• دوشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400062216301
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان:

میزان فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان در دست بررسی است

میزان فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان در دست بررسی است

ایسنا/اصفهان مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان گفت: باید قبول کرد که فرودگاه اصفهان جدا از دشت اصفهان-برخوار نیست و به طور قطع اگر به مشکل فرونشست زمین در منطقه شمال اصفهان توجه نشود، این مرکز استراتژیک نیز دچار مشکل و نشست خواهد شد.

رضا اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در چند سال گذشته پایش های بسیاری از سوی شهرداری اصفهان، سازمان نقشه برداری، زمین شناسی و ... درباره فرونشست دشت برخوار – اصفهان (منطقه شمال اصفهان) آن انجام شده است، اظهار کرد: منطقه نعل شکل شمال اصفهان از رهنان، شاهین شهر، دولت آباد، برخوار، کمشچه، فرودگاه اصفهان، شهرک صنعتی جی، خاتون آباد، خوراسگان و ... را در بر می گیرد.

وی افزود: در برخی مناطق نرخ فرونشست را ۵ سانتیمتر و برخی دیگر ۱۶ سانتیمتر اندازه گیری کرده اند، اما در مجموع این اعداد حاکی از نشست منطقه شمال اصفهان دارد.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان با بیان اینکه ضخامت آبرفت در منطقه حبیب آباد ۲۲۰ تا ۲۵۰ متر و رهنان ۱۸۰ متر است و عموما جنس آبرفت آنها دانه ریز است، گفت: زمانیکه از آبخوان (سفره زیرزمینی) برداشت می کنیم و فضای بین ذرات خاک که توسط آب اشغال شده، خالی می شود، این فضای خالی توسط وزن طبقات بالایی بسته شده و دیگر امکان احیای این فضا وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دشت اصفهان- برخوار یکپارچه است، هرگونه تغییر در آبخوان این دشت روی تمام آن تاثیرگذار خواهد بود؛ مثلا نمی توان عنوان کرد شاهین شهر نشست می کند، اما فرودگاه اصفهان نشست نمی کند، یا اینکه برداشت های آبی که در منطقه خوراسگان اصفهان یا  نقطه دیگری از شهر از سفره می شود بر روی شهرهایی چون شاهین شهر و حبیب آباد تاثیر نمی گذارد، اما اینکه میزان تاثیر چقدر است بستگی به عوامل زیادی چون ضخامت آبرفت و دوری و نزدیکی به محل برداشت، متفاوت است.

اسلامی تاکید کرد: اینکه هشدار می دهیم دولت به موضوع فرونشست شمال استان به صورت جدی ورود کند به دلیل وجود همین المان های ملی است که خواهی نخواهی دامن آن را خواهد گرفت و نمی شود گفت در جنگلی آتش سوزی می شود و مثلا درختان سرو دچار حریق نمی شوند. اینکه می گوییم اگر به این مسئله توجه جدی نشود، دور نیست زمانی باندهای فرودگاه ها دچار فرونشست و هنگام نشستن هواپیماها دچار سانحه شوند و این یک هشدار بسیار جدی است، همچنان که بارها و بارها در خصوص زلزله تهران و فجایع مرگبار انسانی که به سبب تراکم جمعیت و بافت فرسوده برخی از مناطق تهران هشدار داده اند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان در دست بررسی است، تصریح کرد: فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به عنوان تنها فرودگاه کشور، برای مطالعات فرونشست در منطقه شمال اصفهان ارزش قائل شده و با قبول ریسک نتایج با سازمان زمین شناسی همکاری تنگاتنگی دارد.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان افزود: به همین منظور با توجه به اهمیت موضوع از بهمن ماه ۹۹ با نظر سازمان زمین شناسی توسط فرودگاه اصفهان ۵ ایستگاه GPS در دو باند شرقی و غربی ساخته شده و از اردیبهشت ۱۴۰۰ پایش های دوره ای توسط دستگاه GPS  دو فرکانس هر یک ماه انجام می گیرد و نتایج اولیه آن در آبان ماه جاری مشخص خواهد شد.

موقعیت ایستگاه های شبکه GPS پایش نرخ دقیق فرونشستموقعیت ایستگاه های شبکه GPS پایش نرخ دقیق فرونشست

اسلامی با تشکر از مسئولان فرودگاه اصفهان، گفت: فرودگاه اصفهان در این بررسی ها اجازه داده تا در هر دوره برداشت رصد کاملی از وضعیت زمین های اطراف باند داشته باشیم و ما در هر دوره برداشت خود فرودگاه و زمین های اطرف باند را رصد می کنیم.

وی با اشاره به آثار فرونشست در مناطق مختلف اصفهان، گفت: به عنوان مثال در سال ۹۷ در جاده اصفهان- شهرضا به دلیل فرونشست یک دستگاه کامیون به داخل زمین فرو رفت، بنابراین نمی توان از آثار فرونشست چشم پوشید.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان با اشاره به اینکه نمی توان عنوان کرد که فرونشست در فرودگاه اصفهان اتفاق نخواهد افتاد، گفت: البته باید قبول کرد که فرودگاه اصفهان جدا از دشت اصفهان-برخوار نیست و به طور قطع اگر به مشکل فرونشست زمین در منطقه شمال اصفهان توجه نشود، این مرکز استراتژیک نیز دچار مشکل و نشست خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha