• یکشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400070402429
  • خبرنگار : 50214

رئیس آتش‌نشانی یزد:

آتش‌نشانان یزد سریعترین‌های کشور می‌شوند/جانمایی ایستگاه‌های یزد مناسب نیست

آتش‌نشانان یزد سریعترین‌های کشور می‌شوند/جانمایی ایستگاه‌های یزد مناسب نیست

ایسنا/یزد رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد از تلاش برای کاهش میانگین زمان رسیدن آتشنشانان در محل حریق در راستای تحقق چشم‌انداز این سازمان خبر داد و یکی از چالش‌ها در این خصوص را جانمایی نامناسب ایستگاه‌های آتش‌نشانی در این شهر خواند.

آتشپاد «سید محمد میرجلیلی» امروز یکشنبه در نشست با خبرنگاران و گرامیداشت روز هفتم مهرماه «روز آتش‌نشانی و ایمنی» به تصویب چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ی آتش‌نشانی یزد از سوی شورای سازمان آتش‌نشانی، گفت: بر اساس این چشم‌انداز، آتش‌نشانی یزد تا افق ۱۴۱۰ باید به سازمانی استراتژی محور، هوشمند و سریع در سطح کشور تبدیل شود.

وی از طراحی و تدوین چهار راهبرد برای تحقق این چشم‌انداز خبر داد و یکی از این راهبردها در جهت ارتقای کیفیت خدمات سازمان را کاهش میانگین زمان رسیدن آتشنشانان به محل وقوع حادثه خواند و تصریح کرد: در همین راستا طی روزهای آتی اپلیکیشن آتش‌نشان(sos) روی سایت شهرداری یزد به آدرس yazd.ir جهت استفاده عموم بارگذاری خواهد شد تا در جهت اعلام دقیق موقعیت و نوع حریق از سوی شهروندان تسهیل صورت گیرد.

وی با بیان این که در حال حاضر میانگین زمان رسیدن عوامل آتش‌نشانی در محل حریق منازل ۴ دقیقه و ۱۰ ثانیه و در حریق اماکن تجاری ۳ دقیقه و ۴۰ ثانیه است، ابراز امیدواری کرد که با فراگیر شدن و بهره‌برداری مطلوب از این نرم‌افزار قابل نصب روی تلفن‌های همراه شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ ثانیه این زمان حیاتی که معادل ساخت دو ایستگاه آتش‌نشانی جدید در شهر است، باشیم.

میرجلیلی ایجاد راهبندهای هوشمند برای تردد خودورهای آتشنشانی و همچنین هماهنگی با سازمان فاوا شهرداری برای ایجاد مسیر سبز(سبز کردن چراغ‌های راهنمایی در مسیر خودروهای آتشنشان) را از دیگر این اقدامات در دست اجرا به همین منظور برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: در هفته جاری و به مناسبت روز آتش‌نشانی دوازدهمین ایستگاه آتش‌نشانی شهر یزد در منطقه مهرآوران مورد بهره‌برداری رسمی قرار خواهد گرفت، گفت: هرچند در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های شهر براساس سرانه جمعیتی مناسب است ولی هنوز هم به دلیل جانمایی نامناسب ساخت ایستگاه‌های آتشنشانی در شهر یزد و حومه، زمان رسیدن به بالغ بر سه هزار هکتار از این مناطق بیش از ۵ دقیقه زمان می‌برد که در همین راستا اصلاح جانمایی ایستگاه‌ها را در دست اقدام داریم.

به گفته‌ی این مسئول، براساس اعلام مشاور برای شهر یزد با جمعیت ۹۰۰ هزار نفر نه جمعیت کنونی ۶۰۰ هزار نفری، تعداد ۱۴ ایستگاه آتش‌نشانی کفایت می‌کند که در افق طرح چشم‌انداز سازمان دیده شده است.

آتشپاد میرجلیلی یکی دیگر از راهبردهای اصلی جهت چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ی این سازمان را ارتقای مهارت‌ها و توانایی نیروهای آتش‌نشانی جهت مدیریت مطلوب امداد و نجات در محل حادثه و حریق ذکر کرد و گفت: در همین راستا علاوه بر آموزش مداوم پرسنل که اخیراً با اعزام ۱۰ نفر از یزد به دوره‌های آموزشی بین‌المللی امدادو نجات در تهران دنبال شد، تنها از مهرماه ۹۸ تاکنون بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان تجهیزات و ماشین‌آلات برای ایستگاه‌های آتشنشانی یزد خریداری شده و امسال نیز انعقاد خرید چهار میلیارد تومان تجهیزات را در دست اقدام داریم.

وی ضمن اشاره به اقداماتی نظیر ایمن‌سازی پارک‌ها، در حال اجرا بودن سیستم اطفای حریق بازار سنتی یزد و بهسازی میدان عملیات آتش‌نشانی شهر، از اتصال ارت تمام دکل‌های بی‌سیم سازمان در جهت سومین رویکرد این سازمان یعنی کاهش حوادث پرسنلی خواند و افزود: جهت حفظ سلامت پرسنل تنها در سال جاری یک میلیارد تومان تجهیزات حفاظت فردی با بالاترین سطح استانداردهای بین‌المللی خریداری شده که از نظر سازمان آتش‌نشانی یزد را جزو بهترین سازمان‌های آتش‌نشانی کشور کرده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد راهبرد چهارم چشم‌انداز ۱۰ ساله این سازمان را کاهش حوادث و حریق‌ برشمرد و گفت: آتش‌نشانی تنها یکی از سازمان‌های موثر در این رابطه است و هرچند سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری نیز در این راستا برگزاری جشنواره شهر ایمن را دنبال می‌کند ولی به نظر آتش‌نشانی و شهرداری در این مقوله تنها هستند و سایر دستگاه‌ها و به ویژه رسانه‌ها باید به کمک بیایند.

میرجلیلی در ادامه به امار حوادث و رحیق های شهر یزد طی شش ماهه نخست امسال نیز اشاره و بیان کرد: در این مدت ۱۰۳۷ مورد حادثه شامل ۵۱۰ مورد به دام اندختن حیوانات موذی، ۱۵۵ مورد محبوس شدن افراد، ۷۵ مورد حبس شدن در آسانسور، ۷۳ مورد تصادفات و واژگونی خودرو، ۲۲ مورد گیر کردن اعضای بدن و ۴۱ مورد حوادث مربوط به انگشتر و زیورآلات حلقوی، ۱۴ مورد نشتی گاز و هشت مورد ریزش چاه و غیره اتفاق افتاده است.

وی افزود: همچنین در شش ماهه ابتدایی امسال ۸۱۸ مورد حریق در شهر یزد اتفاق افتاده که علت ۲۳۵ مورد از انها سهل انگاری  و رعایت نکردن ایمنی، ۱۵۳ مورد عمدی و همراه با سوءنیت و ۱۵۰ مورد نیز با هدف پاکسازی محیط روی داده است.

این مسئول در پایان نیز خاطرنشان کرد: در این عملیات‌ها ۹۱ نفر مجروح، ۹ نفر فوتی و ۳۵۷ نفر از شهروندان نجات یافته‌اند و تنها دو نفر از آتش‌نشانان دچار مصدومیت تقریباً جزئی شده‌اند، ضمن این که بیماری کرونا نیز از ابتدا تاکنون هیچگاه آتش‌نشانی یزد را برخلاف برخی شهرهای کشورمان دچار بحران نیروی انسانی نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha