• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400071409466
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

گام‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان از خانه تا اجتماع

گام‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان از خانه تا اجتماع

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک روانشناس در چهارمحال و بختیاری تقویت حس مسئولیت‌پذیری را نخستین گام در تقویت اعتماد به‌نفس در کودکان دانست و گفت: اینکه یک کودک بتواند به تنهایی کارهای شخصی خود را انجام دهد، به تنهایی به حمام برود، لباس‌هایش و اتاقش را مرتب کند، حس خوب را دریافت کرده و در نتیجه اعتماد به نفس وی را افزایش می‌دهد.

مهرداد رضاپور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش مشارکت فرزندان در تصمیم‌گیری‌های خانه و افزایش اعتماد به نفس در آنان، اظهار کرد: اعتماد به نفس ناشی از عوامل مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها ایفای نقش داشتن بوده، همچنین بازخورد از نقش اجرا شده دارای اهمیت خواهد بود.

وی افزود: وقتی کودکی مسئولیتی را به‌دست می‌گیرد، از نگاه وی آن مسئولیت ارزشمند است و به‌خوبی آن را انجام می‌دهد و در پایان احساس موفقیت خواهد داشت، بنابراین این مسئل می‌تواند در پایان اعتماد به نفس او را تقویت و منجر به رشد کودک شود.

این روانشناس تقویت حس مسئولیت‌پذیری را نخستین گام در تقویت اعتماد به نفس در کودکان دانست و افزود: اینکه یک کودک بتواند به تنهایی کارهای شخصی خود را انجام دهد، به تنهایی به حمام برود، لباس‌هایش و اتاقش را مرتب کند، حس خوب را دریافت کرده و در نتیجه اعتماد به نفس وی را افزایش می‌دهد.

رضاپور ادامه داد: کودک با رفتن به مدرسه و مشارکت در امور مدرسه و کلاس، مانند انتظامات، فعالیت‌های کلاسی جمعی، انجام فعالیت‎‌های ورزشی و ... می‌تواند به شکل بسیار موثری اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

وی سپردن امور مربوط به بیرون از خانه در سنین نوجوانی را گام بعدی افزایش‌دهنده اعتماد به نفس در فرزند برشمرد و یادآور شد: سپردن کارهای منزل به نوجوان و انجام دادن آن، فعالیت در گروه‌های همسالان و مشارکت‌های اجتماعی سهم بسزایی در افزایش اعتماد به نفس در فرزندان دارد.

این روانشناس تاکید کرد: باید دقت کرد که در زمان سپردن مسئولیت به فرزند، باید حد منطقی را رعایت کرد، گاهی اوقات امکان دارد به‌جای بازخورد منطقی توجه بیش از اندازه به فرزند شود و سطح انتظار وی را بیش از اندازه افزایش بدهد، این مسئله می‌تواند آسیب‌زننده باشد، در نتیجه سطح انتظارش برای دریافت پاداش و توجه افزایش پیدا می‌کند، مثلا اگر آن سطح از توجه را در محیط مدرسه و یا همسالان دریافت نکند، سرخوردگی  و انزوا را برای او در پی خواهد داشت.

رضاپور با اشاره به مسئله کم‌توجهی در کودکان، خاطرنشان کرد: وقتی کودکی فعالیتی را انجام داده و دوست دارد به چشم بیاید، اما والدین آن رفتارها و موفقیت‌های تحصیلی کودک را نبینند، در اینجا وی احساس سرخوردگی، یاس و بیزاری از محیط پیرامون خود پیدا کرده و در نتیجه مسئولیت‌گریز می‌شود.

وی گفت: اگر بخواهیم در کودکان اعتماد به نفس دهیم، باید مسئولیت درستی را به آنان واگذار کنیم، سعی کنیم مسئولیت درستی را به آنان محول کرده و حس ارزشمندی و موفقیت را به آنان القا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha