دکتر حسین انصاری در گفتوگو با ایسنا، در خصوص طرح ساماندهی تردد خودرو در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: این پروژه تقریبا از دو سال گذشته شروع شده است، علت اساسی برنامهریزی این طرح مواجه با مشکل در ورودیهای دانشگاه بود که بر همین اساس نیز شکایتی هم از سمت پلیس راهور از دانشگاه سبز به قوه قضائیه شده بود. با ورود پلیس راهور و مجموعه ترافیک شهرداری به این موضوع، تشخیص داده شد که کنترل درب شرقی دانشگاه برای ورود خودروها صورت گیرد و بر اساس آنچه از طریق دوربینهای مدار بسته چک شده بود، مشاهده شد که این ورودیها ترافیکهایی را ایجاد کرده و تا میدان آزادی و بلوار وکیل آباد امتداد داشته است و همچنین درب غربی دانشگاه هم که در حاشیه بلوار باهنر است موجب ترافیکهایی شده بود.
وی اضافه کرد: در نتیجه تشخیص داده شد که بخشی از این ترددها، ترددهای غیر دانشگاهی هستند که در طی روز وارد دانشگاه میشوند و ما ناچار بودیم برای کنترل رفتوآمد در دانشگاه، این مباحث را کنترل کنیم. یکی از مباحثی که دانشگاه سبز مطرح کرد، کاهش حجم بخشی از ترافیک در دانشگاه بود که همه این بحثها به این امر ختم شد که بتوانند کنترل هوشمندی را بر روی رفتوآمدهایی که در دانشگاه انجام میشود، داشته باشند.
انصاری اظهار کرد: حدود دو سال است که بر اساس این طرح دوربینهای مدار بستهای بر روی دربهای ورودی دانشگاه نصب شده و روی این دوربینها نیز پلاکخوانهایی وجود دارد که هر خودرویی که وارد دانشگاه میشود، این پلاکها را میخواند. در حقیقت کاری که دانشگاه سبز در طی این دو سال انجام داد با هماهنگیها و جلسات متعددی که با انجمنهای صنفی دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی مشهد داشتند بر روی جنبههای مختلف کنترل هوشمند متمرکز بودند که در نهایت به این نتیجه رسیدند که با همکاری مجموعه شهرداری این طرح را اجرا و عملیاتی کنند که این امر محقق شد، تفاهمنامه همکاری هم بین این دو نهاد بسته شد و در حال حاضر طبق این طرح، خودروهایی که وارد دانشگاه و از دانشگاه خارج میشوند، عملا پلاکشان قابل خواندن است و مشخص میشود که هر خودرو در چه ساعتی وارد دانشگاه و در چه ساعتی از دانشگاه خارج میشود.
گام بعدی دانشگاه سبز چیست؟
معاون اداری، مالی و پشتیبانی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبتهای ضد و نقیضی که در این خصوص شنیده میشود، بناست که در ادامه چه گامی در این راستا برداشته شود، اظهار کرد: برنامه اصلی ما این است که ما ناچاریم ترافیک را در دانشگاه کنترل کنیم که برای این کار دو راه پیش روی ما وجود دارد، یک راه جلوگیری از ورود خودروهای غیر دانشگاهی است که در حال حاضر به دلیل مسائلی که وجود دارد، امکان پذیر نیست، زیرا شهر با مشکلات ترافیکی مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: این در حالی است که حتی مجموعه شهرداری نیز با بررسیهایی که انجام داد به این نتیجه رسید که درب شرقی دانشگاه را جا به جا کند و بر این اساس، طرحهای اولیه هم ارائه شد و حتی طرحهای هوشمند را هم ارائه دادیم که بر اساس آن ساعت شروع کلاسهای دانشجویان را تغییر دهیم که در حقیقت تمام این اقدامات توسط دانشگاه سبز صورت گرفت اما با این وجود باز هم از حجم ترافیک دانشگاه کاسته نشد. راه دیگر برای این موضوع هوشمند شدن این روند است، تصمیم بر این شد تا هشداری را طراحی کنیم که خودروهای غیر دانشگاهی وارد دانشگاه نشوند و اگر کسی قصد دارد از این مسیر عبور کند هزینهای را پرداخت کند که بتوان مجددا این هزینهها را صرف زیرساختهای ترافیک دانشگاه و رفتوآمد وسایل نقلیهای کرد که عمدتا دانشجویان و اعضاء هیأت علمی از آنها استفاده میکنند.
معاون اداری، مالی و پشتیبانی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: این در حالی است که فعلا بنا نیست که هزینهای از اعضاء هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان دریافت شود، اما اینکه گفته شود این موضوع جنبه درآمدی دارد، درست نیست؛ چراکه در حوزه ترافیک، پارکینگها، رفتوآمدها، حفاظت و نگهداری هزینهها بالاست و از اینرو اعضاء هیأت علمی و کارکنان دانشگاه فردوسی در بخشهای مختلف باید بدانند که هیچکس چنین جنبه درآمدی برای این کار متصور نیست بلکه بیشتر جنبه جمعآوری اطلاعات و دادهها مد نظر است.
انصاری عنوان کرد: در حال حاضر، دانشگاه هنوز هیچ تصمیم خاصی در این خصوص نمیتواند بگیرد، زیرا هیچ اطلاعاتی از ساعت ورود خودروها و خروجشان از دانشگاه، زمان ماندنشان در دانشگاه، چند درصد مربوط به دانشجویان و چند درصد مربوط به کارمندان است یا اینکه اینها به عنوان پارکینگ استفاده میشوند یا خیر، در دست نیست. بنابراین هدف از دنبال کردن این برنامه صرفا به دلیل کنترل اینگونه رفتوآمدهاست که در طی روز در دانشگاه صورت میگیرد.
وی اظهار کرد: در حقیقت ما در حوزه پدافندی خود مباحثی داریم که ورود و خروج خودروهایی که با حجم زیادی از دانشجویان وارد دانشگاه میشوند را بررسی میکند که در این میان بحث حفاظت فیزیکی کار سختی است و از طرفی نیز کنترل خودروها در دانشگاه این اجازه را به ما میدهد که ما بحثهای حفاظتی خود را در دانشگاه دقیقتر کنیم.
هزینههای دریافتی از کارمندان دانشگاه فردوسی به چه صورت است؟
معاون اداری، مالی و پشتیبانی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سوال که بناست از اعضاء هیأت علمی دانشگاه و کارمندان هزینههایی دریافت شود یا خیر، بیان کرد: ما در تفاهمی که با شهرداری داریم مکلف هستیم برای یک مشارکت اعتباری بین شهرداری و دانشگاه طبق قراردادی که داریم جابهجایی انجام دهیم اما از طرفی نیز بنا نیست کسی از اعضاء هیأت علمی یا کارمندان پولی دریافت کند.
وی ادامه داد: مشخصا ما در حال حاضر بحثی را در میان اعضاء هیأت علمی و کارمندان داریم که برخی از اعضاء هیأت علمی و کارمندان با خودروهای شخصی خود رفتوآمد میکنند و برخی نیز از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند، از اینرو ما برای هر یک از این اعضا اعتباری را در نظر گرفتهایم که سیستم دانشگاه برای اینکه دقیقا مشخص شود که حجم مراودات مالی که بین شهرداری و دانشگاه انجام میشود، به تمامی این اعتبارات دسترسی دارد که در همین راستا شهرداری و همچنین دانشگاه هر یک به سهم خود سرمایهگذاریهایی را انجام دادهاند.
وی تأکید کرد: اما با این وجود فعلا هیچکس قصد ندارد که از اعضاء هیأت علمی و کارمندان دانشگاه هزینهای را دریافت کند و اگر هم روزی به این نتیجه رسیدند که باید مبالغ اعتباری در این میان جابهجا شود باید از محل درآمد پروژه این اعتبار که از رفتوآمد خودروهای غیردانشگاهی است، صورت گیرد.
معاون اداری، مالی و پشتیبانی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: مشکل دانشگاه فردوسی این است که در برخی از روزها ۲۲ هزار تردد دارد که بخشی از این ترددها زمانی رخ میدهد که مراجعان شرکتی، عمومی و... که با حجم ترافیک بلوار باهنر مواجه میشوند، به داخل دانشگاه رفتوآمد میکنند و همین امر باعث میشود که ورودیهای غیردانشگاهی در داخل دانشگاه و حتی روزهای تعطیل افزایش پیدا کند.
هزینههای دریافتی صرف کنترل تردد خودروها در دانشگاه میشود
انصاری افزود: بر اساس مصوبهای که طراحی شده اگر درآمدی از این محل رخ داد، باید صرف مدیریت ترافیک و بهبود سیستمهای حمل و نقل عمومی شود. بنابراین به نظر بنده هیچگاه نباید از کارکنان هزینهای دریافت شود اما فعلا هم دریافت نمیشود اما اگر به لحاظ بودجهای اعتباری جابهجا میشود، اعضاء هیأت علمی نباید این اعتبار را به عنوان پرداخت تلقی کنند. در حقیقت این تفاهمنامهای بوده که دانشگاه سبز با جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی انجام داده است، از اینرو با توجه به اینکه دانشگاه نیازی به این درآمدها ندارد اما به عنوان دانشگاه سبز مکلف است که رفتوآمد و تردد خودروها در دانشگاه را کنترل کند.
وی عنوان کرد: در حقیقت این هزینههایی که بناست از خودروهای غیر دانشگاه دریافت شود، صرف حوزه ترافیک خواهد شد که در این میان نیز هماهنگیهایی جهت اینکه از تاکسیهای اینترنتی اسنپ و همچنین سازمانهایی که به حمل و نقل عمومی کمک میکنند، هزینهای دریافت نشود و البته نهادهای دیگر حوزه حمل و نقل که هنوز تعریف نشدهاند نیز میتوانند درخواست دهند تا بتوانند در سامانه این دانشگاه تعریف شوند تا بر این اساس هزینهای برای ورود آنها به دانشگاه دریافت نشود.
معاون اداری، مالی و پشتیبانی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: اما قطعا در بلند مدت، دانشگاه سبز با هماهنگیهایی که با ذی نفعان انجام خواهد داد ممکن است تغییراتی در سیاستهای خود اعمال کند اما فعلا از خودروهای غیردانشگاهی هزینه رفتوآمدی دریافت خواهد شد که این هزینه صرف زیرساختهای وسایل حمل و نقل عمومی خواهد شد.
ارسال پیامک برای کارمندان و ذینفعان دانشگاه
انصاری در خصوص پیامکهایی که برای افراد ارسال میشود نیز بیان کرد: این پیامکی که ارسال میشود بدین منظور است که هر خودرویی که از دانشگاه عبور میکند، باید اطلاعات خود را در سامانه مدیریت ترافیک دانشگاه ثبت کند تا در آنجا مشخص شود هر یک از خودروها متعلق به کارمندان، اعضاء هیأت علمی و شرکتهایی است که در دانشگاه فعال هستند یا اینکه یک خودروی عبوری است.
وی تأکید کرد: به هر حال این دانشگاه حوزه اعضاء هیأت علمی است و بر همین اساس، قانونا و اخلاقا نباید از آنها هزینه بیشتری دریافت شود، اما دانشگاه برای اینکه نشان دهد که هدفش مدیریت هوشمند ترافیک و کمک به بهبود شرایط ترافیکی دانشگاه است به همین دلیل اعتباری که در سامانه جابهجا میشود و برای اعضاء هیأت علمی در نظر گرفته شده اعتبار بالاتری است و به نوعی دانشگاه به دنبال کسب درآمد نیست.
معاون اداری، مالی و پشتیبانی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: به نظر بنده دو سال وقت گذاشتن دانشگاه سبز بر روی این موضوع و برگزاری جلسات متعدد، این پروژه را پروژه پختهای کرده و چون این مربوط به دانشگاهیان است، یک مدت این طرح را مورد استفاده قرار دهند و اگر در راستای استفاده از این طرح با مشکلاتی مواجه شدند مجددا تصمیمگیریهای لازم را خواهند گرفت یا سیاستگذاری این طرح را تغییر خواهند داد تا در صورت مشکلات، حل شود و این طرح با روند بهتری ادامه یابد.
انصاری خاطرنشان کرد: با این وجود امیدوارم که تمام اطلاعات سامانه مدیریت هوشمند ترافیک هم در اختیار شهروندان و هم در اختیار اعضاء هیأت علمی، کارمندان و تمام ذی نفعان این دانشگاه قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات