• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400080402352
  • خبرنگار : 50451

سفری یک روزه به روستای محروم «حاج غلام رضا» در مانه و سملقان

سفری یک روزه به روستای محروم «حاج غلام رضا» در مانه و سملقان

ایسنا/خراسان شمالی مدتی قبل در کنار چند تن از دوستانی بودم که دغدغه اصلی‌شان کم کردن درد مردم محروم استان بود در این بین صحبت از منطقه‌ای محروم در خراسان شمالی شد، چندین بار به این موضوع اشاره کردند که وضعیت این روستا که نام آن حاج غلام رضا و از توابع شهرستان مانه وسملقان است باید مورد پیگیری مسئولان استان قرار بگیرد.

با سخنان دوستانم کنجکاو شدم تا از وضعیت مردم محروم روستای حاج غلام رضا اطلاع یابم، بار سفر یک روزه خود را بستم، در ابتدای ورود به روستا قسمتی از آن توجه من را به خود جلب کرد، آب مصرفی این روستا از محلی به نام روستای خرتوت به حاج غلام رضا لوله کشی شده بود و محیط  اطراف آن بسیار کثیف بود و مردم برای رفع آب مصرفی خود به این مکان مراجعه می‌کردند.

در کنار این صحنه متوجه رفت و آمد چند بچه به داخل کانکس شدم و به آن محل رفتم. آن کانکس کوچک محل تحصیل کودکان روستا بود که معلم روستا با نشان دادن سرویس بهداشتی روستای حاج غلام رضا مرا در اندوه فراوانی فرو برد.

عدم وجود آب شرب مناسب در روستا

1

یکی از اهالی روستا در گفت‌‎وگو با ایسنا از وضع کنونی روستا چنین ‌گفت: بخاطر چاهی که در کنار سرویس بهداشتی قرار دارد، امنیت فرزندانمان به خطر افتاده و نگران سقوط فرزندم به درون چاه هستم، هر روز تاکید بسیاری دارم که خدایی نکرده نزدیک چاه نشود.

وی در رابطه با آب این روستا نیز گلایه مند بود و بیان کرد: آب شرب مناسب در روستا وجود ندارد و نبود آن بر روی مزه غذاها، سلامت اهالی روستا و... اثرگذار بوده است و هر روز امیدواریم که بلاخره مسئولان به وضعیت این روستا توجه کنند.

خشکسالی و وضعیت نامناسب معیشتی

یکی دیگر از مردم این منطقه که از وضعیت معیشتی خود بسیار اندوهگین بود در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: خشکسالی خسارت بسیاری به دامپروری و کشاورزی وارد کرد و برای افرادی مثل ما که از این راه امرار معاش می‌کنیم، ضربه سنگینی به معیشت ما بوده است و سال سختی را پشت سر گذاشتیم.

وی در رابطه با فروش دام‌ها، بیان کرد: به علت مشکلات فراوانی که در سال‌های خشکسالی داشتیم به فکر فروش دام‌ها افتادم اما اگر این کار را انجام دهم راه دیگری برای امرار معاش نداریم و در شرایط کنونی نیز گاهی اوقات مجبور به فروش دام می‌شوم.

عدم توجه مسئولان به روستای حاج غلام رضا

1

رستم حسن‌زاده، شورای روستای حاج غلام رضا، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه منبع درآمد اهالی روستای حاج غلام رضا دامپروری است، افزود: مردم این روستا از محرومیت بسیار رنج می‌برند و یکی از مشکلات این مردم نداشتن آب مصرفی و تصفیه شده است، هر بار که از این آب مصرف میکنم انتظار دل پیچه را می‌کشم.

وی با اشاره به پیگیری از استانداری برای رفع مشکل آب شرب، بیان کرد: برای بهبود کیفیت این آب به استانداری هم رفتم و با استاندار صحبت کردم که مقرر شد با شورای هشت روستا (باران آباد، فتح الله، میرزا عباس و....) به فرمانداری بروم، من که شماره‌ای از شوراهای روستاهای دیگر نداشتم این مورد را پیگیری نکردم.

حسن‌زاده در ادامه به وضعیت معیشتی مردم روستا اشاره کرد و افزود: منبع درآمد مردم در این روستا از طریق پرورش دام است اما با وضعیت کنونی و قیمت بالای علوفه و قیمت بسیار پایین گوسفند و بره به سختی روزگارمان را می‌گذرانیم و برای گذران زندگی، فرزندانمان را برای کار به شهرهای بزرگ می‌فرستیم که فرق چندانی به حال ما نمی‌کند.

حسن زاده در رابطه با خواسته‌های خود از مسئولان به موارد گفته شده اشاره کرد و ادامه داد: روستای ما خیلی مورد بی توجهی مسئولان قرارگرفته و در حال حاضر واکسیناسیون کامل در روستا انجام نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha