سعید حاتمی در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با نوشتن دو کتاب «رابطه گرایش به نماز با سازگاری دانشآموزان استثنایی» و «رابطه گرایش به نماز با سلامت روانی دانشآموزان استثنایی»، با بیان اینکه این دو کتاب تجربیات شخصی در برگزاری نماز جماعت برای دانشآموزان مدارس استثنایی است، اظهار کرد: در نوشتار این دو کتاب تلاش شد تا مسائلی مانند سلامت و بهداشت روانی و جسمی دانشآموزان استثنایی که بر اثر اعتماد، ایمان و تقوی در نماز حاصل میشود، مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نتیجهای که در این دو کتاب به دست آمد، این است که اعتقادات دینی بر سلامت و کارکردهای روانی و اجتماعی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه اثر مثبتی دارد، افزود: بعد از تحقیق میدانی و بهرهگیری از تجربیات، این نتیجه به دست آمد که انجام احکام و دستورات الهی به خصوص نماز علاوه بر اینکه جسم و روح دانشآموزان دارای نیازهای ویژه را تقویت میکند، در مبارزه با مشکلات روزمره نیز به آنها یاری میرساند.
این معلم زنجانی با اشاره به سابقه خود در تدریس به دانشآموزان مدارس استثنایی و بهرهگیری از آموزههای دینی در تعلیم و تربیت این قشر، تصریح کرد: طی سابقه ۲۰ ساله خود در تدریس به دانشآموزان مدارس استثنایی، به این نتیجه رسیدم که دعا و نیایش به ویژه نماز، در مصونیت افراد خصوصاً دانشآموزان استثنایی در برابر آسیبها و اختلالات روانی تاثیرگذار است.
حاتمی با بیان اینکه اعتقادات دینی در افزایش عزت نفس دانشآموزان مدارس استثنایی نیز موثر است، ادامه داد: کتابهای «رابطه گرایش به نماز با سازگاری دانشآموزان استثنایی» و «رابطه گرایش به نماز با سلامت روانی دانشآموزان استثنایی» در سال ۹۶ به صورت پایاننامه دوره کارشناسی ارشد مورد دفاع قرار گرفت و بعد از سال ۹۷ نگارش این پایاننامه در قالب کتاب آغاز شد.
انتهای پیام
نظرات