• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400071409347
  • منبع : نمایندگی مازندران

امام‌زاده قاسم محمودآباد؛ مدرسه یا مکان متبرکه؟

امام‌زاده قاسم محمودآباد؛ مدرسه یا مکان متبرکه؟

ایسنا/مازندران هنوز عده‌ای نمی‌دانند که باید بگویند "مدرسه‌ای در حیاط امام‌زاده‌ای در محمودآباد قرار دارد" یا "امام‌زاده‌ای در حیاط مدرسه"، اما آنچه معلوم است هم در این محیط، دانش‌آموزان به تحصیل می‌پردازند و هم محلی برای عبادت و زیارت است، با این حال رئیس اداره اوقاف و امور خیریه محمودآباد توپ را در زمین رئیس آموزش و پرورش این شهرستان قرار می‌دهد و معتقد است "آموزش و پرورش در تخلیه مدارس حریم امامزاده قاسم کوتاهی می کند".

بهروز صادقی رییس ادره اوقاف و خیریه شهرستان محمودآباد در این زمینه معتقد است: توسعه و ترویج فرهنگ وقف و افزایش بهره وری آن و اجرای امینانه خواسته های واقفین نیک اندیش از جمله اهداف کلان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است.

وی با بیان اینکه در شهرستان محمودآباد ۳۵۰ موقوفه اعم از منفعتی و انتفاعی داریم که از این تعداد ۸۰ بنا موقوفه منفعتی است که باید مال الاجاره آن به اوقاف پرداخت شود، تصریح کرد: در حال حاضر مبلغ ۲ میلیارد تومان مال‌الاجاره در شهرستان معوق مانده است که متاسفانه به علت عدم پرداخت آن اجرای نیت های واقفین مسکوت باقی می‌ماند.

رییس ادره اوقاف و خیریه محمودآباد با اشاره به اینکه لازم است دستگاه‌های دولتی مانند آموزش و پرورش، مخابرات و سایر نهاد هایی که وقف هستند و مال الاجاره خود را پرداخت نکردند در اسرع وقت نسبت به پرداخت آن اقدام کنند و سایر افراد هم می توانند با پرداخت به موقع مال الاجاره از بسته های تشویقی که شامل حالشان می شود استفاده کنند، خاطرنشان کرد: ثبت وقف‌های جدید بر اساس نیازهای روز جامعه یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه اوقاف است و مسئولان اوقاف در تلاش هستند وقف‌های جدید را به سمت نیازهای روز جامعه سوق دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش عرصه های بلا استفاده زیادی دارد که اگر برای احداث مدرسه کلنگ زنی کند خیرین و نماینده مردم محمودآباد درمجلس شواری اسلامی و سایر مسئولان نیز برای ساخت آن اقدام خواهند کرد، گفت: پرونده مالکیت عرصه امامزاده در محاکم قضایی در حال رسیدگی است.

رییس ادره اوقاف و خیریه محمودآباد خاطرنشان کرد: با توجه به کشف استخوان سه انسان و همچنین طبق کارشناسی و نظریه باستان شناسان میراث فرهنگی قدمت این استخوان ها به ۴۰۰ سال پیش برمی گردد که نشان از محق بودن اداره اوقاف دارد و حکایت از آن است که در قدیم نیز اینجا آرامستان بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بناهای متبرکه قطب فرهنگی شهر هستند قرار است طرح توسعه صحن و سرا احداث و خدمات گردشگری مذهبی ارائه گردد و طرح توسعه صحن و سرا امامزاده قاسم ساخته شود و امکاناتی چون زائر سرا، فضاهای فرهنگی و آموزشی و مسجد ، سرویس بهداشتی و سایر خدمات گردشگری ارائه شود.

گزارش از: محمد محتاطی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha