• شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400080805298
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

زخم بر محصول انار

زخم بر محصول انار

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی بشرویه با اشاره به اینکه ۲۱۸ هکتار از اراضی بشرویه زیرکشت انار است که آفت گلوگاه امسال ۵۰ درصد محصول انار را از بین برده است، گفت: اکنون کرم گلوگاه ۷۰ درصد درختان انار شهرستان بشرویه را درگیر خود کرده است.

حسین سرچاهی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گلوگاه یک آفت پروانه است که از طریق تاج انار اقدام به تخریب محصول می‌کند، افزود: درخت انار یکی از گونه‌های مقاوم بوده و کمتر مورد حمله آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرد، اما بیماری گلوگاه یکی از بیماری‌های مهم است که در کاهش کیفیت و کمیت میوه‌ها موثر است؛ این بیماری آسیب بسیار زیادی به درختان وارد می کند و در مواردی حتی در زمان اوج شیوع بیماری تقریبا ۹۹ درصد محصولات را از بین می‌برد.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه ادامه داد: آفت کرم گلوگاه انار از کرم‌های شب پره بوده که مراحل تخم، لارو، شفیره و حشره کامل را طی می‌کند و خسارت سنگین توسط حشره کامل بر درخت و میوه‌های انار وارد می‌شود؛ کرم گلوگاه زمستان را به شکل لارو در زیر یا روی درختان انار می‌گذراند، در این زمان شروع به تخم ریزی می‌کند؛ لاروها از کاسبرگ‌ها تغذیه می‌کنند و در مراحل بعد با ایجاد سوراخ هایی به داخل میوه انار نفوذ کرده و آلودگی را با خود به درون میوه انتقال می‌دهند.

وی بیان کرد: پیش روی لاروها در اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد ادامه دارد تا جایی که خود را به تاج انار می‌رساند و اینجا زمانی است که لاروها به شفیره تبدیل شده‌اند، شفیره با فعالیت و تغذیه خود بعد از مدتی به حشره کامل تبدیل می‌شود و از قسمت تاج انار بیرون آمده و پروانه‌هایی آماده جفت‌گیری هستند.

سرچاهی با بیان اینکه پروانه‌ها بعد از جفت‌گیری در قسمت پرچم‌های زرد رنگ انار شروع به تخم ریزی می‌کنند، تصریح کرد: از اردیبهشت ماه کارشناسان شبکه مراقبت نسبت به تله‌گذاری و انجام اقدامات مربوطه اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی موجود در مقابله با آفت گلوگاه در باغات انار شهرستان بشرویه، کمبود اعتبار برای انجام اقدامات لازم است، اظهار کرد: در این وضعیت، خرید مواد لازم برای مقابله با آفت به طور کامل انجام نمی‌شود و نمی‌توان پاسخگوی نیاز همه باغات شهرستان بود.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: در حال حاضر مشکل اصلی موجود در مقابله با آفت گلوگاه در باغات انار شهرستان بشرویه، کمبود اعتبار برای انجام اقدامات لازم است و در این وضعیت، خرید مواد لازم برای مقابله با آفت به طور کامل انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اگر برای مقابله با آن فکری نشود، محصولی برای کشاورزان باقی نخواهد ماند، یادآور شد: باید به سرعت برای کاهش آثار این آفت تلاش کرد؛ در غیر این صورت تمام باغات به آن درگیر خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha