• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400062821112
  • خبرنگار : 50212

محمد نظام حلیمی:

کاهش تراز تجاری ایران و مالزی در اثر تحریم ها/از تجارت دو جانبه استقبال می کنیم

کاهش تراز تجاری ایران و مالزی در اثر تحریم ها/از تجارت دو جانبه استقبال می کنیم

ایسنا/مرکزی کاردار سفارت مالزی در ایران گفت: کشور مالزی بزرگترین صادر کننده روغن پالم به ایران است.

محمد نظام حلیمی امروز یکشنبه ۲۸ شهریورماه در نشست مشترک با اعضای اتاق بازرگانی اراک و مدیران واحدهای تولیدی صنعتی و فعالان اقتصادی ساوه که در شرکت کاوه فلوت برگزار شد، با اشاره به بازدید خود از واحدهای صنعتی و تولیدی ساوه و زرندیه اظهار کرد: ایران و مالزی از روابط خوب سیاسی، تجاری و اقتصادی بهره می‌برند.

وی با اشاره به کاهش روابط تجاری و اقتصادی ایران و مالزی در سالهای اخیر متاثر از تحریم‌ها اظهار کرد: تراز تجاری ایران و مالزی قبل از اعمال تحریم‌ها به یک میلیارد دلار رسیده بود اما تحریم‌ها موجب شده است که این میزان به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یابد و سعی داریم در بازدید از توانمندی‌های اقتصادی ایران با بررسی موقعیت‌ها برای افزایش تراز تجاری دو کشور سازوکار مناسب را اتخاذ کنیم.

وی در ادامه گفت: کشور مالزی بزرگترین صادر کننده روغن پالم به ایران است و برخی محصولات برقی، الکترونیکی، پلاستیک و شیمیایی نیز به ایران صادر می‌شود و شرکت‌های مالزی قدردان همکاری دو جانبه تجاری با ایران هستند.

کاردار سفارت مالزی افزود: بررسی توانمندی اقتصادی و صنعتی استان مرکزی و ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی در ساوه و اراک برای برقراری روابط تجاری بین شرکت‌های ایرانی و مالزی می‌تواند منجر به افزایش مناسبات و مراودات تجاری بین دو کشور شود تا بتوان تناسبی بین تراز تجاری ایران و مالزی برقرار شود.

او افزود: مالزی از تجارت دو جانبه بین ایران و تجار این کشور استقبال می‌کند و قطعا بازدید از توانمندی‌های ایران در حوزه صنعتی به تقویت مناسبات تجاری و سیاسی کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا؛ در ادامه رایزن اقتصادی سفارت مالزی نیز گفت: هیات دولتی پالم مالزی به دنبال گسترش بازار پالم در آسیای شرقی و سایر نقاط جهان است.

حسام الدین محمد آسپار بیان کرد: ایران یکی از بزرگترین بازارهای روغن پالم در منطقه است و علاوه بر ایران، کشورهای عراق، ازبکستان و پاکستان نیز بازار هدف مالزی است. محصولات پالم محدود به روغن پالم نیست و در صنایع صابون، شوینده و آرایشی بهداشتی نیز کاربرد دارد.

وی افزود: سفارت مالزی در تهران آماده کمک به ایران است و هر گونه نیاز به استفاده، فرآوری و واردات روغن پالم وجود داشته باشد آماده ارائه محصول هستیم.

رایزن اقتصادی سفارت مالزی همچنین بر انجام تحقیقات دوجانبه بین ایران و مالزی برای تولید محصولات جدید در ایران تاکید کرد و افزود: از تمامی ظرفیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی برای تولید محصول جدید در ایران استفاده خواهیم کرد.

مسئول دفتر اتاق بازرگانی اراک مستقر در ساوه نیز گفت: کشور مالزی بزرگترین صادرکننده روغن پالم در دنیاست و همچنین در تولید روغن نخل، کائوچو، کاکائو، ورق‌های استیل، الیاف دست ساز، ماشین آلات و اقلام الکترونیکی نیز شهرت زیادی در دنیا دارد.

سعید رضوانی افزود: استان مرکزی بزرگترین استان صنعتی کشور است و شهرستان ساوه به دلیل برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی کشور نگین این استان در حوزه صنعتی و کشاورزی با کارخانجات متنوع و گسترده در سطح شهرستان است.

وی بیان کرد: واحدهای تولیدی متعدد و استراتژیکی نظیر صنایع غذایی، شیمیایی، خاص و با قدمت بالای ۵۰ سال در این شهرستان فعالیت دارند و سهم عمده‌ای در تولید انواع محصولات دارد.

در این نشست برخی فعالان صنعتی و تولیدکنندگان به بیان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی پرداخته و بر برطرف کردن موانع صادرات کالا به کشور مالزی از طریق سفارت این کشور در جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha