بر اساس آنچه اعلام شده ۶۰ درصد دانشآموزان روستایی شهرستان کوهسرخ برای ورود به سامانه شاد مشکل دسترسی به اینترنت دارند، اما مشکلات فقط در نداشتن تبلت خلاصه نمیشود متأسفانه بسیاری از خانوادهها حتی توان پرداخت هزینه کتب درسی و خرید لوازمالتحریر را هم ندارند بماند که بخواهند به فکر تهیه لباس فرم یا سرویس مدرسه برای فرزندانشان باشند.
در همین خصوص مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهسرخ در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه به خاطر محرومیتهایی که شهرستان کوهسرخ دارد زیرساختهای حوزه آموزشی هنوز آنگونه که باید رضایتبخش نیست.
حسین اعمی افزود: باوجود اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا در شهرستان آموزشها باید در فضای مجازی و از طریق سامانه شاد به دانش آموزان ارائه شود، اما به دلیل کوهستانی بودن و وجود روستاهای صعبالعبور هنوز آن طور که باید زیرساختهای مناسب برای ارائه آموزشها به صورت مجازی در کوهسرخ فراهم نیست.
وی با بیان اینکه کرونا مشکلات فراوانی را در ارائه آموزشهای لازم و وضعیت تحصیلی به وجود آورد و بسیاری از دانش آموزان از این موضوع متضرر شدند، مطرح کرد: هر چند با برنامهریزیهای انجام شده و برگزاری آموزشها به صورت حضوری و توزیع درسنامهها مشکلات تا حدودی رفع شد، اما باز هم افت آموزشی و تحصیلی در منطقه مشهود است.
مدیر آموزش و پرورش کوهسرخ افزود: اگر قرار باشد کلاسها همچنان به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار شود با مشکلات عمدهای در کوهسرخ مواجه خواهیم بود.
وی عدم دسترسی همه دانشآموزان به اینترنت، تبلت و گوشی همراه به دلیل نداشتن توان مالی اولیا و پایین بودن سواد رسانهای و نداشتن سواد کافی برخی از اولیا در کمک به دانش آموزان را از جمله مشکلات برگزاری کلاسها به صورت غیرحضوری در شهرستان دانست.
اعمی گفت: از ۲۸ روستای شهرستان کوهسرخ هشت روستا به اینترنت دسترسی ندارند که در سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان مقرر شد اقدامات لازم برای رفع این مشکل صورت پذیرد.
وی عنوان کرد: چون اکثر مدارس روستایی شهرستان کمجمعیت و زیر ۱۰۰ نفر هستند با رعایت پروتکلهای بهداشتی و گروهبندی دانش آموزان راحتتر میشود به نسبت دیگر شهرستانهای اطراف کلاسها را به صورت حضوری برگزار نمود ولی اگر آموزش غیرحضوری باشد مشکلات جدیتر خواهد بود.
مدیر آموزش و پرورش کوهسرخ با اشاره به اینکه سال تحصیلی گذشته حدود ۶۰ درصد کلاسها در فضای شاد تشکیل شد و ۸۰ درصد دانشآموزان نیز نرمافزار شاد را نصب نمودند، مطرح کرد: در حال حاضر ۵۰۰۰ دانشآموز و ۵۶۰ همکار شاغل در شهرستان داریم که در ۶۷ مدرسه و در سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم مشغول تحصیل هستند و به ارائه خدمت میپردازند.
وی بیان کرد: در صورت حضوری شدن مدارس روزانه به ۵۰۰۰ عدد ماسک، ۱۰۰۰ لیتر مواد ضدعفونی کننده و ۱۵۰ لیتر مواد شوینده نیاز داریم.
اعمی همچنین تصریح کرد: متأسفانه ۲۰ درصد مدارس زیرساختهای لازم برای داشتن تهویه در کلاسهای درس را ندارند که این یک دغدغه جدی است.
وی ادامه داد: اگر چه جمعیت دانشآموزی شهرستان کم است اما چون بیشتر همکاران درخواست انتقالی به شهرستانهای دیگر از جمله کاشمر و خلیلآباد را دارند کمبود معلم در کوهسرخ مشهودتر است.
اعمی یادآور شد: اکنون در مقطع ابتدایی حدود ۳۰ نفر و در مقطع متوسطه اول و دوم حدود ۱۸ نفر کمبود نیرو داریم که در این خصوص مکاتبات لازم با اداره کل آموزش و پرورش صورت گرفته است.
۳۰ درصد خانوادهها توان پرداخت هزینه کتابهای درسی را ندارند
چند روزی بیشتر تا شروع سال تحصیلی جدید باقی نمانده، اما دغدغههای بسیاری برای خانوادههای کوهسرخی وجود دارد، ثبتنام کتابهای درسی، گرانی لوازمالتحریر، نداشتن گوشی هوشمند و غیره از جمله مسائلی هستند که ذهن والدین کوهسرخی را درگیر کرده است و این موجب شده ماه مهر دیگر برایشان بوی مهربانی نداشته باشد.
معاون پرورشی آموزش و پرورش کوهسرخ در همین خصوص به ایسنا گفت: بسیاری از والدین دانشآموزان در محرومیت به سر میبرند اما کرونا مشکلات را افزایش داده است.
رضا عندلیب افزود: این محرومیتها موجب شده تا کنون طی چندین نوبت از روشهای مختلف اقدام به تهیه و توزیع بستههای مواد غذایی، پوشاک و لوازمالتحریر در بین خانوادههای دانشآموز نیازمند کنیم.
وی مطرح کرد: حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ دانشآموز شهرستان کوهسرخ به دلیل محرومیت به جز بهزیستی تحت پوشش فقط کمیته امداد هستند، این محرومیتها موجب شده بیش از ۷۰ درصد خانوادهها به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در تهیه تبلت برای دانش آموزانشان متقاضی برگزاری کلاسها به صورت حضوری باشند.
معاون پرورشی آموزش و پرورش کوهسرخ اظهار کرد: هر چند تا کنون ۵۰۰ تبلت تهیه و در بین دانشآموزان نیازمند توزیع شده است ولی روستاهای فاقد اینترنت با مشکلات بیشتری برای استفاده از فضای مجازی و دریافت مطالبی که از طریق سامانه شاد ارائه میشود دارند.
وی بیان کرد: تا کنون فقط برای ۵۰۰ دانشآموز تبلت تهیه و در اختیارشان قرار داده شده و حدود ۳۲۰۰ دانشآموز دیگر هنوز نیازمند تبلت هستند. باوجود تمامی اقدامات انجام شده اما کمکها بسیار جزئی هستند، حتی برخی والدین هزینه ادامه تحصیل فرزندان خود را ندارند و این بعضاً موجب ترک تحصیل دانشآموز و یا بروز مشکلاتی برای خانواده میشود. چون دانشآموزان سال قبل نتوانستند آنگونه که باید از آموزشها در فضای مجازی بهره کافی را ببرند به همین دلیل بسیاری از والدین مراجعه داشته و تقاضای تکرار پایه برای فرزندانشان کردهاند.
عندلیب همچنین با اشاره به اینکه ۳۰ درصد خانوادهها حتی توان پرداخت هزینه کتابهای درسی فرزندانشان را ندارند و این موجب شده برای تهیه کتب ثبتنام نکنند، گفت: با توجه به اینکه برای دریافت کتب درسی ابتدا باید وجه آن به حساب اداره کل آموزش و پرورش واریز شود به همین دلیل برخی مدیران و معلمان مدارس از هزینه شخصی خودشان مبلغ کتابهای دانش آموزان محروم را پرداخت کردهاند تا به دلیل نداشتن کتاب کسی مجبور به ترک تحصیل نشود، خوشبختانه تا کنون ۷۰ تا ۸۰ درصد کتب درسی مورد نیاز تهیه شده است.
وی ادامه داد: در مجموع ۶۰ درصد دانشآموزان روستایی شهرستان کوهسرخ برای ورود به سامانه شاد از نبود آنتندهی تلفن و ضعیف بودن اینترنت رنج میبرند. در حال حاضر ۵۰ درصد خانوادهها سواد رسانهای لازم را ندارند و نمیتوانند به دانشآموز در فضای شاد برای فراگیری بهتر مطالب کمک کنند و ۲۰ درصد خانوادهها هم اصلاً به فرزند خود اهمیت نمیدهند و پیگیر تدریس دانشآموز نیستند.
رنج معلمان از نبود امکانات
آنگونه که پیداست مشکلات حوزه آموزشی شهرستان کوهسرخ فقط در والدین خلاصه نمیشود و معلمان هم از نبود امکانات و زیرساختهای لازم برای ارائه بهتر مطالب به دانشآموزان رنج میبرند به طوری که مسئول پارلمان معلمان در شهرستان کوهسرخ به ایسنا گفت: اگر چه تا حدودی با ارائه درسنامهها به دانش آموزان مشکل آموزش در شهرستان رفع شده اما عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان به فضای مجازی همچنان یکی از مشکلات جدی است.
حمید شرافتی افزود: معلمان از نبود زیرساختهای مناسب برای ارائه آموزشهای لازم در فضای مجازی در برخی روستاها رنج میبرند و این موجب بروز مشکلاتی در ارائه مطالب از طریق سامانه شاد شده است.
وی با بیان اینکه در هشت روستایی که اینترنت بسیار ضعیفی دارند بیش از ۱۵۰ دانشآموز مشغول تحصیل هستند، عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی معلمان برای ارائه آموزشهای لازم در فضای مجازی مشکل داشتند با تشکیل کارگروهی برای دروس تخصصی محتوا تولید شد.
شرافتی اظهار کرد: چون تأثیرپذیری کلاسهای مجازی بسیار کمتر از کلاسهای حضوری است در برخی دروس مثل تربیتبدنی و پرورشی در حق دانش آموزان ظلم میشود اما در دروس غیرتخصصی با برگزاری کلاسهای رفع اشکال به صورت حضوری تا حدودی مشکل رفع شد.
وی با اشاره به اینکه تا کنون حدود ۳۰ درصد معلمان شهرستان کوهسرخ به ویروس کرونا مبتلا شدهاند، افزود: با وجود اینکه شهرستان کوهسرخ، کمبود معلم دارد اما اداره کل آموزش و پرورش نسبت به انتقال برخی نیروها از کوهسرخ به شهرستانهای مجاور اقدام نموده و این موجب شده معضل کمبود معلم هر سال در این منطقه بیشتر شود.
شرافتی تصریح کرد: کمبود معلم در شهرستان کوهسرخ موجب ادغام و یا چند پایه شدن کلاسها شده است، در حال حاضر از ۲۸ روستای شهرستان در ۲۳ روستا کلاس چندپایه داریم که کمبود معلم و کمبود دانشآموز علت این اتفاق است.
وی در ادامه ساکن نبودن بیش از ۶۰ درصد معلمان از جمله معلمان بومی در کوهسرخ و تمایل آنها به زندگی در شهرهای بزرگتر مانند کاشمر را یکی از مشکلات جدی در شهرستان دانست و گفت: اکنون در مقطع ابتدایی حدود ۳۰ معلم و در مقاطع متوسطه ۲۰ معلم کمبود داریم.
مسئول پارلمان معلمان در کوهسرخ همچنین از کمبود عوامل اجرایی در مدارس خبر داد و گفت: به خاطر کمبود نیروی انسانی، آموزش و پرورش از تعداد عوامل اجرایی مدارس کم کرده و این موجب شده بسیاری از مدارس با نداشتن معاون، نیروی خدماتی و مربی خود مدیر مدرسه هم مجبور به تدریس شود.به طور میانگین ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس روستایی از عوامل اجرایی مانند نیروی خدمات، معاون و... محروم هستند.
متأسفانه شبکه شاد در بسیاری از روستاهای شهرستان کوهسرخ با تلخی نبود اینترنت همراه است، علاوه بر ناتوانی در خرید لوازم اولیه دانشآموزان فقر گوشی هوشمند بر محرومیتهای این منطقه افزوده و میطلبد با انجام تدابیر لازم از سوی مسئولان استانی و رایزنیهای مسئولان شهرستان در تأمین نیازهای دانش آموزان از افزایش فقر آموزشی که بعضاً موجب افزایش احتمال وقوع انواع ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی میشود، جلوگیری کرد.
انتهای پیام
نظرات