میثم توکلی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به امتیازآوری گواهینامههای ایزو به عنوان شروط اغلب مناقصات و افزایش اعتبار سازمان در اخذ پروژههای مختلف، گفت: با توجه به این شرایط، سطح آگاهی مدیران و استفاده از این استانداردها نسبت به سالیان گذشته بهبود قابل توجهی داشته، اما نبود اشراف و آگاهی عمیق از فلسفه به کارگیری استانداردهای ایزو و مزیتهای اجرای اثربخش آن، نگرش گواهینامه محوری بین مدیران را تقویت کرده که نتیجه آن ایجاد ذهنیت نامطلوب از استانداردهای بین المللی در جامعه و اثربخش نبودن آنها است.
وی درباره دلایل ایجاد نگرش گواهینامه محوری از استانداردهای ایزو، تصریح کرد: استانداردهای ایزو در جهان چیزی جز نتایج برآمده از آزمون و خطاها، پژوهشهای کاری و تجربیات ارزشمند شرکتهای بزرگ و کوچک در اقصی نقاط جهان نیست که در جهت تحقق شعار "چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر"، افزایش بهره وری و رضایت ذینفعان به اشتراک گذاشته میشود. امانبود نهادهای متولی و ناظر بر این صنعت و بهره مندی سازمانها از مشاوران غیرحرفهای باعث ایجاد فاصله تا اجرای جهانی استانداردها در کشور شده است.
به گفته این عضو انجمن علمی استاندارد، کارشناسان غیرحرفهای به جای شناسایی فرآیندهای مورد نیاز سیستم و درک درست توالی و تعامل فرآیندها در شرکت، حجم انبوهی از مستندات ناکارآمد تولید میکنند که در پروژه های قبلی خود نیز، بارها از آنها استفاده کرده اند. از سویی دیگر برخی از موسسات گواهی دهنده نیز به دلیل نبود نظارتهای کافی و انتفاع خود از صدور این گواهینامهها و استفاده از ممیزان غیرحرفهای، از اصول اساسی این سیستمها اغماض کرده و به آنها کمک میکنند.
توکلی افزود: تعهد مدیران ارشد، مشارکت همه پرسنل، درک عمیق و یکسان کلیه نفرات از اجرای این سیستم، بهره مندی از مشاوران حرفهای جهت اشاعه مفهومی مشترک و پایش صحیح و دقیق سیستم توسط ممیزان آموزش دیده، به اجرای اثربخش و خروجی مطلوب استانداردها کمک شایانی میکند.
وی در پایان با اشاره به پتانسیلها، حمایتها و تسهیلات موجود در کشور برای بهرهمندی صحیح از استانداردهای ایزو، برضرورت تشکیل نهادهای نظارتی و آموزشی متمرکز و یکپارچه در این صنعت برای کمک به هم افزایی نتایج این استانداردها تاکید کرد تا از سلیقه گرایی در اجرا و ممیزی این سیستم ها فاصله گرفته شود و به اجرای جهانی آن نزدیکتر شویم.
انتهای پیام
نظرات