زهره عبادتی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به نقش منابع آلاینده متحرک از جمله خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت، اتوبوس، کامیون در آلودگی هوای تهران بهویژه در فصل پاییز و زمستان اظهارکرد: براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک در تولید «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» به عنوان مهمترین آلاینده هوا در پاییز و زمستان ۶۰ درصد گزارش شده که متاسفانه تردد بیش از حد خودرو در سطح شهر تهران طی ساعات شبانه روز در این زمینه بیتاثیر نبوده است.
وی در ادامه با اشاره به تصویب و ابلاغ مجدد آییننامه اجرایی ماده ۸ درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه- که در تیر ماه سال ۹۹ بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد- اظهار کرد: خوشبختانه این آییننامه اجرایی با اعمال تغییراتی مجدد تصویب و ابلاغ شده است و ما براساس این آییننامه مکاتباتی با دستگاههای مختلف در زمینه برخورد با خودروهای فرسوده و دودزا انجام دادیم.
عبادتی اضافه کرد: براساس آییننامه اجرایی جدید ماده ۸ قانون هوای پاک، تردد تاکسیها و موتورسیکلتهای کاربراتوری از ابتدای سال ۱۴۰۱ در کلانشهرهایی مانند تهران و تردد سایر خودروهای سواری کاربراتوری داخل محدود طرح «نواحی کم انتشار» (LEZ) ممنوع است.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران بر ضرورت تعامل همه جانبه دستگاههای متولی برای مقابله با آلودگی هوا تاکید کرد و گفت: اگر تمام دستگاههای اجرایی که در قانون هوای پاک برای آنها تکالیفی مشخص شده است به وظایف خود عمل نکنند و با یکدیگر تعامل نداشته باشند نمیتوانیم در اجرای قانون هوای پاک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا موفق باشیم. هرچند سازمان حفاظت محیط زیست بهعنوان ناظر بر حسن اجرای قانون هوای پاک گزارشهای شش ماههای را از دستگاههای متولی در زمینه نحوه عملکردشان در اجرای این قانون دریافت میکند و مورد رصد و بررسی قرار میدهد.
نظارت بیشتر بر مراکز معاینه فنی در سال جاری
عبادتی با اشاره به ماده ۶ قانون هوای پاک که بر الزام انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از خودروهای سبک، سنگین، نیمه سنگین و موتورسیکلت تاکید میکند، تصریح کرد: پایش جدیتر مراکز معاینه فنی و نظارت بر عملکردشان را آغاز کردهایم البته پلیس راهنمایی و رانندگی نیز میتواند با برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی که در سطح شهر تردد میکنند کمک بسیاری کند تا بتوانیم تا حدی آلودگی هوایی که هر سال در شهر تهران با آن روبهرو هستیم را کاهش دهیم.
وی همچنین گفت: شهروندان نیز میتوانند با رعایت برخی نکات از جمله انجام معاینه فنی وسایل نقلیه و کاهش استفاده از خودروهای شخصی در کاهش آلودگی هوا نقش موثری داشته باشند.
پایش و رصد مستمر صنایع و واحدهای آلاینده و کیفیت سوخت مصرفی آنها
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن بیان اینکه پایش، رصد و برخورد با واحدهای صنعتی و خدماتی آلاینده جزو وظایف ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات استانی بهعنوان زیرمجموعه این سازمان است، خاطرنشان کرد: براساس برنامهریزیهای صورت گرفته واحدهای آلایندهای که تاثیر مستقیمی بر آلودگی هوا دارند بهویژه در فصول پاییز و زمستان سال جاری بهصورت هفتگی پایش میشوند و در صورتیکه آلایندگی هریک از این واحدها بیش از حد مجاز بود برای آنها اخطاریه صادر و مشکلات آنها در این زمینه مرتفع میشود.
عبادتی در پایان با اشاره به پیگیریهای انجام شده از طریق استانداری و مکاتباتی که با شرکتهای ملی گاز و نفت انجام شده است، گفت: براساس پیگیریهای انجام شده از سال گذشته واحدهای صنعتی اجازه استفاده از سوختهای سنگین را ندارند و سوخت جایگزین این واحدها باید توسط دستگاههای متولی تامین شود. پایش و بررسی سوخت مصرفی در نیروگاهها، پالایشگاهها، واحدهای سیمان و ریختهگری و... نیز از ابتدای سال جاری بهصورت روزانه و جدیتر در حال انجام است و طی فصل پاییز و زمستان نیز ادامه خواهد داشت تا بتوانیم بخشی از آلایندگی مربوط به منابع ثابت را مدیریت کنیم.
انتهای پیام
نظرات