• یکشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400062820559
  • خبرنگار : 50256

شهر هشترود در مدار توسعه/ تشریح اقدامات شهرداری در ۲ سال گذشته

شهر هشترود در مدار توسعه/ تشریح اقدامات شهرداری در ۲ سال گذشته

ایسنا/آذربایجان شرقی شهردار هشترود اقدامات انجام شده در طول دو سال گذشته و برنامه های آتی شهرداری را تشریح کرد.

مهدی پورصادق با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که جایگاه امروز هشترود، شایسته آن نیست، اظهار کرد: در دوره‌های قبلی شهرداری،‌ برنامه‌ی مدون و راهبرد استراتژیک درستی برای اداره شهر هشترود وجود نداشت تا این شهر از طریق شهرداری توسعه یابد، پراکنش ساخت و ساز، وجود شهرک‌های غیر اصولی و توسعه نامتوازن بافت شهری در نهایت منجر به توزیع ناعادلانه خدمات شهرداری شده و بودجه به حدی محدود و نامتوازن بود که حتی نمی‌توانستیم برای معابر اصلی شهر، کاری کنیم.

وی با اشاره به آغاز مسئولیت خود در شهرداری از یکم تیرماه ۹۸ با شعار "توسعه شهر ضمن بهبود وضعیت کنونی"، گفت: برنامه داشتیم تا بر اساس پراکنش منطقی و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، خدمات خوبی را به شهر ارائه کنیم تا نقش شهرداری در بین مردم مشخص و بارقه‌های امید را احساس کنند و اعتمادشان نیز به شهرداری جلب شود.

پورصادق گفت: در گذشته کارهایی در سطح شهر هشترود انجام می‌گرفت اما آن اقدامات باعث شده بود تا اعتماد اغلب مردم شهر به شهرداری از بین برود. در حالی که بدون مشارکت مردمی، توسعه شهر امکان پذیر نبوده و بایستی شهرداری از راهبردهای تنظیم شده گذر کرده و نگاهی جدید به ایجاد تحولات و شهرسازی داشته باشد.

وی در ادامه در تشریح اقدامات انجام گرفته این شهرداری طی دو سال اخیر، اظهار کرد: در حوزه معماری، شهرسازی و مدیریت شهری هشترود، برای جلوگیری از پراکندگی و گسترش شهری و ساماندهی محدوده، کارهای زیربنایی آغاز شده و با توجه به نبود هیچگونه پایگاه داده‌ای در سطح شهر هشترود، در همکاری با دانشگاه تبریز اطلاعات واقعی و منطقی در خصوص وضعیت شهر در حال تدوین است.

وی افزود: بر اساس طرح ممیزی املاک، شهر هشترود به هفت زون تبدیل شده و محدوده‌های هر یک نیز مشخص شده است. تاکنون اطلاعات پنج زون از جمله تعداد شهروندان، واحدهای مسکونی تجاری دارای پروانه و ... کامل و جمع‌آوری شده است.

شهردار هشترود ادامه داد: از طریق نرم افزاری نیز لایه‌های شهری برای هشترود تعریف شده که در آینده برای تصمیم‌ گیری و تصمیم سازی در راستای توسعه شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به بازنگری طرح جامع شهری، گفت: در حوزه شهرسازی، بهبود و ارتقای وضعیت و ساماندهی کالبدی شهر در قالب طرح تفصیلی شهر آغاز شده است. البته این طرح در سال ۹۱ ابلاغ شده بود اما تا سال ۹۸ عملیاتی نشد و از سال ۹۸ در اولویت شهرداری هشترود قرار گرفت و کارهای میدانی آن نیز آغاز شد.

وی با بیان این‌که طرح تفصیلی شهر، اهمیت بالایی در توسعه شهری دارد، افزود: با اتمام آن، گام بزرگی در راستای توسعه شهری برمی‌داریم و پس از آماده سازی آن نیز طرح جامع شهری بروز رسانی شده و مسیرهای توسعه شهر هشترود باز خواهد شد.

پورصادق در خصوص راهبرد ساماندهی و ارتقای هویت سیمای شهری نیز اظهار کرد: طرح راهبردی در این خصوص داریم که اکنون در مرحله عقد قرارداد قرار داشته و قرار است تا یک برنامه ۲۰ ساله و طرح راهبردی پنج ساله بر اساس آن تدوین شود.

وی در خصوص بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر نیز گفت: قسمت درونی شهر هشترود دارای بافت قدیمی، فرسوده و در هم تنیده بوده و در قالب طرح تفصیلی شناسایی و کاربری برای آن تعریف می‌شود. بافت ناکارآمد شهری نیز در هشترود وجود دارد که به دلیل مهاجرت بی رویه برای یافتن شغل به شهر و انجام ساخت و سازهای بی رویه در قالب زاغه نشینی و حاشیه‌نشینی در هشترود ایجاد شده است.

وی در خصوص اقدامات شهرداری برای رفع این حاشیه نشینی، تشریح کرد: با توجه به این‌که این بافت ناکارآمد در داخل محدوده شهری واقع شده، برای رفع آن شهرداری چند پروژه مانند بهسازی مسیل سیددره با اعتبار اولیه دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را اجرایی کرده که در ادامه اعتبار لازم برای تکمیل آن به پنج میلیارد تومان خواهد رسید.

شهرداری هشترود ادامه داد: محوطه مسجد جامع هشترود نیز محلی برای دپوی زباله و تجمع ارازل و اوباش و حیوانات موذی شده است که اکنون طرح بهسازی این منطقه در حال تصویب بوده و اعتبار آن از طریق شرکت بازآفرینی اختصاص می‌یابد.

وی افزود: علی رغم این‌که پروژه‌های بازآفرینی شهری در کشور برای شهرهایی با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر تعریف می‌شود اما هشترود که دارای حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت است نیز در قالب این طرح وارد شده است. اعتبار لازم برای بخشی از این پروژه ها تخصیص یافته اما در ادامه از اعتبارات درون شهری نیز برای آن‌ بهره می‌بریم.

وی در خصوص طرح راهبردی توسعه اجتماعی و فرهنگی شهر نیز اظهار کرد: کمبود امکانات فرهنگی و اجتماعی و ورزشی در شهر کاملا مشهود بوده و این بخش‌ها جزو برنامه‌های مغفول سال‌های گذشته هشترود است. در این راستا استارت ایجاد پردیس سینمایی هشترود از طریق شهرداری زده شد.

پورصادق افزود: طراحی و اقدامات اولیه این پروژه مشخص شده و در قالب تفاهم نامه در حال انجام مقدمات ساخت و ساز هستیم. ارگان‌های مختلف در این راستا با ما همکاری داشته و تجهیز سالن‌ها از این طریق انجام می‌گیرد که در صورت اجرایی شدن آن، تحرک بالایی در حوزه فرهنگ شهر هشترود ایجاد می‌شود.

وی در خصوص فضای سبز شهر نیز بیان کرد: هشترود تا سال ۹۸ تقریبا یک شهر بدون پارک بوده و تنها فضای سبز آن، بوستان حاشیه‌ای در ورودی شهر بود. در این راستا وارد بحث احداث پارک‌هایی برای خانواده‌ها و جوانان شده و در طول ۱.۵ سال گذشته نیز دو پارک به عنوان پارک شهر و جوانان را طراحی و اجرا کردیم و اکنون در دست بهره برداری قرار دارد. 

وی با اشاره به احداث باشگاه فرهنگی ورزشی هشترود، گفت: تیم فوتبال شهرداری هشترود تشکیل یافته و در مسابقات لیگ استانی شرکت دارد. هم‌چنین قرار است، از فوتسال نونهالان هشترود نیز حمایت کنیم.

شهردار هشترود با اشاره به برگزاری مسابقات فرهنگی مجازی، افزود: با مشارکت اداره ورزش و جوانان شهرستان، مسابقه دوچرخه سواری و پیاده روی خانوادگی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص راهبردهای توسعه زیرساخت شهری، گفت: در این راستا مطالعه و جمع آوری آب‌های سطحی شهر در دستورکار قرار دارد، چرا که با توجه به کوهستانی بودن و وجود دره‌های عمیق در هشترود، با هر بار بارندگی امکان جاری شدن سیل در سطح این شهر وجود دارد که پس انجام مطالعات، اصلاح زیرساخت‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های هشترود آغاز شده است.

وی افزود: دره‌ای در این شهر وجود دارد که دبی آن، دو مترمکعب در ثانیه بوده و در مواقع وقوع سیل، آب با حجم بالایی از آن جاری می‌شود که پروژه‌ای برای بهسازی این دره تدوین شده است.

پورصادق گفت: رودخانه‌ای از وسط شهر هشترود می‌گذرد که ظرفیت بزرگی برای تهدید شهر شده است. فاضلاب شهر هشترود نیز به دلیل مدون نبودن داخل همین رودخانه می‌ریزد. طی چهار سال اخیر، گام‌های خوبی برای بهبود وضعیت فاضلاب شهر برداشته شده و این طرح توسط اداره آب و فاضلاب شهرستان پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به ترافیک بالای در سطح شهر هشترود، اظهار کرد: هشترود دو خیابان مهم و اصلی طولی و عرضی دارد که منجر به وقوع ترافیک بالا در وسط شهر شده است. در این راستا تملک و مسیرگشایی در حاشیه رودخانه این مسیرها آغاز شده است؛ هم‌چنین دیوار ساحلی رودخانه به طول ۱۴۰۰ متر نیز با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان احداث شده است.

وی با اشاره به پیاده روی سازی نزدیک به ۳۰ هزار مترمربع در هشترود، افزود: با توجه به نبود امکانات و مصالح در هشترود، مجبور به آوردن قطعات و امکانات از سایر شهرستان‌ها هستیم.

شهردار هشترود با اشاره به بهسازی تمامی ورودی‌های سطح شهر، گفت: در حوزه اقتصادی، چهار پروژه بزرگ و مهم شهر در راستای ایجاد درآمد پایدار منطقه و تکمیل زیرساخت‌های لازم شهری در دست طراحی است که سرمایه گذار دو پروژه مشخص شده است.

وی افزود: در راستای توسعه فناوری و تحقق شهر فناوری شهرداری و شهروند الکترونیک در هشترود نیز سیستم‌های جامع درآمد و شهرسازی خریداری و نصب شده و به زودی برای استفاده عمومی ارائه می‌شود تا مردم بدون مراجعه به شهرداری از خدمات آن استفاده کنند. با تحقق این امر تا پایان سال، مسافرت‌های درون شهری و ترافیک کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به احداث مجموعه تفریحی یا زیارتی یادمان شهدای گمنام تا پایان سال، گفت: شهر بدون مشارکت مردم و شهروندان توسعه نمی‌یابد. مردم با پرداخت بدهی‌های خود به شهرداری و یا کمک به اجرای پروژه‌های شهری می‌توانند در اداره امور شهر خود مشارکت داشته باشند.

پورصادق با بیان این‌که وضعیت آسفالت کوچه‌های هشترود خوب نیست، گفت: با مشارکت مردم به میزان مبلغ دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و بودجه ریزی سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی شهرداری آسفالت ریزی در هشترود انجام گرفت و در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، شاهد افزایش ۵۰ درصدی آسفالت ریزی بودیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ علی‌رغم تمامی گرانی‌ها در حوزت آسفالت ریزی خوب عمل کرده و به تازگی نیز در ۱۵ کیلومتری این شهر کارخانه آسفالت سازی ایجاد شده است. قبلا نزدیکترین کارخانه آسفالت برای هشترود در محدوده شهرهای تبریز و مراغه وجود داشت.

وی ادامه داد: هم‌چنین در طول ۱.۵ سال گذشته، صدور پروانه‌های شهرداری نیز افزایش یافته که نشان از افزایش امید به زندگی مردم دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha