شکرخدا گودرزی را بیشتر در عرصه بازیگری و برای نقشآفرینیاش در آثار مختلفی مانند «معمای شاه»، «شهرزاد» و... به یاد میآوریم اما او مدرس، کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر هم هست و سابقه قابلتوجهی در این زمینه دارد. این هنرمند، هر رویدادی که بتواند به جریان نمایشنامهنویسی کشور و معرفی نمایشنامه نویسان جوان و تازهنفس کمک کند، را اتفاقی مبارک و ارزشمند میداند و میگوید: در شرایطی که تئاتر ما اصلاً حال خوشی ندارد، رویدادهایی همچون سومین جایزه نمایشنامهنویسی کمدی «خندستان»، اتفاق مهم و قابلتوجهی در راستای مسیر شکوفایی مکتب هنری و فرهنگی اصفهان است که طی سالها توانسته هنرمندان بسیار بزرگی را در عرصههای نمایش، موسیقی، ادبیات، سینما و... به کشور هدیه کند.
او خاطر نشان میکند: شهرداری اصفهان طی سالها با حمایت از جشنوارههایی مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان نشان داده که حامی جدی چنین اتفاقاتی در کشور است. به یاد دارم در گذشته وقتی به همراه مرحوم زاون قوکاسیان در اصفهان کارگاههای آموزشی در زمینه تئاتر و سینما برگزار میکردیم، مشاهده میکردم که شهرداری چه تلاش ارزشمند و پرثمری در این زمینه دارد.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه اصفهان به دلیل برخورداری از بافت فرهنگی ویژه، از دیرباز جزء پایگاههای فرهنگ و هنر و بهویژه تئاتر و نمایش در کشور بوده، میگوید: در سطح ملی، افراد بزرگی در این شهر در ژانر کمدی اثرگذار بودهاند. افرادی همچون ارحام صدر و وحدت و چهرههای جوانی که بعدتر آمدند و به این جرگه پیوستند و با هم، اصفهان را به یکی از خاستگاههای تئاتر کمدی بدل کردند.
او با اشاره به دوران فعالیت ارحام صدر، یادآور میشود: استاد ارحام در خاطراتش از تئاتری سخن میگفت که در هتل عباسی مقابل دیدگان خانواده سلطنتی اجرا کرده بود. این سطح از تأثیرگذاری با ملاحت و شیرینی که در ارحام صدر وجود داشت، او و اصفهان را به جد به یکی از پایگاههای نمایش کمدی در ایران بدل کرد.
به گفته گودرزی، مکتب اصفهان حتی در دوره معاصر در ادبیات و موسیقی نیز افراد بزرگی را به ایران هدیه کرده؛ افرادی مانند هوشنگ گلشیری، جلیل شهناز، حسن کسایی، تاج اصفهانی و یا هنرمندان اثرگذاری مانند محمدعلی نجفی کارگردان سریال «سربداران» که همه بهنوعی ساختهوپرداخته مکتب اصفهان هستند و در جامعه تأثیر بسیار زیادی داشتهاند.
او برپایی جشنوارۀ نمایشنامهنویسی «خندستان» را گاهی در امتداد مسیر مکتب هنری اصفهان میداند و تأکید میکند: امیدوارم ساختار این جشنواره و خصوصاً ترکیب نهایی هیئتداوران بهگونهای باشد که آثار برگزیده بر اساس پیوستگی و تداوم فرهنگی در اصفهان انتخاب شوند. این خیلی مهم است که آثار را با نگاهی داوری کنند که این تداوم فرهنگی را قوام و دوام ببخشند و شاهد این باشیم که شهری که مأمن و پایگاه تئاتر کمدی در ایران بوده، با نهایت دقت و آگاهی به انتخاب آثار برگزیده میپردازد.
این مدرس تئاتر در ادامه با نامبارک خواندن افول ویژگی گزندگی و انتقادی طنز در ایران توضیح میدهد: در دوره معاصر بخش گزندگی و انتقادی طنز گرفتهشده و نمایش کمدی به میانپرده تبدیلشده است. زبان کمدی از دیرباز زبان بسیار خوبی برای بیان بسیاری از معضلات اجتماعی بوده است. در فرهنگ ما گفته میشود کارم از گریه گذشته است به آن میخندم. یعنی میتوان گفت که خندیدن چند حالت دارد که یکی از آنها حالت تفریح و شاد بودن است. اما حالت دیگر آن از نقد اجتماعی یک موضوع به زبان کمدی و طنز برمیآید.
او ابراز امیدواری میکند که برپایی رویدادهایی مانند «خندستان» به شناسایی نمایشنامه نویسان جدید و تولید آثار فاخری که بتواند برای جامعهای پر از درد و حسرت و نامرادی لبخندی به ارمغان بیاورد، کمک کند چرا که این آثار چه در عرصه اجرا و چه در نمایشنامهنویسی ثمرات زیادی برای آینده خواهد داشت.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جشنواره نمایشنامه نویسی خندستان، گودرزی با اشاره به اینکه جشنواره خندستان در این دوره بهصورت جدی به آثار پژوهشی در حوزه نمایش کمدی پرداخته میافزاید: در کشور ما بانک اطلاعاتی مناسبی از منابع مربوط به تئاتر وجود ندارد. بنابراین ضرورت دارد که بخشی از پژوهش به مستندسازی بپردازد و بخشهای دیگر اموری مانند تحلیل، گردآوری و... را در نظر بگیرد تا همه اینها در کنار هم منجر به پژوهشی اثرگذار شود.
به گفته این بازیگر تئاتر، پژوهش زیربنای کار است و میتواند کمک زیادی به بازتولید آثار جدید داشته باشد.
او خاطر نشان میکند: پژوهش، بهصرف پژوهشکاری را پیش نمیبرد و باید این کار با هدف بهروزآوری و بهرهوری و استفاده در آینده انجام شود. اگر با هدف راهبردی باشد و راه مشخصی را جلوی پای ما قرار دهد، آن وقت مؤثر و مفید است.
گودرزی ادامه میدهد: پژوهشگر تئاتر باید به این بپردازد که در گذشته جذب مخاطب نمایش چگونه انجام میشده و امروز چرا این اتفاق بهراحتی رخ نمیدهد و چه باید کرد. ما تا ندانیم در این مسیر کجا بودیم چه داشتیم و کجا هستیم، نمیتوانیم برای آینده برنامهریزی کنیم. پژوهش باید زمینهها، کمبودها، موفقیتها شکستها و دستاوردهای گذشته را مبنای برنامهریزی برای آینده قرار دهد.
جشنواره سراسری نمایشنامهنویسی کمدی و پژوهش خندستان به همت تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و حوزه هنری استان اصفهان آغاز به کار کرده و علاقهمندان میتوانند برای ارسال اثر و اطلاع از جزییات این جشنواره تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ به سایت این جشنواره به نشانی www.khandestan.isf.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام
نظرات