• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400062115459
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان:

با عقیم شدن زاینده رود فاتحه اصفهان خوانده است

با عقیم شدن زاینده رود فاتحه اصفهان خوانده است

ایسنا/اصفهان مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان با بیان اینکه اصفهان تنها شهری که فرونشست زمین به عمق شهر نفوذ کرده، گفت: طی این سال ها اصفهان را از یک شهر امن به شهر ناامن تبدیل و با اصفهان کاری کردیم که با شهرهای زلزله خیز هیچ تفاوتی ندارد.

رضا اسلامی در نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که امروز (یکشنبه-۲۱ شهریورماه) برگزار شد، با مقایسه وضعیت دشت حبیب آباد اصفهان در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۹۰، اظهار کرد: این دشت طی ۴۰ سال حدود ۴۰ سانتیمتر فرونشست داشته است.

وی تشدید بحران فرونشست زمین در اصفهان را از دهه ۷۰ دانست و گفت: از این زمان جریان زاینده رود قطع و اجازه برداشت آب های زیرزمینی برای کشاورزی داده شد که باعث شد سطح آب های زیرزمینی به شدت افت کند.

اصفهان را از یک شهر امن به شهر ناامن تبدیل کردیم

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان خطرناک ترین مخاطره در ایران را فرونشست زمین دانست و گفت: طی این سال ها اصفهان را از یک شهر امن به شهر ناامن تبدیل کردیم. در اصفهان ۲۲ گسل شناسایی و نقشه خطر زلزله مشخص شده اما گسل ها فعالیت چندانی نداشتند و زلزله های خطرناکی در استان نداشته ایم اما هم اکنون به دلیل فرونشست زمین این استان به شدت در معرض خطر و آسیب است. در واقع با اصفهان کاری کردیم که با شهرهای زلزله خیز هیچ تفاوتی ندارد.

وی تخریب سفره های آب زیرزمینی و عدم امکان ذخیره طبیعی آب در آبخوان، ادخال آب های شور و شیرین، تغییر شکل شبکه آبراهه ها به دلیل تغییر شیب رودخانه ها، کانال ها و آبراهه ها، آسیب به شریان های حیاتی، خسارت به سازه های شهری و مسکونی، خرابی پوشش چاه ها، خسارت جدی و جبران ناپذیر به نواحی صنعتی و کشاورزی و ایجاد شکاف زمین را از خطرات فرونشست زمین برشمرد.

اسلامی با بیان اینکه اصفهان تنها شهری که فرونشست زمین به عمق شهر نفوذ کرده، توضیح داد: تفاوت اصفهان با شهرهای دیگر در جنس خاک این شهر است. حتی در شهری مثل گلپایگان که شهری کوهستانی است ۱۹ سانتیمتر فرونشست ایجاد شده که علت اصلی آن انتقال آب به سمت قم است.

وی به ارزیابی و رصد دقیق وضعیت زمین در استان اشاره و خاطرنشان کرد: ۵۶۰ اکیپ روز بازدید از بیابان های استان داشته ایم، ترک ها را پایش کرده ایم و این نتایج به دست آمده است. به دلیل اینکه شمال شهر اصفهان با تمرکز بالای جمعیتی و المان های شهری بیشترین فرونشست را دارد، تصمیم گرفتیم ۲۷ ایستگاه GPS بسازیم که از اردیبهشت قرائت دوره ای شده و آبان گزارش دقیق از هر منطقه ارائه خواهیم کرد.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان به بارگذاری های شمال شهر اصفهان اشاره و اظهار کرد: در شمال اصفهان پالایشگاه، نیروگاه شهید منتظری، فرودگاه، رینگ ترافیکی و کمربندی شرق را داریم، در عین حال بیشترین تراکم جمعیتی را در شمال اصفهان داریم، جایی که بیشترین فرونشست را می بینیم.

پیشروی فرونشست زمین از شمال به جنوب اصفهان

وی با بیان اینکه فرونشست زمین به صورت یک نعل از شمال به سمت جنوب اصفهان پیشروی می کند، تصریح کرد: اگر امروز فکری نکنیم و جلوی پیشروی فرونشست زمین را نگیریم خیلی زود تا چند سال دیگر در جنوب اصفهان نیز به وفور خواهیم دید. زمانی باور نمی کردند ورزشگاه نقش جهان گرفتار فرونشست زمین شده است اما ثابت شد چمن ها یورزشگاه نقش جهان به خاطر فرونشست زمین از بین می رود. در مورد آثار تاریخی هم می گویند به علت سازه است اما چرا یک دفعه از سال ۹۰ آثار تاریخی شهر دچار ترک های فرونشستی شده است؟ ۱۰ سال است مسجد جامع عباسی را مرمت می کنند اما سازه از زیر دارد فرونشست می کند.

 اسلامی همچنین به فرونشست زمین در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان اشاره و اظهار کرد: باند فرودگاه اصفهان دچار فرونشست شده و واقعا احتمال فرو رفتن هواپیما در زمین وجود دارد.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان ادامه داد: فرونشست خودش یک معضل است اما معضلات دیگری به دنبال دارد، ازجمله اینکه زمین سفت شده و وقتی بارندگی می شود آب امکان نفوذ ندارد و سیل جاری می شود.

وی تنها راهکار برای جلوگیری از سرعت فرونشست و احیای آبخوان و نه برگشت آنها به حالت قبلی را برقراری جریان زاینده رود از سراب تا پایاب دانست و تاکید کرد: اگر زاینده رود را عقیم کنیم فاتحه اصفهان خوانده شده و شهریت اصفهان را از بین می بریم.

طرح های انتقال آب؛ به نام اصفهان و به کام استان های دیگر

اسلامی در مورد طرح های انتفال آب به فلات مرکزی ایران نیز گفت: این کار هزینه سنگینی دارد و بعد از آن انتقال آب های بین حوضه ای به نام اصفهان و به کام استان های دیگر است، چون اگر به کام اصفهان بود این بلا از سال ۷۹ به سر اصفهان نمی آمد و امروز آلودگی و بی آبی و فرونشست اصفهان را نابود نمی کرد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی اصفهان با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون درگیر موضوع فرونشیت زمین در اصفهان بودیم اما از سال ۹۸ سازمان زمین شناسی کشور نیز همراه شد، گفت: نرخ فرونشست زمین از ۲ درصد به ۱۲ درصد رسیده و اصفهان استان اول از نظر فرونشست زمین در کشور است.

وی با اشاره به اینکه تنها یکی از نمایندگان مجلس پیگیر موضوع فرونشست زمین در اصفهان است، تاکید کرد: یک دست صدا ندارد و مقابله با این بحران یک عزم ملی می خواهد. باید جهانی فکر کنیم، ملی تصمیم بگیریم و استانی عمل کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه شش شهرستان در استان اصفهان درگیر فرونشست زمین هستند، از شورای شهر اصفهان خواست از شوراهای شهر این شهرستان ها نیز دعوت کنند تا در جریان بحران فرونشست زمین قرار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha