• چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400081209379
  • خبرنگار : 50256

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل استان خبر داد

۵۰ درصد تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی تحت تاثیر بحران دریاچه ارومیه

۵۰ درصد تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی تحت تاثیر بحران دریاچه ارومیه

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی با اشاره به بحران آبی و معضل کم آبی در سطح کشور و به خصوص استان، گفت: بالغ بر ۵۰ درصد محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان تحت تاثیر بحران دریاچه ارومیه قرار دارد.

اکبر فتحی روز چهارشنبه، ۱۲ آبان، در نشست خبری، افزود: علی‌رغم تشدید این بحران اما تولیدات بخش کشاورزی استان طی چند سال گذشته نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش تولید از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول به پنج میلیون تن مواجه بودیم که دلیل آن، مصرف بهینه آب در تولید محصولات و جایگزینی محصولات کشاورزی کم آب بر به جای پرآب بر است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تولیدات محصولاتی چون پیاز و گوجه فرنگی در حوزه دریاچه ارومیه که قبلا سطح تولید بسیار بالایی داشت، امسال کاهش یافته و محصولاتی چون کلزا، کینوا، غلات و یا حتی کشت نشایی پیاز (تولید پیاز با کاهش چهار دوره آبیاری) جایگزین آن‌ها شده است.

وی در ادامه در خصوص اقدامات این کارگروه در راستای کاهش آسیب پذیری تولیدات کشاورزی استان، اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی به عنوان یک دستگاه عمومی همانند سایر دستگاه‌ها یکسری اقدامات عمومی در حوزه پدافند غیرعامل از جمله مناسب سازی محیط ساختمان و ... بایستی انجام دهد. در مرحله بعدی، اقدامات پدافندغیرعامل این نهاد به فعالیت‌های تخصصی در حوزه تولیدات کشاورزی بازمی‌گردد.

فتحی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی به دلیل تولید در محیط‌های کنترل نشده هم‌چون مزارع و باغات، همواره در معرض انواع تهدیدات و بلایای طبیعی از جمله سیل، تگرگ و امراض بوده و در نهایت هر اقدامی که باعث کاهش این تهدیدات و آسیب پذیری شود جزو پروژه‌های پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.

وی در خصوص اقدامات حوزه گیاهی پدافند غیرعاملی استان، اظهار کرد: شبکه‌های مراقبتی در حوزه حفظ نباتات در سطح استان راه اندازی شده و در طول سال با کمک کلینیک‌های گیاهی بخش خصوصی وظیفه رصد و شناسایی کانون‌های آفات و بررسی زمان دقیق مبارزه با آن‌ها را دارند. در این راستا اگر در بهترین زمان ممکن مبارزه با آفات انجام بگیرد، مصرف سموم در مزارع و باغات نیز کاهش یافته و در نتیجه محصولات سالم تولید خواهند شد.

وی متذکر شد: اگر به موقع با آفات مخصوصا آفت ملخ مبارزه نشود، این امر موجب گسترش آفات در سطح اراضی کشاورزی کشور، به سایر کشورها نیز توسعه یافته و در نتیجه منجر به مناقشاتی در این خصوص خواهد شد.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که پدافند غیرعامل در حوزه پیش آگاهی، پیشگیری و ایجاد آمادگی در بخش کشاورزی فعالیت می‌کند، افزود: واردات و صادرات محصولات کشاورزی از سطح استان انجام می‌گیرد و اگر محصولات وارداتی از لحاظ کیفی کنترل نشوند، ممکن است آفتی را وارد کشور کنند که در کمترین زمان ممکن تمامی محصولات کشاورزی سطح کشور آلوده و در نهایت نابود شوند.

وی با اشاره به انجام قرنطینه نباتی در گمرک‌ها، اظهار کرد: در حوزه صادرات نیز محصولات پیش از خروج از کشور بایستی کنترل شوند تا در کشور پذیرنده مشکلی ایجاد نشود. مبارزه با تمامی آفات در حوزه صادرات و واردات محصولات که به صورت عمدی و یا غیرعمدی از کشور خارج و یا وارد می‌شوند، امری ضروری و در حوزه پدافند غیرعامل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: قبلا محصولات صادراتی فقط در قرنطیه‌های گیاهی در محل گمرگ مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند اما اکنون در راستای توجه بیشتر به این موضوع، محصولات در مبدا تولید ابتدا توسط کارشناسان امر ارزیابی و تایید شده و سپس به گمرک فرستاده می‌شوند.

وی گفت: ذخیره سازی محصولات استراتژیک هم‌چون گندم، جو، سویا، ذرت و انواع گوشت‌ها و سپس عرضه آن‌ها در زمان مناسب نیز جزو اقدامات مهم بخش پدافندغیرعامل بخش کشاورزی است که شرکت‌های پشتیبانی دام و غله استان در این حیطه انجام وظیفه می‌کنند.

در حوزه ذخایر استراتژیک موقعیت مطلوبی را در سطح استان داریم

وی متذکر شد: انبار نگه داری این محصولات بایستی همه ساله ارزیابی و نظارت شوند زیرا این انبارها در طول سال، تحت تاثیر انواع تهدیدات قرار دارند. امسال در حوزه ذخایر استراتژیک، نهاده‌های واردات و کالاهای ضروری علی‌رغم تمامی مشکلات، موقعیت مطلوبی را در سطح استان داریم.

فتحی در خصوص موضوع ذخایرگاه‌های ژنتیک گیاهی و حیوانی استان نیز اظهار کرد: جنگل‌های ارسباران مهمترین ذخیره گاه ژنتیک گیاهی استان است و ما وظیفه صیانت از آن را داریم‌؛ هم‌چنین در حوزه حیوانی نیز ما اقدام به ذخیره ژنتیک گاو سرابی کردیم، چرا که این دام به دلیل بهره وری پایین و عدم وجود صرفه اقتصادی کمتر توسط دامداران پرورش می‌یابد و در نتیجه جهت حفظ این ژن برای نسل‌های آتی بایستی اقدامات حفاظت از آن انجام بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت مرکز اصلاح نژاد شمالغرب کشور در استان، افزود: تمامی تمهیدات لازم جهت حفظ و نگهداری ژنتیک‌های گیاهی و حیوانی در این مرکز انجام گرفته است.

انجام اقدامات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی ضروری تر از سایر بخش‌ها است

وی با تاکید بر این‌که انجام اقدامات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی ضروری تر از سایر بخش‌ها است، گفت: کلاس‌های ترویجی بخش کشاورزی استان در طول دو سال گذشته، به صورت مجازی برگزار شده که بازخورد و خروجی خوبی نیز داشته است.

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی با بیان این‌که مهمترین اقدام پدافند غیرعامل استان، توسعه گلخانه‌ها بوده است، گفت: با انتقال محیط کشت محصولات از کنترل نشده به محیط کنترل شده، محصولات کشاورزی دیگر در معرض انواع تهدیدات قرار نمی‌گیرند. توسعه گلخانه‌ها در راستای بهینه سازی مصرف آب انجام گرفته و طی چندین سال اخیر انقلابی در این خصوص در سطح استان انجام گرفته است.

وی با بیان این‌که بیشتری سنخیت بخش‌های اقتصادی کشور در خصوص اقتصاد مقاومتی، بخش کشاورزی است، افزود: محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که دچار تغییر ژن برای اصلاح و افزایش صفات مطلوب شده‌اند و این تغییر در راستای یک هدف مشخص مثلا افزایش عملرد تولید محصولات است.

در استان هیچگونه محصول تراریخته‌ای تولید نمی‌شود

وی ادامه داد: در استان هیچگونه محصول تراریخته‌ای تولید نمی‌شود اما نمی‌توان منکر واردات محصولات تراریخته ضروری به کشور شد.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص معضل آبیاری اراضی سبزی کاری تبریز در منطقه آذربایجان با آب فاضلاب، اظهار کرد: موضوع مهم این است که این آب توسط کشاورزان ایجاد شده و یا در اثر توسعه شهرنشینی وارد منطقه می‌شود. به عنوان دستگاه متولی، ما وظیفه خود در راستای جداسازی چاه‌های آبیاری با فاضلاب و سپس لوله گذاری و سایر اقدامات مشابه را انجام دادیم اما در بخش بعدی باید دستگاه‌های مسئول پاسخگو باشند که چرا فاضلاب به این منطقه کشاورزی وارد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha