حسین تاریخی در گفت وگو با ایسنا، درباره اقدامات این تشکل دانش آموزی پیرامون پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی اظهار کرد: بر اساس گزارش های دریافتی از حوزه اداره کل مشاوره و آسیب های اجتماعی وزارتخانه، آسیب های اجتماعی در جمعیت دانش آموزی دارای کارنامه مطلوبی نیست.
وی افزود: با تنوعی از آسیب های اجتماعی مواجهیم؛ از آسیب های رفتاری و هویتی گرفته تا آسیب های معیشتی که یک تنوع و دسته بندی ۲۰ گانه را شامل می شود؛ خوشبختانه کار آماری خوبی انجام و اولویتدارترین آسیبها برای رسیدگی به تفکیک استانها مشخص شدهاند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با بیان اینکه به نظر می رسد دستگاههای اثرگذار برای رفع آسیب های اجتماعی تنوع خوبی دارند، اما در موضوع پیشگیری شاهد اقدام معناداری نیستیم گفت: به عنوان مثال اورژانس فوریتهای اجتماعی رونمایی شد که این در حوزه درمان است و به دانش آموزانی مربوط می شود که از مرحله پرخطر عبور کرده اند و عملا درگیر موضوع شده اند، یا پرخاشگری و خشونت دارند یا اقدام به خودکشی یا ترک تحصیل کردهاند و بحران هویتی و یا دچار دیگر آسیبها هستند.
تاریخی ادامه داد: اکنون اتحادیه برنامههای پیشگیرانهای را برای این منظور پیش بینی کرده تا به تقویت بنیه فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان کمک کند. ۱۰ کلان پروژه داریم که برگزاری اردوهای متنوع در مناطق خاص و پرخطر از جمله آنهاست و در بازههایی زمانی ۴۵ تا ۶۰ روزه برگزار میشود. تولید محصولات چندرسانه ای برای کمک به فرهنگ سازی دانش آموزان نسبت به محورهای آسیبها نیز مدنظر است.
وی با بیان اینکه محور دیگر ایجاد مرکز نشاط آفرین در مراکز استانها و شهرهای مختلف است اظهار کرد: ۱۰۰ شهر را برای ایجاد مراکز نشاط آفرین انتخاب کردهایم. پروژه دیگر تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی است که می تواند توازنی بین توزیع محتوای نامربوط و توزیع محتوای قابل اعتماد برقرار کند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان افزود: آموزش و پرورش با این برنامه ها همراه است و امیدواریم در پایان فصل پاییز از این برنامهها رونمایی کنیم.
انتهای پیام
نظرات