• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400071811865
  • خبرنگار : 71129

تحقیقات پلیس برلین درباره موارد "سندروم هاوانا" در سفارت آمریکا

تحقیقات پلیس برلین درباره موارد "سندروم هاوانا" در سفارت آمریکا

پلیس آلمان اعلام کرد، در حال بررسی چندین مورد "سندروم هاوانا" در سفارت آمریکا در برلین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سندروم هاوانا یک بیماری مرموز است که ۲۰۰ دیپلمات آمریکایی به همراه سایر مقام‌ها و اعضای خانواده‌های آنها را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است.

این سندروم که با علائمی چون میگرن، حالت تهوع، ضعف حافظه و سرگیجه همراه است، از سال ۲۰۱۶ و پس از آن در مرکز توجه قرار گرفت که ده‌ها تن از دیپلمات‌های سفارت ایالات متحده در هاوانا، کوبا از علائم این بیماری مرموز شکایت کردند.

پلیس برلین در پاسخ به گزارشی از سوی مجله اشپیگل گفت، از اوت ۲۰۲۱ تحقیقات درباره حمله‌ای احتمالی با سلاح صوتی علیه کارمندان سفارت آمریکا در برلین آغاز شده است؛ پلیس از ذکر جزئیات بیشتر درباره این پرونده امتناع کرده است.

یکی از سخنگوهای سفارت آمریکا در برلین نیز از ذکر جزئیات بیشتر امتناع کرد اما گفت: تحقیقاتی از سوی آمریکا درباه این پرونده که جهانی است، در جریان است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز با امضای قانونی اقدام به تامین مالی برای پرسنل دولتی کرده است که از این سندروم مرموز آسیب دیده‌اند.

در ژوئیه سال جاری میلادی، اتریش هم اعلام کرد با مقام‌های واشنگتن برای یافتن علت وقوع برخی از حالت‌های مربوط به این سندروم پیچیده و مرموز در میان دیپلمات‌های آمریکایی در وین، همکاری می‌کند.

ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) در ژوئیه گفته بود که حدود ۱۰۰ افسر این آژانس و خانواده‌هایشان در میان ۲۰۰ مقام آمریکایی هستند که تحت تاثیر این سندروم مرموز قرار گرفته‌اند.

برنز همچنین به این نکته اشاره کرده بود که یک کارگروه از آکادمی ملی علوم آمریکا در دسامبر متوجه شده بود که استفاده از پرتوهای "انرژی مستقیم" علت محتمل این سندروم است. وی گفته بود، این احتمال قوی وجود دارد که این اقدامات، عمدی باشند و روسیه می‌تواند مسئول احتمالی آن باشد. مسکو اما این اتهام را رد کرده است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha