«حسین دهقان منشادی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا از نشستی پربار در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و در مورد دستاوردهای این نشست که در معاونت گردشگری وزارت و با حضور معاون گردشگری وزیر برگزار شد، گفت: نیمه دوم سال ۱۴۰۰ زمان اجرای برنامههای عملیاتی وزارتخانه در حوزه گردشگری خوراک است، البته این بدان معنا نیست که تاکنون اتفاقی رقم نخورده یا بخشهای خصوصی در این حوزه منفعل بودهاند بلکه در این بازه برای توسعه هدفمند گردشگری خوراک و نوشیدنی، مدیریت زمان و نیروی انسانی در همه ابعاد مدنظر قرار گرفته است.
وی یکی از اقدامات شایسته را شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی جاذبهها و محصولات گردشگری اعلام کرد و گفت: این اتفاق برای تمام بخشها صورت میگیرد به نحوی که منجر به توزیع متناسب سفر و تنوعبخشی به آن شود.
دهقان منشادی با بیان این که برای توسعه هر گونه گردشگری به خصوص گونهای متمایز و نسبتاً جوان در جهان و مشخصاً در ایران، گردشگری خوراک و نوشیدنی ایفای نقش میکند، تصریح کرد: در نشست متولیان گردشگری خوراک در معاونت گردشگری وزارت که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد،پیرامون مسائل متعددی در این بخش هماندیشی شد.
این فعال گردشگری با تاکید بر لزوم اهتمام به مقولهی آموزش و پژوهش، عنوان کرد: گردشگری خوراک و نوشیدنی به عنوان زیرمجموعه گردشگری فرهنگی یا در قالب گونهای مجزا براساس تعریف سازمان جهانی گردشگری از سال ۲۰۱۹، نیازمند آموزش نیروی انسانی، تحقیق و پژوهش برای بررسی شرایط موجود و ترسیم راه برای برداشتن اولین گام عملی است.
دهقان با بیان این که در اولین نشست، ادبیات مشترک و دغدغههای واحدی از سوی همگان مطرح شد، گفت: توجه به حفظ داشتههای خوراک و نوشیدنی ایرانی، خوراک درمانی، برندسازی خوراک ایرانی، غفلت نکردن در مورد نوشیدنیهای ایرانی، تجربه سفر و آشپزی، توسعه گردشگری داخلی با رویکرد خوراک و نوشیدنی، گردشگری شهری و روستایی با تاکید بر خوراک و نوشیدنی، سلامت و امنیت غذایی، توجه به ذائقه ایرانی و توسعه محصولات از مسائل دیگری بود که مورد تاکید قرار گرفت.
مسئول یکی از انجمنهای گردشگری خوراک و نوشیدنی کشور و مسئول کمیته گردشگری خوراک استان یزد در پایان از اقدام به تهیه سند بخشی در این خصوص خبر داد و گفت: در همین مسیر، دستورالعملهای اجرایی صدور مجوز در گردشگری خوراک هم آماده خواهد شد و متعاقب آن، ادارات کل، آموزش در زمینه گردشگری خوراک و نوشیدنی را پیگیری خواهند کرد و دفتر بازاریابی جهت تولید محتوا، اقلام تجاری و برگزاری رویدادها اقدام میکند.
انتهای پیام
نظرات