• دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400071912570
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند مطرح کرد:

آنچه برای شروع آموزش حضوری مدارس و دوری از کرونا لازم است

آنچه برای شروع آموزش حضوری مدارس و دوری از کرونا لازم است

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با تاکید بر ضرورت داشتن یک برنامه منظم در مدارس برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، گفت: باید مطمئن شویم که ارتباط خوبی با دانش‌آموزان، معلمان و همچنین والدین وجود دارد تا آنها بدانند در صورتی که حال معلم و دانش‌آموز خوب نیست چه کنند.

مسعود ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بسیاری از کشورها تدابیری را اتخاذ کردند و درحال انجام آن هستند تا مدارس را درطول همه گیری کووید19 ایمن نگهدارند.

وی افزود: مدارس در دل جوامع فعالیت می‌کنند و اولین نکته این است که اطمینان حاصل پیدا کنیم تا جای ممکن انتقال را در آن جوامع کاهش می‌دهیم؛ چراکه افرادی در آن مدارس کار می‌کنند که در میان همین اجتماع زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که اطمینان حاصل شود که سیستم‌های  خوبی در داخل مدارس داریم تا بتوانیم بر سلامت دانش‌آموزان و کارکنان نظارت داشته باشیم؛ برنامه‌ای که می‌تواند موارد ابتلا را تشخیص دهد و اطمینان حاصل کند کودکانی که حالشان خوب نیست در خانه می‌مانند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با بیان اینکه باید از امکانات مناسب و خوب مدارس جهت به حداقل رساندن فرصت انتشارویروس کووید 19 اطمینان حاصل کرد، افزود: امکاناتی نظیر انجام ضدعفونی، بهبود تهویه، رعایت فاصله گذاری و پوشیدن ماسک ازجمله ضروریاتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: این نکته بسیار مهم است که دانش‌آموزان تحصیلات شان را در کنار ایمنی و رفاه ادامه دهند؛ پس اگر واکسن‌هایی در این مناطق وجود دارد، اطمینان حاصل شود که واکسن در بین گروه‌های اولویت دار اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند انجام شده است و این منوط به داشتن برنامه ریزی در این زمینه است.

ضیایی افزود: اگر مواردی در مدرسه وجود دارد باید بشود آنها را تشخیص داد و اگر دانش‌آموزان احساس بیماری داشتند توصیه می‌شود در خانه بمانند و تحت مراقبت والدین یا سرپرستانشان باشند؛ آنها می‌توانند آزمایش دهند و باتوجه به علائمی که دارند مراقبت‌های لازم را دریافت کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند تصریح کرد: همچنین مهم است کسانی که با آن دانش‌آموز تماس داشتند شناسایی شوند و برای چند روز قرنطینه شوند تا در صورت ابتلا آنها فرصت انتشار ویروس را نداشته باشند و مطمئن شویم از انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر جلوگیری می‌کنیم.

ضیایی با بیان اینکه همه این موارد نیازمند برنامه‌ریزی دقیق توسط مدارس و مستلزم ارتباط درست با دانش‌آموزان است، افزود: در درجه اول اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلای خود و انتقال به دیگران انجام دهید، اما بدانید در صورت احساس ناخوشی چه کنید.

هر واکسنی به شما رسید، بزنید

این متخصص عفونی گفت: بسیار مهم است هنگامی که زمان واکسیناسیون شما رسید آن را دریافت کنید چراکه در سراسر جهان با کمبود واکسن روبرو هستیم و عدالت برای دریافت واکسن وجود ندارد؛ ما می‌خواهیم مطمئن شویم که کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند واکسن را دریافت کنند؛ افراد مسن، افراد دارای مشکل زمینه‌ای، کارکنان بهداشت و درمان و معلمان را در گروه اولویت قرار می‌دهیم.

وی افزود: در هر منطقه‌ای که شما زندگی می‌کنید ممکن است مقررات متفاوتی درخصوص دریافت وجود داشته باشد، اما توصیه ما این است که به محض رسیدن نوبت واکسن آن را دریافت کنید و مطمئن شوید دوره کامل واکسیناسیون را دریافت کرده‌اید.

ضیایی با بیان اینکه بسیار مهم است خانواده‌ها برای حفظ امنیت خود و عزیزانشان هر کاری که می‌تواند انجام دهند، افزود: ابتدا باید از پیشگیری شروع شود و هر کاری که می‌توانند برای به حداقل رساندن تماس با ویروس انجام دهند؛ همان مواردی که سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند مانند؛ رعایت فاصله‌گذاری، بهداشت مناسب دست، اطمینان از تمیز بودن دست، استفاده از ماسک؛ ماسک مناسبی که روی بینی و دهان را بپوشاند، اجتناب از قرار گرفتن در محل‌های شلوغ و در هنگام احساس ناخوشی در خانه ماندن.

رفتار ما تعیین کننده شروع یا عدم شروع پیک جدید است 

وی با بیان اینکه رعایت همه این موارد درخانه، اجتماع و مدارس مهم است، تصریح کرد: به یاد داشته باشید همه افراد از جمله کودکان می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شده و ویروس را به دیگران منتقل کنند؛ بنابراین بسیار مهم است که خانواده‌ها متناسب با سن کودکان در مورد این خطر با آنها صحبت کنند چراکه برای کودکان با سنین کمتر دشوار است که از ماسک استفاده کرده و فاصله خود را رعایت کنند؛ برای همین باید براساس سن با آنها صحبت و خطرات را به آنها گوشزد کرد.

این متخصص عفونی با بیان اینکه به یادداشته باشید همه ما با رفتارهایمان درکاهش احتمال شیوع کرونا نقش داریم، افزود: با هر تزریق واکسن، کاهش قابل توجه مرگ و بستری در پیک ششم را شاهد خواهیم بود.

ضیایی یادآور شد: برداشتن هر گونه محدودیت همانند چند روز گذشته، یعنی پیک ششم در روزهای آتی محتمل خواهد بود و از آنجایی که هنوز ۸۰ تا ۸۵ درصد جامعه به صورت کامل(یک دوز) واکسینه نشدند، این پیک محتمل تر است؛ پس عملاً اگر پیک مجددی رخداد داد نپرسیم اثر واکسن‌ها چه شد؟.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha