• شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۰ / ۲۱:۲۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400072417131
  • خبرنگار : 71496

اتحادیه اروپا خطاب به فلسطینی‌ها و آنروا: بدون تحریف تاریخ هیچ پولی در کار نیست

اتحادیه اروپا خطاب به فلسطینی‌ها و آنروا: بدون تحریف تاریخ هیچ پولی در کار نیست

در چارچوب فشارهای مستمر اروپا و آمریکا به فلسطینی‌ها برای نابود کردن هر چیزی که ارتباطی با تاریخ کشورشان دارد و همسو با نیازهای آنچه به اصطلاح روند صلح خوانده می‌شود، اتحادیه اروپا اقدامات ریاضتی را در مورد آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهجویان فلسطینی (آنروا) آغاز کرد تا این آژانس و تشکیلات خودگردان را مجبور کند اصلاحاتی را در کتاب‌های درسی مدارس اعمال کند که بسیاری از عناصر هویت فلسطینی را از بین می‌برد. این در حالی است که آنروا اسیر یک توافق چارچوبی آمریکایی است که تا حد زیادی دایره استفاده‌کنندگان از خدماتش را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، فشارهای اروپایی و آمریکایی بر سیستم آموزشی فلسطین ادامه دارند، پس از آنکه واشنگتن حذف دروس و عبارات "تحریک‌کننده به خشونت" را خواستار شد، بروکسل خواسته خود برای اصلاح دروس آموزشی را دوباره مطرح کرده و تشکیلات خودگردان را ملزم کرد برخی اصلاحات را به دلیل استمرار حمایتشان از تشکیلات و آنروا حذف کند.

روزنامه الاخبار به نقل از برخی منابع فلسطینی نوشت، برخی مسؤولان اتحادیه اروپا هفته گذشته به مسؤولان آنروا در مورد مجموعه‌ای از ملاحظات و درخواست‌ها برای اصلاحات در کتاب‌های آموزشی فلسطین هشدار داده و این مساله را شرط ارائه حمایت مالی جدید به آژانس اعلام کردند.

مسؤولان اتحادیه اروپا گفتند، کمیته بودجه اتحادیه به تازگی تغییری را در بخش حجم حمایت مالی اروپا از آموزش در اراضی فلسطینی در بودجه سال ۲۰۲۲ تصویب کرد که در صورت عدم تغییر کتاب‌های درسی فلسطین اجرا می‌شود، در اصلاح جدید آنروا ملزم شده که از برخی کتاب‌های درسی که به همزیستی و مسامحه با یهودی‌ها و پذیرش صلح با اسرائیل تشویق می‌کنند، همسو با طرح اروپا برای حل مساله فلسطین بر اساس راه‌حل دوکشوری استفاده کند.

به گفته این منابع، اتحادیه اروپا به فلسطینی‌ها و آنروا برای اجرای این اصلاحات تا پایان سال تحصیلی ۲۰۲۲ مهلت داد و تهدید کرد: اگر در طول مدت یاد شده، تغییرات انجام نشوند، مبالغ اختصاصی اروپا به نهادهای غیردولتی فلسطین که سابقه پرباری در تقویت همزیستی با اسرائیل دارند، تحویل داده خواهند شد. همچنین اتحادیه اروپا اعطای مبلغ ۲۳ میلیون دلار از کمک‌ها به آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهجویان فلسطینی را تا زمان تغییر کتاب‌های درسی تشکیلات خودگردان فلسطین به حالت تعلیق درآورد. آنروا در پاسخ به بروکسل اعلام کرد که مسؤول دروسی نیست که در اراضی فلسطینی آموزش داده می‌شوند و این موضوع به وزارت آموزش و پرورش فلسطین مربوط است که از سال ۲۰۰۶ با تغییر سبک آموزشی مصری به سبک فلسطینی، دروس آموزشی را تعیین و تدوین می‌کند.

در رابطه با آنچه در بالا مطرح شد، پیش‌بینی می‌شود اصلاحات جدید در ماه نوامبر به عنوان بخشی از روند تصویب بودجه سال ۲۰۲۲ و پس از تصویب آن از سوی کمیته بودجه در بروکسل، به رای عمومی گذاشته شود. به گفته آنهایی که این پیشنهاد را مطرح کردند، هدف از این پروژه حذف سخنان نفرت‌انگیز و ضد یهودی و تحریک به خشونت از کتاب‌های تشکیلات خودگردان فلسطین و آنروا است. آنها اینگونه استدلال کردند که حقوق کارمندان آموزش و پرورش که اتحادیه اروپا می‌پردازد و آنها کار تدوین کتاب‌های درسی فلسطین را انجام می‌دهند، باید مشروط به محتوایی باشد که ارزش‌های صلح، مسامحه و همزیستی را منعکس کند.

در همین راستا برخی منابع اروپایی فاش کردند که اصلاحیه جدید توسط اولیور شاستل، معاون رئیس کمیته بودجه از حزب چپ‌گرای "رینیو یوروپ" با حمایت نیکلاس هربست، معاون رئیس مشترک از حزب خلق اروپای مرکزی، بزرگترین گروه در پارلمان اتحادیه اروپا ارائه شد. دولت فلسطین نیز همسو با اعتراضات مطرح شده از سوی موسسه نظارت بر صلح و همزیستی فرهنگی در آموزش مدارس که یک هیئت ناظر اسرائیلی برای تحلیل و بررسی دروس آموزشی فلسطین است، شاستل و هربست را به جانبداری کامل از دولت رژیم اشغالگر و برخورد دوگانه با مساله فلسطین متهم کرد.

در مقابل فلسطینی‌ها نیز بر مخالفت خود با این اصلاحات تمرکز کردند، اعتراض آنها به گزارش موسسه اسرائیلی مستند بود که در آن تاکید شده دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصویب کرد که گزارش‌های وارده درباره دروس آموزشی فلسطین در نتایج خود عینی نبوده و فاقد دقت است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به موضوع کتاب‌های آموزشی را که در رابطه با فلسطین بازنگری و بررسی شدند؛ اما هیچ کسی از دولت اشغالگر نخواست دروس آموزشی مملو از تحریک خود را بازنگری کند، استانداردهای دوگانه‌ای را که در مورد فلسطینی‌ها و نه اسرائیل اجرا می‌شوند، محکوم کرد.

تغییرات مورد درخواست اتحادیه اروپا شامل اصلاحی در کتاب ریاضیات کلاس دوم ابتدایی و حذف تمرینی بود که در آن از واژگان "اشغالگری، مسجد الاقصی و ایست‌های امنیتی استفاده شده بود. در مورد کلاس سوم ابتدایی نیز شرط شده تمرینی درباره روز اسیر فلسطینی حذف شود. همچنین اروپایی‌ها تغییر در کتاب ریاضیات کلاس چهارم ابتدایی و حذف نقشه فلسطین از یکی از دروس زبان عربی همین مقطع و تغییر عبارت "قدس پایتخت فلسطین" به عبارت "قدس شهر ادیان آسمانی" را خواستار شدند. علاوه بر اینها تغییر نقشه تاریخی فلسطین در کتاب زبان عربی کلاس دوم ابتدایی با عکسی از کوه‌ها و تپه‌ها، حذف عکس یک سرباز اسرائیلی اشغالگر از یکی از دروس این کتاب، حذف تصویر دیوار حائل و جایگزینی آن با تصویر یک آبشار در یکی از درس‌های کتاب زبان عربی سال اول ابتدایی از دیگر اصلاحات مدنظر بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha