• دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400071913164
  • خبرنگار : 30054

مقاوم سازی با FRP

مقاوم سازی با FRP

امروزه مقاوم سازی ساختمان ها و سازه های سبک و سنگین، از اهمیت بسیار بالایی دارد به صورتی که بیشتر مهندسان سازه به دنبال راه و روشی مناسب برای مقاوم سازی سازه ها هستند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام رادیاب، یکی از روش بسیار مهم و مناسب برای مقاوم سازی سازه ها، مقاوم سازی با FRP  است. FRP یکی از راهکارهای ویژه و مناسب و به علاوه بسیار سبک است که می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. شرکت رادیاب که سال های سال است در زمینه مقاوم سازی و بهسازی سازه فعالیت دارد، مقاوم سازی با استفاده از FRP را توصیه می کند.

FRP چیست؟

راهکارها و روش های بسیار مختلفی برای مقاوم سازی یک سازه وجود دارد. استفاده از الیاف FRP یکی از روش های جدیدی است که مهندسان امروزه از آن برای مقاوم سازی و بهسازی سازه ها بهره می برند. لازم به ذکر می باشد که سیستم‌ مقاوم سازی با الیاف FRP، یکی از روش ‌ها یا متدهای نوین مقاوم سازی ساختمان، تقویت سازه‌ ها و هم چنین ساخت پوشش محافظتی در صنایع مختلف است. (FRP (Fiber Reinforcement Polymer به معنای پلیمر تقویت شده با فیبر است که امروزه کاربرد بسیاری در امور عمرانی مانند موارد زیر دارد:
ترمیم ساختمان ها و سازه ها
تقویت و مقاوم سازی سازه ها
مقاوم سازی سازه های بتنی و فلزی
ساخت کامپوزیت های مخصوص و ...
نکته ای که باید بدانید این است که FRP از دو جزء اساسی تشکیل می شود، یکی فایبر (الیاف) و دیگری ماتریس (رزین).
می توان اذعان داشت، محصولات FRP که معمولا برای تقویت یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت های زیر در دسترس مهندسان خواهد بود:
نوار (strip)
ورق (sheet)
پوشش لمینت (laminate)
میلگرد FRP
امروزه بهره گیری از الیاف  سبک و مقاوم بسیار رایج است به دلیل آن که مهندسان به این مهم پی برده اند که هر چه سازه سبک تر، رفتار آن در برابر بارهای جانبی بهتر. به همین دلیل استفاده از  این الیاف به عنوان یک  نوع مصالح جایگزین و بسیار کاربردی و  رایج برای فولاد به منظور بهسازی، تقویت و مقاوم سازی انواع سازه ها شامل ساختمان های مسکونی، پل ها، لوله های نفت و گاز و … شناخته می شود. از جمله ویژگی های این الیاف به صورت زیر می باشد:
سختی بسیار بالا
مقاومت بسیار بالا
مقاومت بالا در برابر خوردگی
سهولت در جابجایی و نصب
علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، مقاومت در برابر دمای بالا و شرایط محیطی و مکانیکی سخت از نیز از دیگر ویژگی های بسیار مهم الیاف frp  است.
 

مزایای مقاوم سازی با  استفاده از الیاف FRP:

همان طور که اشاره کرده ایم، الیاف FRP یکی از بهترین مصالح برای مقاوم سازی سازه های مختلف به حساب می آید که مهندسان استفاده از آن را توصیه کرده اند. این محبوبیت به دلیل مزایای بسیار خاص FRP  می باشد. از جمله مزایای مقاوم سازی با استفاده از الیاف  FRP به صورت زیر می باشد:
وزن مصالح FRP بسیار کم می باشد به همین دلیل می تواند سازه ای مقاوم در برابر زلزله را ایجاد نماید. لازم به ذکر است که یکی از اهداف بسیار مهم تقویت و مقاوم سازی ها ساخت سازه هایی سبک و ایمن است.
الیاف FRP مقاومت کششی بالایی دارند و برای سازه های بتنی یک گزینه مناسب به شمار می روند.
ضخامت لایه ‌های FRP بسیار کم است ( در حد میلی متر است) و همین موضوع باعث می شود که تا استفاده از آن ها در مقاوم سازی سازه های مختلف، اضافه فضا نداشته باشد.
بهره گیری  از FRP برای تقویت و مقاوم سازی ساختمان ها به زمان زیادی نیاز ندارد و اعضای مقاوم سازی شده در زمان بسیار کوتاهی آماده سرویس دهی می باشند.
نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که الیاف FRP مقاومت بسیار بالایی در مقابل خوردگی دارد. که این موضوع در دیگر مصالح ساخت و ساز دیده نمی شود. وجود این مزیت باعث خواهد شد تا علاوه بر مقاوم سازی سازه، اعضای سازه ای را از عوامل خورنده محافظت کند و نیاز به تعمیرات دوره ای را حذف کند. بنابراین استفاده از این الیاف می تواند باعث افزایش طول عمر سازه نیز بشود.
توانمندی بالای مصالح FRP در محاسبات فنی و طراحی (سختی، مقاومت و شکل پذیری)، آن ها را به سیستم های بی نظیر در مقاوم سازی تبدیل کرده است به گونه ای که بسیاری از شرکت های مهندسی سعی بر استفاده از این مصالح برای تقویت سازه های خود دارند.
عدم توقف کاربری در زمان اجرای مقاوم سازی با FRP نیز یکی از مزایای بسیار مهم این مصالح شناخته می شود به همین دلیل اجرای کار با frp زمان بر نبوده و به راحتی قابل انجام است.
شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با مقاوم سازی ساختمان ها و مشاوره مقاوم سازی با کارشناسان ما در رادیاب با شماره  ۰۲۱۸۸۸۸۴۴۷۳  تماس بگیرید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha