فیروز فاضلی در آیین رونمایی از پوستر مستند «سرای کرنای» که در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، کرنا را نوعی هم آمیزی موسیقی و آیین دانست و اظهار کرد: هم موسیقی و هم آیین کرنا علم حال است؛ نه علم قال.
وی با بیان اینکه همه دستاوردهای انسان در عالم هستی برای غیر است، افزود: فقط حقیقت، تیکی و جمال برای خود انسان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، دستیابی به حقیقت را نیازمند علم و معرفت دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به نیکی نیازمند اخلاق هستیم؛ هنر نیز ابزار رسیدن به مقصد جمال است.
فاضلی، با اشاره به چهار دیدگاه هنری برای رسیدن به جمال، خاطرنشان کرد: اولین دیدگاه هنر برای رسیدن به جمال تقلید از طبیعت است، یعنی انسان محاکات طبیعت دارد.
وی دومین دیدگاه هنر برای نیل به زیبایی را جبران نقش دنیا با عنصر خلاقیت دانست و ادامه داد: دنیا پر از درد و رنج است و هنر می تواند با عنصر تخیل این دردها و رنج ها التیام ببخشد.
مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، تحول را دیدگاه چهارم هنر در مقوله جمال دانست و متذکر شد: اگر دنیا را قفس انسان در نظر بگیریم، برای نجات از این قفس باید رخنه ایجاد و به ملکوت پرواز کنیم.
فاضلی، با بیان اینکه هر چهار دیدگاه هنر برای رسیدن به جمال در موسیقی وجود دارد، تصریح کرد: موسیقی محاکات زمزمه های طبیعی است، نقایص جهان را جبران می کند، خیالات را به پرواز در می آورد و ما را به آسمان می رساند.
وی موسیقی را حاوی حقیقت دانست که واقعیت ما را بروز و ظهور می دهد و گفت: موسیقی به اخلاقی زیستن ما کمک می کند.
مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، نمایشنامه های یونان باستان را موزون دانست و تاکید کرد: دعاهای ایرانیان در دوران باستان نیز موسیقیایی بوده و گویی موسیقی با موجودیت انسان پیوسته و ایران و یونان ندارد.
وی با بیان اینکه موسیقی آیینی ریشه در ایران باستان دارد، عنوان کرد: وقتی حادثه کربلا رخ می دهد، یک سوال بزرگ از پیام آور بزرگ آن مطرح می شود که «چه دیدی؟»، اما حضرت زینب(س) فرمود «ما رایت الا جمیلا» یعنی در رقم خوردن حقیقت کربلا جز نیکی و زیبایی وجود ندارد.
فاضلی، کرنا را از ابزارآلات موسیقی گذشتگان دانست که برای معرفی آن به مستندسازی نیاز داریم و بیان کرد: ابزارآلاتی که امروزه به مقوله عزاداری وارد شده از صلابت برخوردار نیست و باید به سمت موسیقی آیینی با صلابت و ریشه دار برویم.
انتهای پیام
نظرات