• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400081108257
  • خبرنگار : 50295

ادبیات؛ ابزاری برای انتقال مفاهیم انسانی و احساسات درونی

ادبیات؛ ابزاری برای انتقال مفاهیم انسانی و احساسات درونی

ایسنا/زنجان کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان گفت: ادبیات به بزرگسالان و کودکان یاد می‌دهد که زبان ذهن را به وسیله کلمات در قالب کلام پیاده کنند و آن را با افراد بیشتری به اشتراک بگذارند.

فاطمه سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تاثیر فعالیت‌های ادبی برای کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: ادبیات در زندگی همه کودکان و بزرگسالان نقش مهمی دارد و آشنایی کودکان با کتاب، کلمات مختلف و یادگیری نحوه کاربرد کلمات در محاوره‌های روزمره، در موفقیت کودکان موثر است. همچنین ما با ادبیات و فعالیت‌های ادبی می‌آموزیم مفاهیم ذهنی و احساسات درونی خود را در قالب نوشته پیاده کنیم و آن‌ها را در دنیای بیرونی به نمایش بگذاریم.

وی با بیان اینکه ادبیات به همه افراد یاد می‌دهد که زبان ذهن را به وسیله کلمات در قالب کلام پیاده کنند و آن را با افراد بیشتری به اشتراک بگذارند که این کار یعنی ارتباط موثر، زبان موثر و زندگی موثر، افزود: اگر بخواهیم زندگی و تجربه زیستی را به دو بخش، زندگی عینی در واقعیت و زندگی در خیال و رویا تقسیم‌بندی کنیم؛ آشنایی با ادبیات این دو بخش از زندگی را به کمک خلاقیت‌های ذهنی و بصری به هم متصل می‌کند و این امتیاز بزرگی است برای کسانی که با ادبیات عجین هستند و با کتاب و مطالعه نفس می‌کشند.

این مسئول با بیان اینکه ادبیات، پایه اصلی هنرهای دیگر است، تصریح کرد: وقتی با کتاب، کلمات و زبان‌ آشنا شویم، زندگی به نحوی دیگر شکل می‌گیرد و یاد می‌گیریم که برداشت درستی از زندگی داشته‌ باشیم که این برداشت درست و آشنایی با ادبیات از همان ابتدای دوران‌ کودکی، در زندگی‌ کودکان و نوجوانان نیز تاثیر خواهد داشت.

سلیمانی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در بخش‌های فرهنگی، ادبی، هنری و آموزش و پژوهش برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند، ادامه داد: فعالیت‌های ادبی در کانون استان زنجان مستمر و فرآیندپرور بوده و در دو بخش فعالیت‌های ادبی حضوری و ادبی غیرحضوری (مکاتبه‌ای) اجرا می‌شود. همچنین کودکانی که با ادبیات و نوشتن آشنایی چندانی ندارند در فعالیت‌های حضوری، قبل از شرکت در کلاس‌های دیگر در کارگاه نوشتن خلاق با حضور مربیان تخصصی شرکت می‌کنند.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با بیان اینکه در کارگاه‌های نوشتن خلاق کودکان بعد از طی کردن یک دوره یادگیری، شناسایی شده و بر اساس استعدادشان به سمت کلاس‌های شعر یا داستان هدایت می‌شوند، ادامه داد: بخش مکاتبه‌ای فعالیت‌های ادبی کانون نیز شامل اعضایی است که دسترسی به مراکز کانون نداشته یا در مرکزی فعالیت می‌کنند که فاقد مربی ادبی است و در آن کودکان و نوجوانان از طریق نامه با مربیان تخصصی ارتباط گرفته و از طریق نامه نیز آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با وجود مربیان زبده و توانمند ادبی که خود از شاعران و نویسندگان جوان و اعضای قدیمی کانون بوده‌اند، در پرورش تخصصی استعدادها و هدایت اعضا به سمت‌وسوی شعر و داستان موفق عمل کرده و با برنامه‌ریزی هدفمندتری توانسته طی سال‌های اخیر، شاعران و نویسندگان نوجوان و جوان زیادی را به محافل ادبی و انجمن‌های ادبی استان معرفی کند، عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان در بخش تولیدات آثار و چاپ کتاب نیز فعالیت بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان آبان‌ماه جلد دوم‌ کتاب سپیدار که مجموعه آثار شعر و داستان اعضای انجمن شعر و داستان کانون استان است چاپ خواهد شد. همچنین کانون استان در حوزه دفاع‌مقدس نیز ۹ جلد کتاب توسط اعضا ارشد انجمن شعر و داستان و مربیان ادبی کانون و با مشارکت کنگره ۳۵۳۵ شهید استان تولید کرده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha