علی بهرامی زاده اظهار کرد: مزیتهای رسته تولید پوشاک در استان بهویژه مشهد مقدس شامل نیروی کار ماهر، ارزش افزوده بالا و حجم بازار داخلی و خارجی برای تولیدات آن است که در صورت توجه بیشتر به آن شاهد افزایش صادرات این محصول خواهیم بود.
وی افزود: در ابتدای توسعه یک خوشه صنعتی، مطالعات شناختی با هدف شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای صنعت و تحلیل زنجیره ارزش آن به انجام میرسد که به صورت سالانه برنامههایی برای توسعه صنعت با مشارکت بخش خصوصی و نهادهای دولتی تدوین میگردد، در حال حاضر نیز امکان سنجی توسعه خوشه کسب و کار پوشاک انجام شده و با توجه به اخذ مجوزهای لازم، مراحل انتخاب عامل توسعه در دست اقدام است؛ لذا امسال شاهد عملیاتی شدن توسعه خوشه پوشاک در استان خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی تصریح کرد: هم اینک چندین هزار واحد تولیدی پوشاک خرد و متوسط در شهر مشهد مشغول فعالیت هستند و ضمن اینکه اقدامات بر اساس مدل توسعه خوشهای کمک شایانی به ارتقای این صنعت میکند اما نباید از توسعه فیزیکی این صنعت غافل شد و این ۲ اقدام در کنار هم میتواند مسیر توسعه را هموار کند.
بهرامی زاده با اشاره به وجود ۶ خوشه کسب و کار توسعه یافته در زمینه زعفران، کفش، مبلمان، جواهرات و قطعات خودرو در استان گفت: طبق تقویم آموزشی برگزاری ۲۰۰ دوره آموزشی در طول سال جاری برای فعالان حوزه صنعت برنامهریزی شده که ۱۰ درصد از این دورهها ویژه خوشههای کسبوکار طراحی شده است.
وی بیان کرد: پروژه بهروزرسانی نقشه خوشههای فراگیر خراسان رضوی نیز در دست اجراست که در قالب آن خوشههای جدید کسب و کار شناسایی و اولویت بندی می شود و شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی براساس این اولویت سنجی، فرآیند توسعه را برای خوشه های اولویت دار دیگر تعریف می کند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با اشاره به برنامه شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی برای احداث شهرکهای پوشاک و کفش و ساماندهی واحدهای زیر پوشش خوشه های کسبوکار در این زمینه خاطرنشان کرد: تحقق این مهم منوط به تعیین تکلیف رفع چالش قانون الزام رعایت فاصله ۳۰ کیلومتری شهرکهای صنعتی از مرکز استان است.
به گزارش روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی، وی گفت: با این حال شرکت شهرکها , اولویت واگذاری کارگاههای تولیدی واقع در شهرکها و نواحی صنعتی استان را به خوشه های کسبوکار داده شده است.
انتهای پیام
نظرات