• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400072820398
  • خبرنگار : 50448

چشم امید ملوانان به طرح دولت؛ پایان انتظار بندرنشینان نزدیک است

چشم امید ملوانان به طرح دولت؛ پایان انتظار بندرنشینان نزدیک است

ایسنا/بوشهر قبل از اینکه در ایران کارخانه‌ای ساخته شود و یا راه آسفالته‌ای بین شهرها باشد، ساکنین سواحل شمالی خلیج فارس سوار بر لنج‌های چوبی، دل به دریا می‌زدند و آنچه کاشته یا ساخته بودند با خود به کشورهای همسایه می‌بردند و آنچه احتیاج داشتند را برای فروش به شهر و دیار خود می‌آوردند. از آن زمان نامش را "ته‌لنجی" یا "کالای همراه ملوان" گذاشتند.

البته که این رهاورد سفر مقدارش هم در حد و اندازه تهِ لنج بود و به همراه ملوانان وارد کشور می‌شد. با گذشت سالیان، به تدریج زیر سایه‌ همین کالاهای وارد شده بازارهایی در شهرهای بندری همچون گناوه، دلوار، بندر لنگه، عامری، رستمی و... شکل گرفت.

امروزه در این بازارها انواع و اقسام کالاها بدون تعرفه گمرکی وارد می‌شوند، از پوشاک و لوازم برقی گرفته تا خوراکی و لوازم بهداشتی و آرایشی.

به گزارش ایسنا، بازار ته‌لنجی زنجیره‌ای از مشاغل را ایجاد کرده است، مشاغلی که به شکل جدی‌ای در هم گره خورده‌اند و کوچک‌ترین تغییری در قوانین گمرکی برای کالای همراه ملوان معیشت افراد زیادی را دستخوش تغییر و گرفتاری می‌کند.

بنا بر آمارهای موجود دو هزار شناور سفاری یا باری در استان بوشهر فعالیت می‌کنند که هرکدام از آنها حدود ۶ تا ۸ ملوان دارند. این به معنای اشتغال ۱۲ هزار نفر به طور مستقیم در این شناورها است. همچنین قریب به ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر دیگر به طور غیر مستقیم حول محور "ته‌لنجی" امرار معاش می‌کنند. با احتساب خانواده‌های ملوانان و بازاریان چیزی حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر  زیر سایه ته لنجی روزگار می‌گذرانند.

سالهاست سازوکارهای مختلف سیاسی و اقتصادی بدون تدبیر اساسی و راهکاری کارشناسی شده برای تجارت لنجداران و بازاریان در جنوب کشور اعمال می‌شود. روزی تعداد سفرها را کاهش و روزی فهرست اقلام وارداتی را تغییر می‌دهند.

نبود قانون و سازوکاری مشخص برای فعالیت اقتصادی مرزنشینان، سبب شده آنان هیچ گاه از امنیت شغلی برخوردار نباشند و همواره بیشترین فشارها وضررهای مالی را متحمل شوند.

بازار بی رونق "ته‌لنجی"

سکینه بهادری زنی ۵۷ ساله است که در بازار گناوه یک دکه کوچک خوراکی دارد، او در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کسادی بازار می‌گوید: از فروردین امسال ملوان‌ها تنها مجوز یک سفر گرفتند همین موضوع بازار داغ "ته‌لنجی" گناوه را به بازاری راکد تبدیل کرده است.

این زن شاغل گناوه ای در ادامه با بیان اینکه روزگاری در این بازار جای سوزن انداختن نبود، عنوان می‌کند: وقتی جنسی در بازار نباشد معلوم است که مشتری هم نیست. بازار از رونق افتاده و نه تنها ملوانان که ما بازاری‌ها از من دکه‌دار گرفته تا نگهبان پارکینگ خودروها، ضررهای زیادی متحمل شده‌ایم.

او با اشاره به اینکه برخی مسئولین ته‌لنجی را قاچاق می‌دانند، خاطر نشان می‌کند: در مرکز نشسته‌اند چه می‌دانند اگر "ته‌لنجی" را حذف کنند و جایگزینی برایش نباشد نیمی از مردم گناوه خانه‌نشین می‌شوند.

