• دوشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400071207916
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سالمندان امروز همان جوانان دیروز

سالمندان امروز همان جوانان دیروز

ایسنا/اصفهان به طور متوسط هر ماه یک بار مادرم را به مطب یک پزشک می‌بردم. وقتی می خواستیم از خیابان رد شویم، توان راه رفتن نداشت، رانندگان کم حوصله هم با بوق زدن‌های خود اعتراض می کردند و من هم عصبانی با او دعوا می کردم، مادر خجالت می کشید و می گفت: "حق داری که ناراحت شوی، اما تقصیر خودم نیست، نمی توانم راه بروم، پیری و مریضی، قسمت دشمنت هم نشود."و من فراموش کرده بودم که وقتی بچه بودم و پاهایم خسته می‌شد، همین مادر بود که با تمام خستگی هایش مرا بغل می‌کرد.

دوران سالمندی و پیری به مانند دوران جوانی یا کودکی یکی از مراحل زندگی است، اما شخص سالمند در این دوران دیگر شور و انرژی جوانی را ندارند، قوای جسمانی او تحلیل رفته و میزان فعالیت‌های فیزیکی‌اش کاهش می‌یابد به همین دلیل است که بیشتر از پیش نیاز به نگاه پر مهر و احترام اطرافیان و فرزندان دارد و نباید خاطرش آزرده شود و یا مورد بی‌مهری قرار گیرد.

یک کارگر بازنشسته به ایسنا گفت: سالمندان امروز، روزگار سخت و دشواری را برای تامین زندگی فرزندان خود پشت سر گذاشته‌اند و تنها یک آرزو دارند که در خانه ای آرام و با محبت اعضای خانواده خود روزهایشان را سپری کنند. 

وی اظهار کرد: احترام به سالمندان در جامعه امروز کم رنگ شده است، حتی اعضای خانواده ها نیز به کهنسالان و مشکلات آنها توجهی ندارد و فقط سرگرم زندگی خودشان هستند.

این کارگر بازنشسته افزود: ما که بچه بودیم با تمام وجود برای بزرگترهایمان، احترام قایل بودیم، حتی آنها که نمی شناختیم و سعی می کردیم به هر شیوه که بلد بودیم به آنها کمک کنیم، اما امروز نمی دانم چرا فرزندان، پدر و مادر خود را فراموش کرده اند و انگار که پیری و بیماری برای آنها نخواهد بود. 

وی تصریح کرد: قدیمی ها به ما می گفتند که کودکان، از رفتار بزرگترهای خود الگو می ‏گیرند. اگر به دیگران با احترام رفتار کنیم، فرزندان ما نیز، همین آداب و فرهنگ را یاد گرفته و با همین ادب و حق‏ شناسی نسبت به پدر و مادر و بزرگترها عمل می کنند.

زمان دوری نیست، روزگاری که پدر بزرگ در تنهایی خود، عصایش را به دستم می داد و کلاه سیاهش را بر سرم می‌گذاشت و نگاهم می کرد و لب‌هایش مثل غنچه به خنده وا می شد. شاید به زبان بی زبانی به من می گفت که این روزگار همه است و حالا من به آن روزگار رسیده ام اما کسی نیست که عصایم را به دستش بدهم و کلاه سیاهی را به او بدهم.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به ایسنا، گفت: دوران سالمندی نیازمند توجه بیشتر به جنبه های مختلف سلامت است و یکی از جنبه های مهم سلامت که اغلب نادیده گرفته می شود، سلامت معنوی است.

طیبه مرادی اظهار کرد: سالمندان، با بیماری‌های طولانی مدت یا ناتوان کننده و بحران‌های جسمانی و گاه روانی روبرو مـی شـوند و در ایـن زمان‌های بحرانی که افراد، آسیب پذیرتر هستند فرصتی برای رشد معنوی ایجاد می شود.

وی افزود: پژوهش‌های پزشکی پیش از این سلامتی را بر اساس ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی بررسی می کرد، اما امروز سلامت معنوی نیز مورد توجه قرار گرفته است که شامل دو بعد سلامت مذهبی و سلامت وجودی است. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، تصریح کرد: سلامت مذهبی نمایانگر رابطه فرد با خدا یا قدرت نامحدود است، در حالی که سلامت وجودی نشان دهنده رابطـه ما با دیگران، محیط و روابط درونی ما است و به ما ظرفیت ادغام ابعاد متفاوت و انتخاب‌های مختلف را می‌دهد.

مرادی با اشاره به مطالعات پژوهشی تاکید کرد: معنویت، یکی از ابعاد وجود انسانی است که در مواقع بروز بحران و اسـترس بروز پیدا می کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که بین سلامت معنوی با سلامت جسمی، سلامت عاطفی، بهبود افسردگی و اضطراب و ارتقا رفتارهای بهداشتی ارتباط مستقیم وجود دارد.

این پژوهشگر حوزه پزشکی گفت: باتوجه به شتاب روند پیری در ایران و جهان، توجه به استرس‌ها واضطراب‌ها و در کل سلامت افراد در دوران سالمندی از اهمیت بالایی برخورداراست زیرا ایـن دوره سرشار از احساس کمبودها به علت کاهش اعتماد به نفس، کمبود فعالیت و تحرک، از دست دادن دوســتان و نزدیکان، کاهش استقلال مادی و جسمانی و ابتلا به بیماری های مزمن است. 

وی افزود: مطالعات نشان می دهد که ۹۰ درصد سالمندان، برای سازگاری با تنش‌ها به معنویت و مذهب روی می آورند. در نتیجه مراقبان سالمندان حتی در بیمارستان‌ها باید بـه نیازهای معنوی آنها توجه کنند. 

مرادی اظهار کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد زمانی که شخص از مشکلات جسمی و روانی رنج می‌برد، معنویت راهی است که اهداف زندگی را تغییر می دهد، به زندگی و حوادث موجود ساختار می بخشد و حس خوب بودن و رضایت، امیدواری، هدفمندی و معنادار بودن زندگی را القا می‌کند.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت و گو با ایسنا گفت: احترام به سالمندان و تکریم مقام و منزلت آنان مورد سفارش پیشوایان دینی بوده و در کتاب‌های مقدس آسمانی و روایات و آموزه‌های دینی و فرهنگی از جایگاه والایی برخوردار است.

مهدی دلاوری اظهار کرد: جهان، با افزایش سریع در تعداد و نسبت جمعیت سالمندان روبرو است و پیش بینی می شود که جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به رقم یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ برسد و شناخت نیازها، مشکلات، تغذیه صحیح، طب و تحرکات بدنی سالمندان ضروری است.

وی تصریح کرد: سالمندان برای زندگی سالم باید تلاش خود را برای سازگاری با محیط بیشتر کنند و به موازات آن افرادی که با سالمندان زندگی می کنند نیز باید اطلاعات و راهنمایی های بیشتری در مورد شرایط دوران سالمندی کسب کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهد خطر مرگ در سالمندانی که روابط اجتماعی ضعیف دارند نسبت به آن‌هایی که اطرافشان پر از کسانی است که به او مهر می‌ورزند و هم به آنها با مهرورزی پاسخ می دهد، چهار برابر خواهد بود.

دلاوری گفت: جمعیت سالمندان ساکن در شهرستان های کاشان و آران وبیدگل ۶۱ هزار و ۳۷۸ نفر است که بیش از یک سوم آنها سالمندان پرخطر با شرایطی نظیر تنهایی، بضاعت مالی کم و داشتن چند بیماری هستند.

همه روزه در مسیر نگاه شتابناک خود، پیرمردها و پیرزن‌هایی را دیده‌ایم که در گوشه پارک یا کنار جوی خیابان نشسته و با دستان لرزان خود خرده های نان یا دانه های جو و گندم را برای گنجشک‌ها و پرنده ها می‌ریزند. در این دوران تنهایی، انگار که همین پرنده ها همدل و همزبان آنها هستند.

سالمندان امروز همان جوانان دیروز هستند، پس در این دوران توانایی بهتر است به فردای خویش نیز بیندیشیم و سالمندان را تکریم کنیم که بزرگداشت آنها مایه شادی و برکت زندگی ما است.

اول اکتبر با هدف آگاه سازی از شرایط و نیازهای سالخوردگی و تکریم افراد سالمند در سراسر جهان به نام روز سالمند گرامی داشته می‌شود و در ایران از ششم تا دوازدهم مهر ماه به نام هفته سالمند نامیده شده است. شعار امسال، "بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال" است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha