• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400072820480
  • خبرنگار : 50040

در پیام وزیر علوم مطرح شد؛

لزوم تعمیق درک و دانش دوجانبه ایران در فضای دانشگاهی کشورهای جهان

لزوم تعمیق درک و دانش دوجانبه ایران در فضای دانشگاهی کشورهای جهان

ایسنا/گیلان وزیر علوم گفت: با توجه به پیشینه روابط تاریخی و تعاملات فرهنگی بین ایران و بسیاری از کشورها، لزوم تعمیق درک و دانش دوجانبه، در فضای دانشگاهی کشورهای جهان، امری بدیهی و ضروری است.

نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان به کوشش مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبائی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه صوفیه بلغارستان و انجمن ایرانی تاریخ به صورت وبینار در دانشگاه گیلان با پیام دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد.

متن پیام به این شرح است:

توجه به گستردگی فرهنگ و زبان های ایرانی در گستره ای فراتر از مرزهای سیاسی ایران و تلاش های کشورهای مختلف، برای بازشناسی فرهنگ ایرانی در گوشه و کنار دنیا، نتایج این تلاش ها موجب می شود تا زمینه ای مناسب جهت درک متقابل و گفت وگوی فرهنگی و علمی بین ایران شناسان در چنین نشست های ارزشمندی فراهم شود.

از سوی دیگر با توجه به اصالت و پیشینه فرهنگ و تمدن ایرانی در گسترش فرهنگ صلح و دوستی، سمینارهای ایران شناسی می تواند زمینه های مهمی در راستای گفت وگوهای بینافرهنگی را فراهم کند.

با توجه به رشد سریع و هدفمند برنامه‌های مطالعات خاورمیانه و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های جهان و برگزاری کنفرانس‌ها و همایش های مطالعات ایران در سایر کشورها با اهداف سیاسی و علمی متفاوت، برگزاری نخستین همایش دو سالانه بین المللی ایران شناسی در جهان با برنامه ریزی مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی و دانشگاه های خارجی از جمله مرکز ایران شناسی دانشگاه صوفیه، از اهمیت شایانی برخوردار است.

با توجه به پیشینه روابط تاریخی و تعاملات فرهنگی بین ایران و بسیاری از کشورها، لزوم تعمیق درک و دانش دوجانبه، در فضای دانشگاهی کشورهای جهان، امری بدیهی و ضروری است.

به همت این همایش، ارتباطات و تعاملات کشورهای سراسر دنیا در سایه پژوهش‌های تاریخی و فرهنگی و فضای گفتمانی اهل علم، عمق بیشتری می یابد و همچنین زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های همکاری علمی و فرهنگی برای دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان و دانش‌پژوهان می شود.

در سایه این همایش و دیگر همایش ها می توان از دیدگاه های غالب در مکتب های مختلف ایران شناسی در جهان و ادوار مختلف تاریخی آشنا شد و مفهوم ایران، هویت ایرانی و جهان ایرانی و قلمروهای مطالعات ایرانی را از گذشته تا دوران معاصر در آثار شرق شناسان و ایران شناسان مکاتب مختلف بررسی و مقایسه کرد. در فرجام، از برگزارکنندگان این همایش و تمام استادان، دانشجویان و پژوهشگران علاقه مند به ایران و ایران شناسی که در این همایش شرکت و مقاله ای علمی ارائه کرده اند، قدرداری و سپاسگزاری می کنم و امیدوارم این همایش، انگیزه و امیدی برای برگزاری همایش های بعدی و ایجاد پیوند علمی بیشتر میان پژوهشگران و ایران شناسان در سراسر جهان باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha