش تغییر ماهیت داده است. در بررسی همه جانبه آثار تقوایی کوشیدیم به همان جزئیاتی اشاره کنیم که خود او با نظمی خاص در کارش گنجانده است. میزانسن همواره برای او بیش از مضمون اهمیت داشته و از هرگونه تحمیل بازمایه های تالیفی به فیلمهایش پرهیز کرده و به همین دلیل مولفی حقیقی باقی مانده است.
گفتنی است این کتاب توسط انتشارات گیلگمش در چاپ اول به تیتراژ هزار نسخه در ۳۷۷ صفحه به چاپ رسیده است.
انتهای پیام
نظرات