ته‌لنجی بار اشتغال ساحل‌نشینان را به دوش می‌کشد

موسی خسروانی یکی دیگر از بازاریان گناوه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: اعمال محدودیت در شرایط کرونا و تحریم اقتصادی  قابل درک است اما محدودیت‌های تعداد سفر و میزان حجم کالای وارداتی به کسب و کار ساحل نشینان لطمه زده است، در حال حاضر با کاهش تعداد سفرها لنج‌داران بار کسانی را می‌آورند که کرایه بیشتری بدهند.

او ادامه می‌دهد: تصمیمات نسنجیده و یک شبه باعث شده است مشتری کم شود و با افزایش کرایه بار، قیمت‌ها نیز افزایش یافته است.

خسروانی تاکید کرد: مسئولان باید بدانند که با استقرار صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در مناطق جنوب ایران، باز هم این اسکله و دریانوردی است که بارِ اشتغال و بیکاری ساحل‌نشینان را به دوش کشیده‌اند.

این کاسب بازار گناوه عنوان می‌کند: سال‌های قبل لنج‌ها می‌توانستند در سال ۶ سفر دریایی داشته باشند و ملوانان تا سقف معینی کالا وارد کنند اما در دو سال گذشته تعداد سفرها کاهش پیدا کرده است به طوری که از اول سال تا کنون ملوانان و لنج داران استان بوشهر تنها یک سفر دریایی داشته‌اند.

پیش از انتخابات

۲۵ خرداد ۱۴۰۰  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم استان بوشهر پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «برخی گفته‌اند با انتخاب من ته‌لنجی در استان بوشهر مورد تعرض قرار می‌گیرد، مردم عزیز بوشهر مسئله ما قاچاق سازمان یافته است، که در استان شما نیست، مشکل کسانی‌ هستند که در کاخ‌ها و نقاط خوش‌ آب‌وهوای تهران نشسته‌اند و از همان‌جا امور را هدایت می‌کنند.

قاچاق سازمان یافته، تولید را در کشور مختل کرده است و از پشت به تولید کشور خنجر می‌زند. روی صحبت ما با کولبرها، کسانی که با گالن در نقاط مرزی سوخت را قاچاق می‌کنند، نیست. اگرچه اینها هم باید سازمان‌یافته شوند اما مسئله ما خرد نیست.»

وعده حل مشکلات ‌"ته‌لنجی"

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران با کسب نزدیک به هجده میلیون رای (حدود ۶۳ درصد از آرا) پیروز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.

به گزارش ایسنا، وی در سفر ۱۶ مهر ۱۴۰۰ به همراه هیات دولت به استان بوشهر، به مسئولان این استان مهلتی ۱۰ روزه داد که طرح ساماندهی ته‌لنجی یا کالای همراه ملوان را به وزارت کشور اعلام کنند و همچنین به وزارت کشور هم ۱۰ روز فرصت داد تا طرح استان بوشهر را بررسی و نتیجه نهایی را اعلام کند.

الوعده وفا

دیروز احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور در سفر به استان بوشهر، طرح این استان برای ساماندهی کالای همراه ملوان در مهلت مقرر ۱۰ روزه نهایی و به نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور ارسال شد.

وی تصریح کرد: برای تدوین این طرح جلسات متعددی با گروه‌های مختلف داشتیم، نظر استانداران سابق بوشهر را هم پرسیدیم، مسائل اساسی را تدوین کردیم و بر اساس آن طرحی نوشتیم که به سوالات و ابهامات کالای همراه ملوان پاسخ بدهد و این طرح دیشب (دوشنبه ۲۶ مهر) به وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری ارسال شد.

پایان مصیبت به دریا رفته‌ها...

به گزارش ایسنا، ملوانان و فعالان حوزه ته‌لنجی اکنون به حمایت‌های آیت الله رئیسی دلگرم هستند و البته امیدوار به چاره‌سازی و تحقق وعده رئیس جمهوری مبنی برساماندهی موضوع ته لنجی.
باید منتظر ماند و دید آیا مصیبت به دریا رفتگان پایانی می‌پذیرد یا خیر.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha