• شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۰۶:۲۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400081510721
  • خبرنگار : 50037

مصرف ۵۰۰ تن انواع سموم در استان همدان برای کنترل عوامل خسارت‌زای کشاورزی

مصرف ۵۰۰ تن انواع سموم در استان همدان برای کنترل عوامل خسارت‌زای کشاورزی

ایسنا/همدان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در استان برای کنترل عوامل خسارت زا ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن انواع سموم کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به این میزان  مصرف، سرانه مصرف سموم در استان هفت دهم لیتر در هر هکتار است.

شهرام پیشه‌ور در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: این میزان سرانه مصرف سموم در استان همدان سرانه بسیار کمی به نسبت دیگر استان‌های کشور بوده و همدان، استانی است که در این رابطه از ایمنی قابل قبولی برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان همدان دارای سطح قابل توجهی از محصولات کشاورزی است، افزود: در حال حاضر سطحی افزون بر ۶۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان به انواع محصولات زراعی از جمله غلات،حبوبات،‌محصولات صنعتی ،سبزی جالیز و علوفه‌ای و سطحی حدود ۷۷ هزار هکتار به  انواع محصولات باغی دانه‌دار، هسته‌دار، دانه‌ریز و دانه خشک اختصاص دارد ضمن اینکه هر ساله علاوه بر این میزان سطح حدود ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی نیز به صورت آیش هستند.

پیشه‌ور با اشاره به اینکه از این میزان سطح محصولات زراعی و باغی همه ساله افزون بر چهار میلیون تا ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات در سطح استان همدان تولید می‌شود ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی استان همدان حدود چهار تا پنج درصد از محصولات تولیدی کشور است و این در حالیست که ما از نظر وسعت حدود ۲.۱ درصد از اراضی قابل کشت کشور را به خود اختصاص داده‌ایم  و این امر قابلیت استان همدان در تولید محصولات  کشاورزی را نشان می‌دهد .

وی همچنین  با بیان اینکه در محصولات کشاورزی حدود ۶۰۰ عامل خسارت‌زای گیاهی همه ساله در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت، انبارداری و حتی مراحل پیش برداشت می‌توانند به محصولات کشاورزی خسارت بزنند گفت: همه ساله طبق نظر فائو حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد انواع محصولات کشاورزی در اثرخسارت عوامل خسارت‌زای گیاهی از بین می‌روند که برای داشتن تولیدات قابل قبول به همین منظور استفاده از انواع روش‌های مبارزه شیمیایی،بیولوژیکی-زراعی و مکانیکی در  کنترل این عوامل را ضرورت دارد.

پیشه‌ور یادآور شد: در استان همدان برای کنترل‌ این عوامل خسارت‌زا حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن انواع سموم کشاورزی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای توزیع این سموم کشاورزی در حال حاضر در استان دارای ۱۸۰ فروشندگی مجاز هستیم که این‌ فروشندگی‌ها احراز هویت شده و دارای مسئول فنی هستند و پروانه و مجوز تخصصی خود را از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اخذ کرده‌اند .

پیشه ور با بیان اینکه از این تعداد فروشندگی ۶۰ مورد تبدیل به داروخانه گیاه پزشکی شده‌اند و مابقی نیز در دست اقدام قرار دارند اظهار کرد: علاوه بر این استان همدان از معدود استان‌هایی است که دارای اتحادیه تخصصی تحت عنوان اتحادیه مواد شیمیایی کود و سموم کشاورزی بوده که فروشندگان سموم کشاورزی ذیل این اتحادیه ساماندهی می‌شوند .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha