• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400062417732
  • خبرنگار : 50428

کارشناس فناوری اطلاعات پاسخ می‌دهد؛

چگونه مردم در خریدهای اینترنتی اسیر دام کلاهبرداران فضای مجازی نشوند؟

چگونه مردم در خریدهای اینترنتی اسیر دام کلاهبرداران فضای مجازی نشوند؟

ایسنا/اردبیل یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: امروزه راه‌اندازی سایت، صفحه اینستاگرامی و کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی با هزینه بسیار پایین قابل راه‌اندازی است و نباید مردم در خریدهای اینترنتی به‌راحتی با ترفندهایی مانند لایک، کامنت، ویو و تعداد اعضا، اسیر دام کلاهبرداران فضای مجازی شوند.

موسی کله سری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مردم باید اطلاعات و دانش خود در زمینه خرید آنلاین را روزبه‌روز و با اقتضای زمان افزایش دهند تا از هرگونه خسارات احتمالی و کلاهبرداری سایبری در امان بمانند.

وی اضافه کرد: اولین و مهم‌ترین گام در خرید آنلاین توجه به نماد اعتماد الکترونیکی به آدرس www.enamad.ir  است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به فروشگاه‌های آنلاین و معتبر ارائه می‌شود و در پایین صفحه سایت فروشگاهی با کلیک بر روی آیکون آن از صحت و درستی آن اطمینان حاصل می‌شود.

کله سری با بیان اینکه در گام دوم درگاه بانکی را باید به‌صورت کامل و دقیق بررسی کرد، ادامه داد: آدرس وب‌سایت بانکی را که از طریق فروشگاه به آن متصل می‌شوند، باید عبارت https  را در آدرس سایت مشاهده شود که در غیر این صورت نسبت به پرداخت اقدامی نکنند.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید آدرس موجود در صفحه پرداخت (URL) با آدرس سایت بانک موردنظر را به‌صورت کامل تطبیق داده شده و برای پرداخت سعی شود از صفحه‌کلید مجازی استفاده کنند، افزود: در هنگام خرید اینترنتی باید سعی شود خرید را از طریق شبکه Wifi عمومی انجام ندهند.

به گفته کله سری، باید سعی شود از فروشگاهی خرید کنند که دارای آدرس، اطلاعات تماس معتبر و گارانتی تعویض و مرجوعی کالا داشته باشد و حتماً تعداد محصولات، طبقه‌بندی محصولات و سابقه کاری را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه باید قیمت کالای موردنظر را در سایر فروشگاه‌ها مورد بررسی قرار داده و در صورت اختلاف قیمت دور از ذهن اقدام به خرید نکنند، تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک نسبت به ثبت در بخش گزارش مردمی سایت پلیس فتا به آدرس https://login.cyberpolice.ir اقدام شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروزه باتوجه‌به توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش فروشگاه‌ها و خدمات آنلاین، دسترسی آسان، تنوع و مقایسه کالا و پرداخت آنلاین، علاقه مردم به خرید اینترنتی افزایش چشمگیری دارد، اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا، نیاز به استفاده از خدمات آنلاین در بین مردم و اصناف مختلف ملموس و قابل‌مشاهده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha