• شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400071710731
  • منبع : نمایندگی مرکزی

رقابت‌های سنگین برای شغل‌های اندک، عامل مهم افسردگی دانشجویان

رقابت‌های سنگین برای شغل‌های اندک، عامل مهم افسردگی دانشجویان

ایسنا/مرکزی مدیر مرکز مشاوره دانشگاه اراک گفت: پذیرش بی‌رویه دانشجو و رقابت‌های سنگین بین جوانان عامل مهمی در ایجاد تنش و ناکامی در آنهاست، بر این اساس باید متناسب با نیاز کشور دانشجو پذیرفته و فارغ‌التحصیلان به عرصه های اشتغال معرفی شوند.

تورج سپهوند در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به فشار اقتصادی و نقش آن در اختلالات روانی افراد و بخصوص جوانان و دانشجویان تصریح‌ کرد: متاسفانه به ‌دلیل حاکمیت فشار اقتصادی بر جامعه امروز، بسیاری از افراد در تامین نیازهای اولیه خود دچار ناتوانی هستند. دانشجویان بسیاری هم هستند که در تامین حداقل نیازهای اولیه زندگی خود درمانده شده‌اند و خانواده‌هایشان نیز قادر به تامین نیازهای آنها نیستند، لذا حضور آنان در کنار همسالانی که از نظر رفاه در سطح بالایی قرار دارند می‌تواند موجب یاس، ناامیدی و در نتیجه کاهش نشاط اجتماعی شود.

وی ضمن اشاره به رقابت‌های شغلی و مشاغلی که در دست افراد ناشایست قرار دارند، ادامه ‌داد: در سال‌های اخیر به‌ دلیل پذیرش بی‌رویه افراد در دانشگاه‌ها، قرارگیری در پیک جمعیت دانشگاهی و عدم اشتغال‌زایی برای این افراد، ناامیدی در بین جوانان افزایش یافته و امید است دولت با برنامه‌ریزی و ارائه راهکار در راستای کاهش مشکلات و کاهش میزان فشار روانی بر جوانان، در این حوزه به طور موثر عمل کند.

سپهوند گفت: میزان ابتلا به اختلالات روانی در جامعه بسیار زیاد بوده‌ و طبق آمار وزارت بهداشت شاید بیش از ۲۵ درصد از جامعه ما در یک برهه ای از زمان دچار مشکل روان شناختی شده و آنرا تجربه کرده‌اند، از طرفی مشکلات خانوادگی نیز عامل موثری در بروز اختلالات روانی است.

وی با اشاره به تاثیر ناکامی در افزایش ناامیدی، پرخاش و افسردگی اظهار کرد: برای افزایش میزان نشاط اجتماعی در جامعه لازم ‌است که نگاه افراد جامعه، فرهنگ جامعه و زاویه دید اشخاص نسبت به نشاط و شادمانی در جامعه مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود چه عواملی موجب ایجاد نشاط در آنها خواهد شد. توجه به اوقات فراغت و سرگرمی که می تواند افراد را برای ساعات کمی شاد کند و همچنین توجه به چشم اندازهای دراز مدت امری بسیار مهم است، برای مثال عدم وجود اشتغال و چشم‌انداز روشن شغلی برای دانشجویان فارغ التحصیل، حس ناامیدی و سرخوردگی را در جوانان به‌وجود آورده ‌است.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه اراک  درخصوص آمار جنسیتی مراجعان و مشکلات آنها گفت: با توجه به نوع اختلالات، علل مراجعات متفاوت است، اما اغلب خانم‌ها بیشتر دچار اختلالات افسردگی و عاطفی هستند و آقایان نیز با مشکلاتی نظیر اعتیاد و اختلالات رفتاری مواجهند، اما میزان مراجعه خانم‌ها به مراکز مشاوره به ‌دلیل برخورداری از ظرفیت‌های اجتماعی بالا و تمایل به گفت‌وگو درخصوص مشکلات‌شان نسبت به آقایان بیشتر است.

تورج سپهوند با اشاره به گستردگی و تفاوت مشکلات جوانان و قشر دانشجو بیان‌ کرد: اکثر مراجعین ما در حوزه دانشجویی عمدتا درگیر اختلالات اضطرابی، عاطفی و خلقی هستند و بخصوص زمانی که دانشجویان در خوابگاه‌ها و دانشگاه حضور داشتند با مشکل عدم سازگاری مواجه بودند.

وی با تاکید بر رابطه علت و معلولی بین افسردگی و خطرخودکشی در افراد اظهارکرد: خوشبختانه در چند سال اخیر در دانشگاه اراک آماری مبنی بر خودکشی مشاهده نشده ‌است، البته ترغیب هایی به خودکشی در افرادی که دارای افسردگی بودند یا ژست یا اقدامات جزئی وجود داشته است که سعی کردیم در مرکز با  درمان افراد افسرده  از این معضل جلوگیری کنیم. لازم به ذکراست در برخی افراد، اختلالات روانی و افسردگی، ریشه خانوادگی و ارثی دارد و از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به یک اختلال خاص هستند.

سپهوند افزود: احساس شکست و ناامیدی و ناکامی از دلایل اصلی افسردگی هستند و هر فرد به‌ میزانی که دچار شکست شود، اگر تفکر خود را پس از آن اصلاح نکند، ضمن اینکه سخت‌کوشی را عاملی بیهوده خواهد پنداشت، تلاشی جهت بهبود زندگی و روحیات خود نخواهد کرد. با توجه به اینکه فشارهای اقتصادی نیز در اکثر اوقات توان‌کاهند، فرد با احساس استیصال مواجه شده و در صورت برخورد با درهای بسته در زندگی همواره با غول افسردگی بی پایان دست و پنجه نرم می‌کند.

سپهوند درخصوص آمار ترک تحصیل دانشجویان دانشگاه اراک گفت: متاسفانه تعداد قابل توجهی به دلایلی نظیر مشروطی، مشکلات خانوادگی، مشکلات روحی و افت تحصیلی از ادامه تحصیل شانه خالی کرده و به اصطلاح ترک تحصیل کرده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از آمار بالای بهبودی مراجعین به این مرکز، تاکید کرد: علاوه بر تاثیر حذف عوامل مضر و افزایش عوامل نشاط‌بخش در زندگی افراد، میزان تلاش افراد و همراهی خانواده‌ها نیز در روند بهبودی افراد نقش قابل توجهی دارد. خواهشمندیم که خانواده‌ها با مطالعه و آموزش ضمن ساخت محیط امن خانوادگی، عواملی که موجب تشنج روحی و روانی فرزندان و خانواده‌ها می‌شود را شناسایی کرده و از آنها تا حدممکن جلوگیری کنند.

سپهوند با اشاره به نقش دانشگاه در کاهش فشارهای روانی گفت: دانشگاه می‌تواند با حمایت دانشجو و برنامه‌ریزی برای ایجاد شرایط شغلی برای دانشجویان و برگزاری برنامه‌های مفرح و نشاط‌بخش و ایجاد حس تعلق و حمایت در دانشجو، میزان امید و نشاط اجتماعی را افزایش دهد.

انتهای‌پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha